۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۴۳۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷ دسته: تولید
۰

مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تأکید بر لزوم گسترش استفاده از موتورسیکلت های برقی گفت: بالغ بر ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران از منبع موتورسیکلت های کاربراتوری است.

به گزارش مسیر اقتصاد مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست دیروز در نخستین روز نشست توسعه همکاری های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا گفت: طی سالهای اخیر، علاوه بر برنامه جامع مقابله با آلودگی هوا و تصویب قانون هوای پاک در مجلس، تدوین، تصویب و ابلاغ آئین نامه‌های مختلف اجرایی برای بهبود شرایط کیفی هوا در کشور به ویژه در کلان‌شهرها در دستور کار بوده است.

وی با اشاره به حجم بالای آلایندگی موتورسیکلت ها گفت: از دیگر مصوبات مهم هیئت دولت برای مقابله با آلودگی هوا، عدم شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری از سال گذشته و جایگزینی آن ها با موتورسیکلت های انژکتوری بوده است.

زندی افزود: اقدام دیگر دولت در این زمینه تلاش برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی بود[۱].

موتورسیکلت های کاربراتوری منبع ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران هستند

وی با یادآوری این موضوع که در حال حاضر حدود ۲ میلیون موتورسکیلت در حال تردد در تهران است، گفت: به رغم آنکه بالغ بر ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران از منبع موتورسیکلت های کاربراتوری در حال تردد است، به دلیل نبود زیرساخت ها، تغییر فرهنگ به سمت استفاده از موتورهای برقی کاری دشوار است.

میزان تولید آلایندگی موتورسیکلت ها

طبق آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روزانه حدود ٦٠٠‌ هزار موتورسیکلت فقط به منطقه ١٢ شهر تهران وارد می‌شود و علاوه بر این، پیمایش سالانه موتورسیکلت‌ها در تهران، در‌مجموع ۴ هزار و ٧٠٠‌ میلیون کیلومتر است که برابر با ١٣ درصد کل پیمایش وسایل نقلیه پایتخت است.

حالا اگر در کنار این میزان پیمایش، این مسئله که موتورسیکلت‌ها در هر کیلومتر ١٥ گرم دوده تولید می کنند در نظر گرفته شود، می‌توان خطر این وسیله نقلیه را برای سلامتی شهر و مردم بهتر درک کرد.

اجرای سیاست های تشویقی برای تولید موتور سیکلت های برقی ضروری است

کارشناسان معتقدند که با تولید موتورهای برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا، بنزین کمتری نیز مصرف می شود. لازم به ذکر است برای ورود موتورسيکلت برقی بايد سياست های تشويقی مطلوبی برای خريداران آن ها در نظر گرفته شود، زيرا موتورسيکلت های بنزينی موجود در کشور آنقدر ارزان هستند که اگر چنانچه تسهيلات ويژه ای در اختيار شهروندان قرار نگيرد کمتر کسی حاضر به خريداری موتورسیکلت های برقی خواهد بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم کدخبر: ۱۵۸۰۴۵۴



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.