۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۸۰۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ دسته: انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

در حال حاضر قیمت تمام شده تولید برق در کشور با احتساب هزینه سوخت حدود ۲۸۰ تومان است. این در حالی است که حتی پرمصرف‌ترین مشترکین برق خانگی، به طور میانگین حداکثر ۱۸۰ تومان برای هر کیلووات ساعت برق می پردازند. لذا این سوال مطرح است که چرا دولت به مشترکین پرمصرف برق خانگی، برق ارزان می‌دهد؟

به گزارش مسیر اقتصاد طبق ماده یک قانون هدفمندکردن یارانه ها، دولت مکلف بوده است که میانگین قیمت فروش داخلی برق را به گونه ای تعیین کند که به تدریج تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران معادل قیمت تمام شده آن باشد. ادامۀ اجرای این قانون نیز در قانون برنامۀ ششم توسعه تاکید شده است.

بافرض بازده ۳۸ درصدی نیروگاه­های تولید برق و قیمت ۱۶.۷ سنت برای هر متر مکعب گاز، همچنین با احتساب ۱۰۰ تومان هزینه تبدیل، انتقال و توزیع برای هر کیلووات ساعت، قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق در کشور ۲۸۰ تومان محاسبه می‌­گردد.

بنابراین برای تحقق قانون، ضروری است مشتریان برق به طور میانگین ۲۸۰ تومان هزینه به ازای هر کیلووات ساعت بپردازند. با این وجود در حال حاضر حتی پرمصرف ترین مشترکین خانگی، به طور متوسط ۱۸۰ تومان می پردازند. لذا پرمصرف ها نیز از برق یارانه ای و ارزان قیمت بهره مند هستند.

مشترکین پرمصرف برق چه کسانی هستند؟

طبق آخرین جداول توزیع مشترکین در پله های مصرفی برق، در ایران عموم مردم کمتر از ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه از برق استفاده کرده و حدودا ۸۵ درصد مشترکین کمتر از ۳۰۰ کیلووات­ ساعت برق در ماه مصرف می کنند.

لذا با توجه به تقسیمات کنونی پله ها، مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه را می توان به عنوان الگوی مصرف برق در مناطق عادی تلقی کرد. به عبارت دیگر ۸۵ درصد مردم جزو مشترکینی هستند که الگوی مصرف را رعایت کرده و بر این اساس، ۱۵ درصد مردم پرمصرف محسوب می شوند.

زمزمه افزایش ناعادلانه­ قیمت برق برای مشترکین کم مصرف

فلاحتیان معاون وزیر نیرو در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق به تاریخ ۱۶ آبان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: وزارت نیرو به سازمان برنامه و بودجه پیشنهادی برای اصلاح تعرفه برق ارائه کرده که اکنون در دست بررسی است[۱].

رویه دولت از گذشته تا امروز بدین گونه بوده که هرساله ۱۰ الی ۲۴ درصد تعرفه برق مشترکین خانگی را افزایش داده است؛ اما این افزایش قیمت برای مشترکین پرمصرف و کم­‌مصرف به صورت مساوی اعمال شده است.

یارانه پنهان دولت به مشترکین پرمصرف برق خانگی

پیشنهاد می شود دولت به جای افزایش مساوی قیمت برق برای همه مشترکین، متوسط تعرفه قیمت برق را برای مصرف کنندگان بالای ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه، یعنی برای مشترکین پرمصرف، به صورت آزاد محاسبه کرده و هیچ گونه یارانۀ پنهان برق به مشترکین پرمصرف اختصاص ندهد.

در واقع وقتی قیمت برق برای پله های بالای مصرف پایین تر از قیمت تمام شده آن تعیین می گردد، به این معناست که دولت به پرمصرف ها یارانه می دهد و از آنجا که این یارانه به صورت نقدی پرداخت نمی شود، می توان از آن به یارانه پنهان تعبیر کرد.

بنابراین با توجه به مصرف بالای برق در بخش خانگی به ویژه در ایام پیک مصرف برق، ضروری است یارانه ای که به مشترکین خانگی داده می شود کاهش یابد.

پیشنهاد به دولت برای تغییر قیمت برق

در گام اول لازم است ابتدا تعرفه برق برای مشترکین پرمصرف کاملا آزاد شود؛ چرا که در شرایط فعلی (تعرفه های برق سال ۹۵) حتی پرمصرف ترین مشترکین خانگی، به طور متوسط ۱۸۰ تومان می پردازند. حال آنکه همانطور که گفته شد، قیمت تمام شده برق ۲۸۰ تومان است.

افزایش قیمت سالیانه برای کلیه مشترکین نباید به صورت یکسان باشد؛ بلکه می­‌بایست آزادسازی قیمت برای مشترکین پرمصرف صورت بگیرد و قیمت برای مشترکین کم­‌مصرف تغییری نکند.

این اقدام نه تنها بی عدالتی در توزیع یارانه پنهان برق را از بین می‌­برد، بلکه باعث اصلاح الگوی مصرف مشترکین پرمصرف هم می‌­شود؛ در نتیجه برق در دسترس برای بخش صنعت و تولید را نیز افزایش داده و امکان افزایش صادرات برق را هم فراهم می کند.

پیوشت:

[۱] http://www.sharghdaily.ir/News/145674/ احتمال-وتوی-دولت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.