۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۴۹۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ دسته: تولید
۰

مونتاژکاری در صنعت خودرو در نهایت منجر به ایجاد ارزش افزوده و رقابت پذیری نخواهد شد و ضروری است با تدوین یک استراتژی سیاست صنعتی مناسب رویکرد دولت ها در صنعت خودرو از مونتاژکاری به سرمایه گذاری برای توسعه محصول با برند بومی تغییر کند.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه گفتگوی ویژه خبری چهار شنبه ۲۶ مهر ماه با حضور آقایان علی فتوت احمدی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، حسین سلاح ورزی معاون اتاق بازرگانی ایران و سید محمد بحرینیان عضو اتاق بازرگانی ایران با هدف بررسی صدمات مونتاژ کاری به صنعت کشور  برگزار شد.

در این برنامه همچنین آقای محمدحسن شجاعی فرد رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت به صورت تلفنی به سئولات پاسخ دادند.

با مونتاژکاری در صنعت خودرو رقابت پذیری محقق نخواهد شد

در این گفتگو ابتدا حسین سلاح ورزی معاون اتاق بازرگانی ایران گفت: به دلیل عدم وجود برنامه و سیاست صنعتی درست در کشور، شرایط به گونه ای است که خودروسازان را در چرخه مونتاژکاری قرار داده و تا زمانیکه مونتاژکاری پولسازتر و آسان تر است و دولت ها با ابزارهای تعرفه، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون می کنند خلاقیت و نوآوری برای تولید داخلی ایجاد نمی شود.

وی افزود: خودروسازان در داخل کشور اقدام به تولید خودروهای با صرفه اقتصادی نمی کنند و قیمت بالای تمام شده محصولات در داخل کشور مانع از رقابت آن ها شده است.

مونتاژکاری ارزش افزوده نمی آورد

علی فتوت احمدی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه مونتاژ کردن محصول هنر است و ارزش افزوده آن چنانی و دوام ندارد گفت: مونتاژ صنعتی باعث تولید می شود، ایران بزرگترین تولید کننده مهندس در جهان است به طوری که پس از آمریکا رتبه دوم را در جهان داریم.

وی افزود: بایستی با سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه از رویکرد مونتاژ ظاهری به سمت مونتاژ واقعی که منجر به راه اندازی و تست تمام قطعات در کشور می شود حرکت کرد.

عدم ایجاد اشتغال پایدار با رویکرد مونتاژکاری

محمدحسن شجاعی فرد رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه متاسفانه رویکرد مناسبی در صنعت خودرو کشور وجود ندارد، گفت: تا زمانی که مونتاژ در کشور باشد اشتغال درستی ایجاد نخواهد شد و آینده روشن نخواهد بود.

استراتژی صنعتی مناسبی در کشور تدوین نشده است

سید محمد بحرینیان عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه برای تصمیم گیری های اقتصادی مبتنی بر سیاست گذاری با مشکل مواجه هستیم گفت: دولت ها در کشور به دنبال برنامه و استراتژی صنعتی نبوده اند و در صنعت با دولت‌های مواجه هستیم که تولید برای آنها اهمیتی ندارد.

بحرینیان تصریح کرد: قراردادهای جدید خودروسازی منجر به بومی سازی تولید و اشتغال نخواهد شد.

گفتنی است در شرایط فعلی علاج صنعت خودرو کشور تشویق بنگاه ها در واگذاری سهام کارخانه های خود به شرکت های خارجی نیست و دولت به جای این سیاست بایستی تاسیس شرکت‌های جدید با هدف توسعه ظرفیت تولید خودروی بومی را در دستور کار قرار دهد.

لازم به ذکر است صبح دیروز(چهارشنبه) مقام معظم رهبری در دیدار باجمعی از استعدادهای برتر و نخبگان جوان کشور، تاکید کردند: صنعت کشور دچار آفت مونتاژکاری است و این باعث عدم تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه می‌شود. باید در یک بازه ۱۰ ساله، رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری تغییر یابد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.