۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۴۲۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

تلفن های همراهی که از مناطق آزاد و یا به صورت کالای همراه مسافر وارد کشور می شوند، در طرح رجیستری ثبت نمی‌گردند؛ بنابراین لازم است بستری برای ثبت موبایل‌های وارداتی از این مسیرها نیز فراهم شود.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح رجیستری تلفن های همراه وارداتی با هدف جلوگیری از قاچاق ۹۰ درصدی این کالا در بازار کشور از ابتدای آبان ماه اجرایی شده است.

با اینحال به منظور جلوگیری از ایجاد نوسانات گسترده در بازار و همچنین امکان رفع ایرادات در مراحل ابتدایی، قرار است طرح رجیستری به صورت گام به گام اجرایی شود و به تدریج برندهای مختلف مشمول این طرح گردند.

طرح رجیستری بعد از ۱۱ سال و با رفع تمامی ایرادات فنی اجرایی شده است

اجرای طرح رجیستری تلفن های همراه وارداتی برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ مطرح شد اما از آن زمان تا به حال به دلیل وجود مشکلاتی از قبیل امکان جعل سریال های ثبت شده تلفن های همراه توسط قاچاقچیان و دیگر مشکلات فنی، اجرا شدن آن به تعویق افتاد.

مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت ارتباطات با بیان اینکه دلیل اصلی تعویق در اجرای طرح رجیستری زمان بر بودن ایجاد یک سامانه گسترده و رفع تمامی ایرادات فنی است، اطمینان داده اند که اکنون این طرح در حال حاضر با رفع تمامی ایرادات فنی اجرایی شده است.

ضرورت ثبت تلفن های همراه وارداتی از تمامی مسیرهای قانونی

اکنون که طرح رجیستری اجرایی شده به نظر می رسد این طرح دست کم در زمینه چگونگی ثبت تلفن های همراهی که از روش های قانونی وارد کشور شده اند با مشکلاتی مواجه است.

به طور کلی ۳ روش قانونی برای واردات تلفن های همراه به منظور استفاده دائم در داخل کشور وجود دارد. این سه روش عبارتند از ثبت سفارش و واردات کالا از گمرکات رسمی؛ واردات از طریق مناطق آزاد و به منظور استفاده در مناطق تعیین شده؛ و همچنین واردات از طریق کالای همراه مسافران ورودی به کشور.

در حال حاضر از نظر قانونی هر سه روش فوق برای واردات کالا رسمیت دارد و لازم است در طرح رجیستری برای ثبت تلفن های همراه وارد شده از هرسه روش تدابیری اندیشیده شود.

بسنده کردن به سامانه ثبت سفارش در طرح رجیستری کفایت نمی کند

چنانچه در طرح رجیستری به منظور ثبت تلفن های همراه به استفاده از سامانه ثبت سفارش بسنده شود، تنها امکان ثبت تلفن های همراهی فراهم می شود که از گمرکات کشور وارد شده اند و امکان ثبت تلفن های همراهی که از مناطق آزاد و یا به شکل کالای همراه مسافر به کشور وارد شده اند، فراهم نخواهد بود.

طبق قانون تلفن های همراهی که بدون پرداخت عوارض گمرکی به مناطق آزاد وارد می شوند این امکان را دارند که تا فاصله معینی از مناطق آزاد مورد استفاده قرار بگیرند. اما از آنجا که در مراحل واردات این تلفن های همراه نیازی به ثبت سفارش وجود ندارد، در حال حاضر این تلفن های همراه امکان ثبت در طرح رجیستری را ندارند. در مورد تلفن های همراه ورودی از طریق کالای همراه مسافر نیز همین مسئله صادق است.

مناسب بودن و یا نبودن وجود چنین قوانینی که اجازه ورود تلفن همراه و یا دیگر کالاها را از مناطق آزاد و کالای همراه مسافر فراهم کرده است، در جای خود قابل بحث و بررسی است، اما آنچه مسلم است اینکه درحال حاضر تلفن های همراه زیادی از این روش ها وارد کشور شده اند و خواهند شد که امکان ثبت آن ها در طرح رجیستری فراهم نیست.

ضرورت ایجاد بستر مناسب برای ثبت تمامی تلفن های وارداتی قانونی

عدم توجه به این مسئله می تواند مانع بزرگی در پیش پای طرح رجیستری ایجاد نماید که با هدف جلوگیری از واردات غیرقانونی تلفن های همراه اجرا شده است. از این رو لازم است در این طرح تنها به سامانه ثبت سفارش اکتفا نشود و برای ثبت تلفن های همراه وارد شده از طریق مناطق آزاد و کالای همراه مسافر نیز تدابیر جداگانه ای اتخاذ گردد.

در زمینه ثبت این دست از تلفن های همراه نیز لازم است علاوه بر ایجاد بستر برای ثبت تلفن های وارداتی جدید، برای ثبت تلفن های موجود که از این طریق وارد شده اند نیز بستری طراحی شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.