۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۴۱۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ دسته: مسکن
۰

رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی سهل انگاری شده است، گفت: حدود ۲.۵ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد که دریافت مالیات از آن ۲ سال است معطّل اجرای قانون توسط وزارت راه و شهرسازی است.

محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم استان فارس در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد که از این میزان ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی در استان تهران قرار گرفته است.

رضایی کوچی گفت: برای عرضه این خانه ها مالیات در نظر گرفته شد و با وجود اینکه بیش از دو سال از تصویب قانون مالیات‌ بر خانه‌های خالی در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، اما متأسفانه مالیاتی از خانه خالی گرفته نمی‌شود.

تعلل در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی

رییس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس موضوع مالیات را از وزارت راه و شهرسازی پیگیری کرده است یا خیر، گفت: خیر، دلیل اصلی آن‌هم این است که حجم ماده‌هایی که در قانون بودجه و برنامه ششم اجرایی نشده زیاد است و مجلس به‌طور مرتب با اعضای دولت جلسه می‌گذارد و مکاتبه می‌کند؛ اما متأسفانه مجلس و دولت در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی و به طور اجرای قوانین مرتبط سهل انگاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دولت به بهانه اینکه بودجه ندارد، هیچ منبعی برای پروژه های عمرانی تخصیص نداده است، گفت: دولت می تواند منابع حاصل از مالیات بر خانه های خالی را به پروژه های عمرانی اختصاص دهد.

صندوق‌های پس‌انداز متناسب با درآمد مردم نیست

در ادامه رضایی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد صورت گرفته است، گفت: مدل‌های مختلفی اعم از طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم و  مسکن اجتماعی برای تأمین مسکن لایه میانی رو به پایین جامعه مانند کارمندان دولت، کارگران و کسبه ضعیف تعریف‌شده است، اما بنا به دلایلی این مدل‌ها موفق نبوده و نتوانسته‌اند نیاز مردم را رفع کنند.

وی با بیان اینکه اگر نیاز مسکن برطرف شود از قبال آن چرخه اقتصادی کشور نیز به حرکت خواهد افتاد، گفت: عمده مشکلاتی که در زمینه صندوق پس‌انداز وجود دارد این است که بازپرداخت تسهیلات در نظر گرفته‌شده متناسب با درآمد مردم نیست و برخی از افراد حتی توانایی پرداخت پس‌انداز اولیه را نیز ندارند.

رضایی اضافه کرد: طبیعی است که فردی با یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان درآمد، توانایی بازپرداخت وام با اقساطی معادل حقوق خود را ندارد.

سالانه به ساخت ۱ میلیون مسکن نیاز است

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سالانه یک‌میلیون مسکن تولید شود اما در حال حاضر سالانه ۱۵۰ هزار مسکن تولید می‌شود، تصریح کرد: با ادامه این شرایط مسکن به مرحله انفجار می‌رسد و قیمت مسکن افزایش می‌یابد و این شرایط برای دلالان و  واسطه‌گران مناسب است.

رضایی با بیان به اینکه در حال حاضر مسکن به دلیل عدم ساخت‌وساز در رکود است و تولیدی وجود ندارد، اضافه کرد: زمانی که تولید مسکن وجود نداشته باشد شاهد عدم فعالیت کارگران و مهندسین ساختمانی خواهیم بود و همچنین درآمد شهرداری کاهش خواهد یافت و بسیاری از کارخانه‌های مرتبط با مسکن تعطیل خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.