۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۶۰۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ دسته: دولت و حکمرانی
۰

یکی از اصول مورد تأکید طرفداران نظام سرمایه داری برای بهبود وضعیت کشورهای فقیرتر، بازتر کردن مرزها و برداشتن محدودیت های انتقال سرمایه و نیروی کار است. درحالیکه نتیجه اجرای این سیاست ها تنها انتقال سرمایه ها و نیروی کار از کشورهای فقیرتر به کشورهای ثروتمند غربی و در نتیجه گسترش فقر در جهان است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول دهه های اخیر نظام سرمایه داری و ایده بازار آزاد توانسته اند در کشورهای بیشتری رواج پیدا نمایند و این مسئله موجب شده کشورهای جهان محدودیت های کمتری برای نقل و انتقال سرمایه وضع نمایند.

اصول نظام سرمایه داری و بازار آزاد در کشورهای غربی به وجود آمده و این کشورها سال هاست که برقراری آن ها را به دیگر کشورهای جهان توصیه می نمایند. در طول دهه های اخیر کشورهای غربی موفق شده اند تعدادی از کشورهای جهان را به تبعیت و پیروی از اصول نظام سرمایه داری وادار نمایند.

در این میان یکی از اصول اصلی نظام سرمایه داری که در طول سال های اخیر کشورهای غربی موفق شده اند بسیاری از کشورها را به پایبندی از آن ها وادار نمایند، مسئله کاهش محدودیت ها و ایجاد آزادی در نقل و انتقال سرمایه و مردم از یک کشور به کشور دیگر در سراسر جهان است.

طرفداران نظام سرمایه داری اینطور استدلال می کنند که اگر امکان حرکت سرمایه بین کشورها فراهم باشد، سرمایه ها خود به خود به بهترین مکان ها برای انجام فعالیت های اقتصادی سود ده منتقل خواهند شد.

این درحالیست که تنها نتیجه گسترش چنین اصولی حرکت سرمایه ها از کشورهای فقیرتر به کشورهای ثروتمند غربی بوده است و از این رو می توان گفت کاهش محدودیت های نقل و انتقال سرمایه بین کشورها بیش از همه به سود سرمایه داران و کشورهای غربی بوده است.

کشورهای غربی به دنبال کاهش محدودیت های انتقال نیروی کار هستند

کشورهای غربی بعد از وادار نمودن کشورهای جهان به کاهش محدودیت های نقل و انتقال سرمایه از طریق تبلیغات خلاف واقع اصول نظام سرمایه داری و بازار آزاد، اکنون به دنبال آن هستند که محدودیت های نقل و انتقال نیروی کار را نیز به صورت گسترده حذف نمایند.

در واقع حذف نقل و انتقال نیروی کار در سراسر جهان هدف بعدی کشورهای غربی بعد از حذف محدودیت های انتقال سرمایه است.

ایده مرزهای باز به جهانی سازی فقر منجر خواهد شد

در این زمینه نیز طرفداران رفع محدودیت های نقل و انتقال آزادانه نیروی کار این طور استدلال می کنند که در این صورت افراد کم درآمد و فقیر تر می توانند با آزادی خود را به مکان هایی برسانند که امکان اشتغال و درآمدزایی بیشتر فراهم است.

با اینحال مسئله باز شدن مرزها به منظور رفت و آمد مهاجران تنها یک توجیه غیر قابل قبول برای پذیرش اصول نظام سرمایه داری در زمینه کاهش محدودیت های نقل و انتقال نیروی کار است؛ چراکه این ایده برخلاف اهداف تعیین شده برای آن در نهایت با کاهش نیروی کار کشورهای فقیرتر و حرکت آن ها به سمت کشورهای غربی به جهانی سازی فقر منجر خواهد شد.

شعارهای زیبا و عملکرد نامطلوب ویژگی های توصیه های نظام سرمایه داری

به طور کلی طرفداران نظام سرمایه داری همواره از زیباترین شعارها در ارائه پیشنهادات خود به دیگر کشورها استفاده می کنند تا بتوانند از این طریق به اهدفا خود دست یابند و مردم را به پیروی از اصول نظام سرمایه داری مجاب نمایند.

به طور مثال در نظام سرمایه داری اینطور عنوان می شود که بهترین شرایط برای جهان زمانی است که هیچ مرزی وجود نداشته باشد. اما این شعار زیبا در عمل نه تنها موجب بهبود وضعیت کشورهای فقیرتر جهان نمی شود، بلکه موجب می شود سرمایه ها و نیروی کار کشورهای فقیرتر به کشورهای غربی ثروتمند منتقل شود و آن ها بیشترین بهره را از کشورهای فقیر بدست آورند.

برگرفته از: گاردین و گاردین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.