۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۱۶۴ ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا به دنبال وضع قوانینی برای کاهش قیمت سوخت هستند که در صورت اجرایی شدن منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای از جمله CO2 و افزایش آلودگی هوا در آمریکا خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد، بزرگترین عامل آلودگی هوا در ۴۰ سال اخیر در کشور آمریکا تولید گازهای گلخانه ای (گاز CO2) است که منجر به تغییرات آب و هوایی در این کشور شده است.

همچنین از عوامل اصلی تولید گازهای گلخانه ای خودروهای با آلایندگی بالا از جمله خودروهای سواری و سنگین فرسوده از جمله اتوبوس ها و کامیون ها هستند.

افزایش انتشار گازهای گلخانه ای نتیجه وضع قوانین کنگره آمریکا

با توجه به آمارهای اعلام شده از سهم بالای وسایل نقلیه در تولید گازهای گلخانه ای، دولت ترامپ قصد دارد قوانین و استانداردهای آلایندگی جدید برای مقابله با آلودگی هوا وضع نماید و روند خروج خودروهای سواری و سنگین فرسوده را سرعت بخشد.

اما در عین حال بر اساس اخبار موجود نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا به دنبال وضع قوانینی برای کاهش قیمت سوخت هستند که در صورت اجرایی شدن آن، استانداردهای آلایندگی اعمال شده توسط دولت ترامپ تضعیف می شود و منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای از جمله CO2 و افزایش آلودگی هوا خواهد شد.

در این باره نیکولز مدیر عامل سابق آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا با بیان اینکه مدیران کنونی این آژانس اطلاعات کافی از صنعت خودرو آمریکا ندارند، افزود: قوانین جدید  سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا منجر به انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای خواهد شد.

قانون هوای پاک منجر به کاهش آلایندگی کلان شهرهای آمریکا شد 

گفتنی است در سال ۱۹۷۰ میلادی آمریکا قوانینی در راستای کاهش آلودگی هوا وضع کرد که بر اساس آن خودروهای آلاینده که عامل ۸۰ درصد انتشار گازهای آلاینده در آمریکا هستند را ملزم به اخذ استانداردهای بهره وری سوخت نمود.

وضع این قانون در آمریکا به کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای منجر شد و به تبع آن آلودگی بعضی از کلان شهرهای آمریکا کاهش چشمگیری داشت.

افزایش گازهای گلخانه ای به دلیل سوخت ارزان و استفاده از خودروهای پرمصرف

با این حال در سال ۲۰۱۶ میلادی در آمریکا میزان انتشار گازهای دی اکسید کربن ناشی از حمل و نقل ۱.۹ میلیارد تن بود که نسبت به سال گذشته آن ۲ درصد افزایش یافته است.

یکی از دلایل اصلی افزایش انتشار گازهای آلاینده در آمریکا قیمت ارزان سوخت در این کشور است که موجب شده است تعداد وسایل نقلیه افزایش یابد و در نتیجه اثرگذاری اعمال استانداردهای آلایندگی محدود گردد.

همچنین از دلایل دیگر افزایش آلایندگی در آمریکا علاقه و تمایل افراد به استفاده از خودروهای با حجم موتور بالا و پرمصرف است؛ بطوریکه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی میزان خرید خودروهای با حجم موتور بالا در آمریکا رشد ۱۰ درصدی داشته است.

در این باره برت اسمیت، معاون مرکز تحقیقات خودرو در آمریکا با بیان اینکه تولید خودروهای برقی در این کشور در اولویت برنامه های خودروسازان است، افزود: مردم در آمریکا هر ساله به خودروهای موتور احتراق داخلی بزرگ و با حجم موتور بالا  تمایل بیشتری نشان می دهند و تا زمانیکه قیمت سوخت در آمریکا ارزان باشد این روند ادامه خواهد یافت و متوقف نخواهد شد.

سیاست دولت بریتانیا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای الگوی مناسبی برای سایر کشورها

همچنین سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا در تصمیمی استاندارد آلایندگی کامیون ها که از اصلی ترین منابع انتشار گازهای گلخانه ای هستند کاهش داد. بنا بر گفته های کارشناسان کامیون ها در آمریکا ۵۵ برابر خودروهای دیزلی آلایندگی تولید می کنند.

این در حالی است که در کشورهای دیگر از جمله بریتانیا سیاست فعلی دریافت مالیات از خودروهای دیزلی است. دولت بریتانیا  سالانه از مالکان خودروهایی که مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده بالا دارند، مالیات دریافت می‌کند. با اینحال خودروهای الکتریکی از پرداخت این مالیات معاف هستند.

مالیاتی که دولت بریتانیا با هدف کاهش آلودگی هوا از مالکان خودروهای دیزلی دریافت می کند، نرخ بالا و قابل توجهی دارد. بر اساس قانون مالیاتی کشور بریتانیا خودروهای دیزلی با سن فرسودگی بالا به دلایل انتشار آلودگی بیشتر مالیات بیشتری پرداخت خواهند کرد. این سیاست دولت بریتانیا می تواند به عنوان الگوی مناسبی برای سایر کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باشد.

منبع: گاردین و اکسپرس(express)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.