۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۶۲۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱ دسته: تولید کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

اتصال سامانه‌های گمرک و ناجا از ابتدای خرداد ماه سال جاری، به ضابطه‌مندتر شدن واردات مسافری و محدود شدن مسیر دور زدن طرح رجیستری منجر شد. به این ترتیب در مرداد و شهریور سال جاری نزدیک به ۲ میلیون دستگاه تلفن همراه از مسیر رسمی وارد کشور شده که به طور کامل پاسخگوی نیاز داخلی است و دلیل اصلی کاهش ۳۰ درصدی قیمت موبایل در ۲ ماه اخیر محسوب می‌شود.

مسیر اقتصاد/ چنانچه در مطلب قبل عنوان شد، با وجود اجرای طرح رجیستری از سال ۹۶ و برداشته شدن گام‌های نهایی آن تا اوایل سال ۹۷، اما تا پیش از خرداد ماه سال جاری، به دلیل عدم اتصال سامانه گمرک به سامانه گذرنامه ناجا، واردکنندگان به مانند سابق، دستگاه‌های تلفن همراه را به شکل چمدانی وارد می‌کردند و در ادامه با استفاده از اطلاعات گذرنامه افرادی که حتی به خارج از کشور سفر نکرده بودند، اقدام به ثبت آن در سامانه همتا می‌نمودند؛ و به این ترتیب عملا مبارزه با قاچاق تلفن همراه محقق نشده بود.

از این رو در این مدت شرکت‌های واردکننده نیز به دلیل هزینه‌های بالاتر واردات رسمی تلفن همراه در مقایسه با واردات مسافری، انگیزه کمتری برای ورود به این عرصه داشتند.

افزایش واردات رسمی تلفن همراه درپی هشدارهای جدی به قاچاقچیان

نیاز تقریبی بازار ایران به تلفن همراه ماهانه بیش از یک میلیون دستگاه است و عرضه کمتر از این میزان به بازار، افزایش قیمت را درپی دارد. با وجود این تا اواخر سال ۹۷، به دلیل آسودگی خیال واردکنندگان از باز بودن مسیر واردات مسافری و پرداخت عوارض ناچیز، واردات رسمی تلفن همراه به مراتب کمتر از میزان نیاز بازار بود.

بر اساس اطلاعات سامانه همتا، در فاصله ۴ ماهه مهر تا دی ماه ۹۷ واردات رسمی تلفن همراه در مجموع تنها ۹۰۰ هزار دستگاه بوده است؛ اما از اواخر سال ۹۷ هشدارهای مسئولین وزارت ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص اتصال سامانه گمرک و سامانه گذرنامه ناجا جدی تر شد، که به منزله بسته شدن مسیر واردات مسافری و دور زدن طرح رجیستری در آینده نزدیک بود. از این رو در فاصله ۴ ماهه بهمن ماه ۹۷ تا اردیبهشت ماه ۹۷، میزان واردات رسمی تلفن همراه با ۲۷۵ درصد افزایش در مقایسه با ۴ ماه قبل از آن به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسید.

به طور کلی از ابتدای سال ۹۷ تا پیش از آغاز اتصال سامانه‌های گمرک و ناجا در ابتدای خرداد ماه سال جاری، ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه تلفن همراه به صورت رسمی وارد کشور شد که ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه آن تنها مربوط به فاصله ۴ ماهه بهمن ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸ بوده است.

آغاز روند واردات رسمی با ضابطه مند شدن واردات مسافری

در ادامه و از ابتدای خرداد ماه و با اتصال سامانه‌های گمرک و ناجا، امکان ثبت دستگاه‌های وارداتی به نام افرادی که به خارج از کشور مسافرت نداشته‌اند، حذف شد؛ همچنین در رویه جدید هر مسافر واقعی می‌توانست در هر سال تنها یک دستگاه تلفن همراه از خارج کشور وارد و به نام خود ثبت کند.

این اقدام هرچند با تأخیر فراوان صورت گرفت، اما به سرعت تأثیر خود را در کاهش آمار واردات مسافری و افزایش واردات رسمی نشان داد.

ضابطه‌مند شدن واردات مسافری و محدود شدن مسیر دور زدن طرح رجیستری موجب شد به تعداد شرکت‌های رسمی واردکننده تلفن همراه افزوده شود و میزان واردات آن‌ها نیز افزایش یابد؛ به طوریکه تنها در فاصله ۴ ماهه خرداد تا شهریور، ۴۰ شرکت جدید اقدام به دریافت مجوز واردات تلفن همراه کردند. به این ترتیب درحال حاضر ۱۳۶ شرکت واردکننده، مجوز معتبر واردات تلفن همراه دارند و تا به حال ۹۹ شرکت‌ توانسته‌اند در سامانه جامع تجارت برای واردات این کالا ثبت سفارش نمایند.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت موبایل ناشی از اجرای کامل طرح رجیستری

به این ترتیب بر اساس آمارهای سامانه همتا در دو ماه مرداد و شهریور سال جاری، به ترتیب ۹۰۰ هزار و یک میلیون دستگاه تلفن همراه به صورت رسمی و تجاری وارد کشور شده که نه تنها جوابگوی تقاضای بازار داخلی است، بلکه از قبل آن درآمد قابل توجهی نصیب دولت شده است.

از طرف دیگر بررسی اطلاعات قیمتی بازار تلفن همراه نشان می‌دهد از اواخر مرداد ماه سال جاری و در پی عادی شدن روند واردات رسمی، قیمت‌ها با افت چشمگیر مواجه شده است؛ به طوریکه در طول دو ماه اخیر قیمت هر دستگاه تلفن همراه درحدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

هرچند ثبات نسبی نرخ ارز نیز در آرامش حاکم بر روند واردات تلفن همراه موثر بوده است، اما در طول ۲ ماه اخیر قیمت ارز کاهش نیافته و از این رو به طور قطع اجرای کامل طرح رجیستری و عادی شدن روند واردات رسمی تلفن همراه برای پوشش کامل نیاز بازار، دلیل اصلی کاهش ۳۰ درصدی قیمت موبایل در ۲ ماه اخیر بوده است.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.