۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۳۶۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ دسته: پول و بانک، رتبه‌بندی بانک‌ها کارشناس: احمد شاه محمدی
۶۸

رتبه بندی ۳۲ بانک کشور بر اساس شاخص پوشش نوسانات نشان می دهد که بانک آینده در این شاخص شرایط بسیار نامناسبی دارد. از طرف دیگر بانک توسعه صادرات بهترین وضعیت را در این شاخص دارد. این شاخص نشان دهنده آن است که بانک ها در مواجهه با بحران نقدینگی و خروج سپرده ها تا چه میزان می توانند مقاومت داشته باشند.

در ادامه سلسله گزارش های مسیر اقتصاد در خصوص رتبه بندی بانک ها بر اساس شاخص های مالی، در این گزارش به بررسی شاخص پوشش نوسانات از مجموعه نسبت های مدل CAMEL در بررسی کیفیت مدیریت بانکها و موسسات اعتباری پرداخته شده است.

شاخص پوشش نوسانات، به صورت نسبت دارایی های نقد به سپرده فرّار تعریف می شود.

دارایی های نقد در این گزارش شامل پول نقد موجود در صندوق بانک، مطالبات از سایر بانکها و موسسات اعتباری و اوراق مشارکت است که سه قلم از دارایی‌های ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

سپرده فرّار نیز از مجموع سپرده قرض الحسنه جاری، قرض الحسنه پس انداز و سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی (بدون سررسید) بدست می آید که سپرده های ناپایدار (سپرده های بدون سررسید) بانک را تشکیل می دهند و از قسمت بدهی های ترازنامه و یا گزارش های سالانه بانک‌ها و موسسات اعتباری بدست می آیند.

گفتنی است بخش بزرگی از سپرده های سرمایه گذاری بانک‌ها در ایران سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی است که به این حساب سود تعلق می گیرد اما در هر لحظه قابل افزایش و کاهش می باشد؛ بنابراین جزو سپردهای فرّار محسوب می شود.

این شاخص توان تامین نقدینگی بانک را جهت پاسخگویی به خروج سپرده نشان می دهد و بیانگر آن است که بانک ها در مواجهه با بحران نقدینگی و خروج سپرده ها تا چه میزان می توانند مقاومت داشته باشند.

بررسی ۳۲ بانک و موسسه اعتباری با این شاخص

در این گزارش ۵ دسته بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی-تجاری، خصوصی-قرض الحسنه، خصوصی شده-تجاری، دولتی-تخصصی و دولتی-تجاری بررسی می شوند. به دلیل عدم وجود اطلاعات سه موسسه اعتباری توسعه، نور و کاسپین، این سه موسسه در این شاخص بررسی نشده اند.

بانک های خصوصی – تجاری

جدول زیر شاخص پوشش نوسانات برای ۱۸ بانک و موسسه اعتباری خصوصی-تجاری، در سال مالی ۹۴ را نشان می دهد:

خصوصی نسبت پوشش نوسانات، درصد
بانک اقتصادنوین ۷۳.۶
بانک سینا ۶۵.۷
بانک پاسارگاد ۵۹.۷
بانک سامان ۴۹.۵
بانک کارآفرین ۴۸.۴
بانک دی ۴۷.۱
موسسه اعتباری کوثر ۴۵.۱
بانک سرمایه ۴۳.۰
بانک پارسیان ۳۷.۰
بانک حکمت ایرانیان ۳۱.۸
بانک شهر ۲۳.۵
بانک خاورمیانه ۱۴.۲
بانک انصار ۱۳.۳
موسسه اعتباری ملل ۸.۱
بانک قوامین ۶.۶
بانک گردشگری ۵.۳
بانک ایران زمین ۱.۹
بانک آینده ۱.۶
میانگین ۳۱.۹

در گروه بانکهای خصوصی-تجاری، بانک اقتصادنوین در این شاخص بالاتر از سایر بانکها و موسسات اعتباری رتبه اول را به خود اختصاص داده است. بر اساس این شاخص، بانک اقتصادنوین به اندازه ۷۳ درصد سپرده های فرار خود، دارایی نقد دارد و در هنگام مواجه شدن با بحران نقدینگی، می تواند به ۷۳ درصد از سپرده های فرار خود به سرعت پاسخ دهد.

بانک آینده با ۱.۶ درصد پوشش سپرده های فرار، در این گروه پایین تر از سایر بانک ها و موسسات اعتباری قرار دارد و وضعیت بدی را در شاخص کیفیت نقدینگی دارا می باشد. در واقع بانک آینده به ازای ۱.۶ درصد از سپرده های فرار و ناپایدار خود، دارایی نقد دارد و می تواند تا این مقدار از برداشت را سریعا پاسخگو باشد و خروج ۹۸.۴ درصد دیگر را باید از طریق سایر دارایی ها با نقد شوندگی پایین و با صرف زمان و هزینه تامین نقدینگی نماید. میانگین این نسبت برای این گروه در سال ۹۴ برابر با ۳۱.۹ درصد می باشد.

بانک های خصوصی شده

جدول زیر شاخص پوشش نوسانات بانک های خصوصی شده را نشان می دهد:

خصوصی شده نسبت پوشش نوسانات، درصد
بانک ملت ۴۲.۲
بانک صادرات ۲۱.۶
بانک تجارت ۱۳.۲
بانک رفاه کارگران ۵.۳
میانگین ۲۰.۵

بانک ملت با ۴۲.۲ درصد پوشش سپرده های فرار خود، بالاتر از سه بانک صادرات، تجارت و رفاه قرار گرفته است. میانگین این نسبت برای این گروه در سال ۹۴ برابر با ۲۰.۵ درصد می باشد.

البته این گروه از بانکها، جزوء بانکهای بزرگ و قدیمی کشور به حساب می آیند و به دلیل جلب اعتماد عمومی و حمایت های دولت، به سختی وارد بحران های نقدینگی می شوند.

بانک های تخصصی – دولتی

جدول زیر نسبت پوشش نوسانات را برای بانک های تخصصی و توسعه ای-دولتی نشان می دهد:

تخصصی و توسعه ای نسبت پوشش نوسانات، درصد
بانک توسعه صادرات ۱۲۶.۵
بانک صنعت و معدن ۳۶.۳
بانک توسعه تعاون ۲۹.۱
بانک مسکن ۲۵.۳
بانک کشاورزی ۲۴.۵
میانگین ۴۸.۳

در بین ۵ بانک توسعه ای و تخصصی، بانک توسعه صادرات با ۱۲۶.۵ درصد نسبت پوشش نوسانات بالاتر از ۴ بانک دیگر قرار گرفته است. میانگین نسبت پوشش نوسانات این گروه در سال ۱۳۹۴، ۴۸.۳ درصد می باشد که نشان از بالا بودن مقاومت بانک‌های توسعه ای و تخصصی در مقابل بحران های نقدینگی، نسبت به سایر گروه‌ها می باشد.

بانک های دولتی – تجاری

جدول زیر وضعیت بانکهای دولتی-تجاری در شاخص پوشش نوسانات را نشان می دهد.

دولتی-تجاری نسبت پوشش نوسانات، درصد
پست بانک ۲۹.۶
بانک سپه ۲۱.۹
بانک ملی ۱۸.۴
میانگین ۲۳.۳

در این گروه پست بانک با ۲۹.۶ درصد بالاتر از سایر بانکهای دولتی قرار گرفته است. این گروه نیز به دلیل دارا بودن قدمت، حمایت دولت و اعتماد عمومی که کسب کرده است، احتمال مواجه شدن با بحران نقدینگی را بسیار کاهش داده است.

این گروه به دلیل مالکیت دولتی خود در واقع مورد اعتمادترین گروه بانکی برای سپرده گذاران می باشد. با اینحال میانگین پوشش نوسانات در این گروه بانکی، ۲۳.۳ درصد را در سال ۱۳۹۴ دارد.

بانک های قرض الحسنه

نمودار زیر شاخص پوشش نوسانات، برای بانک های قرض الحسنه را نشان می دهد:

قرض الحسنه نسبت پوشش نوسانات، درصد
بانک قرض الحسنه مهر ایران ۳۸.۴
بانک قرض الحسنه رسالت ۱۵.۳
میانگین ۲۶.۸

بانک های قرض الحسنه به دلیل ماهیت متفاوت مشتریانشان و انگیزه متفاوت آنها برای سپرده گذاری (قرض الحسنه) با مشتریان سایر بانکها و موسسات اعتباری، احتمال مواجه شدن با بحران نقدینگی کمتری نسبت به سایر بانکها و موسسات اعتباری دارند.

در این گروه از بانکها، افراد به دنبال سود و سفته بازی در بازار نیستند که به خاطر شوک هایی در اقتصاد و بازارها اقدام به خروج سپرده خود از بانک نمایند. با اینحال بانک قرض الحسنه مهر ایران با ۳۸ درصد پوشش سپرده های فرار خود، بالاتر از بانک قرض الحسنه رسالت در این شاخص قرار گرفته است.

رتبه بندی ۳۲ بانک در شاخص پوشش نوسانات

نمودار و جدول زیر ارقام نسبت پوشش نوسانات بانکها و موسسات اعتباری را برای سال مالی ۱۳۹۴ نشان می دهد:

رتبه بانک و موسسه اعتباری نسبت پوشش نوسانات، درصد
۱ بانک توسعه صادرات ۱۲۶.۵
۲ بانک اقتصادنوین ۷۳.۶
۳ بانک سینا ۶۵.۷
۴ بانک پاسارگاد ۵۹.۷
۵ بانک سامان ۴۹.۵
۶ بانک کارآفرین ۴۸.۴
۷ بانک دی ۴۷.۱
۸ موسسه اعتباری کوثر ۴۵.۱
۹ بانک سرمایه ۴۳.۰
۱۰ بانک ملت ۴۲.۲
۱۱ بانک قرض الحسنه مهر ایران ۳۸.۴
۱۲ بانک پارسیان ۳۷.۰
۱۳ بانک صنعت و معدن ۳۶.۳
۱۴ بانک حکمت ایرانیان ۳۱.۸
۱۵ پست بانک ۲۹.۶
۱۶ بانک توسعه تعاون ۲۹.۱
۱۷ بانک مسکن ۲۵.۳
۱۸ بانک کشاورزی ۲۴.۵
۱۹ بانک شهر ۲۳.۵
۲۰ بانک سپه ۲۱.۹
۲۱ بانک صادرات ۲۱.۶
۲۲ بانک ملی ۱۸.۴
۲۳ بانک قرض الحسنه رسالت ۱۵.۳
۲۴ بانک خاورمیانه ۱۴.۲
۲۵ بانک انصار ۱۳.۳
۲۶ بانک تجارت ۱۳.۲
۲۷ موسسه اعتباری ملل ۸.۱
۲۸ بانک قوامین ۶.۶
۲۹ بانک گردشگری ۵.۳
۳۰ بانک رفاه کارگران ۵.۳
۳۱ بانک ایران زمین ۱.۹
۳۲ بانک آینده ۱.۶

در میان ۳۲ بانک کشور، بانک توسعه صادرات در این شاخص رتبه اول را کسب کرده است و تنها بانکی است که می تواند خروج تمامی سپرده های فرار خود را پاسخگو باشد.

در طرف دیگر بانک آینده در سال ۹۴، بالاترین ریسک نقدینگی را متحمل شده است و درصورت مواجه شدن با بحران نقدینگی، تنها ۱.۶ درصد از خروج سپرده های فرار را می توانست پاسخگو باشد.

قابل توجه است که بیش از نیمی از داراییهای نقد به صورت مطالبات از سایر بانکها و موسسات اعتباری نگهداری می شود و در صورتی بانک و موسسه اعتباری می تواند بر روی این مطالبات خود تکیه کند که بانکها و موسسات اعتباری بدهکار، خود دچار بحران نقدینگی نباشند.

گفتنی است به دلیل عدم ارائه تمام صورت های مالی بانک ها در سال ۹۵ امکان رتبه بندی بانک ها با این شاخص وجود ندارد. مسیر اقتصاد آماده است تا با همکاری بانک مرکزی، در رتبه بندی بانک ها بر اساس شاخص های مهم اقتصادی مشارکت نماید.

  1. بسیار خب ممنونیم بابت اطلاعات ۲ سال پیشتون! درسته که بعضی از بانکها صورت های مالی ۹۵ رو فاش نکردن چون زیان دادن ولی بعضی ها هم خیلی شفاف ارایه دادن نیازی به رتبه بندی نیست اسامی بانکها رو از این نظر فاش کنید حداقل خردتون رو زیر سوال نمیبرید!!

    ۶۴۶
    • بانک اینده امروز بهترین بانک و پر شلوغ ترین بانک از نوع سپرده و نوع پرداخت سود و خدمات دهی می باشد و بلاترین مشتری را داراست . بهترین حالت رصد افراد از تمام بانک هاست خود گواه می باشد. امروزه همه افراد سپرده گزار اگاهند و زخم دیده هستند. تمام افراد هوشیار هستند
      پس بانکی که بیشتر مشتری و سپرده گزاری را داست همان بانک اینده می باشد به شدت در حال رشد هست موفق باشید

      ۴۰۶۵

      • دوستان عزیز تمامی این شاخص ها برای زمانی صحیح میباشد که تمامی سرمایه گذاران برای گرفتن سرمایه خود به بانک خود هجوم برده وباعث ورشکستگی اون بانک یا موسسه بشن مثل موسسه ثامن در غیر اینصورت ، هیچ بانکی ورشکسته نیست و ما با حمایت از سیستم بانکی کشورمون ارامش به جامعه خودمون هدیه میدیم ... امیدواریم مسئولین هم به فکر مردم فهیم باشن...

        ۶۳

      • سلام جذب سپرده به هر قیمتی نشاندهنده کمبئد نقدینگی و اضافه برداشت نزد بانک مرکزی است.

        ۰۶

      • پرداخت سودبالاوداشتن مشتری زیاد مقیاس خوبی نیست برای مقایسه.این بانک چون بانک اینده برای پرداخت بدهی های زیاد ش سود بالا میده ومشتری زیادی هم به همین دلیل جذب کرده و به نظرمن یک جایی به. بن بست. میخوره متوقف خواهدشد

        ۱۸

    • برای اینکه متوجه بشویم ورشکسته به کی میگن و ورشکسته ترین بانکها کدام و انگشت به دهان بشوید .اصلی ترین آیتم سرپا بودن بانکها یعنی واژه کفایت سرمایه را جستجو کنید .
      آنجاست که میفهمید که همان سه بانک مافوق ورشکسته ... همان سه بانکیین که بالاترین جذب سپرده را دارند😨
      میفهمید بانک آینده که هیچ ... سه بانک بالاترین بدهی دارند مشکوک هلاوصول دارند که آینده توشون گم 😀
      میفهمید مردم بیشترین سپرده را تو همان سه بانکی میگذارن که بالاترین زیان میدهند والان سالهاست که حتی پول حقوق کارمندای خودشون را هم در نمیارن و از پول مردم میدن و کسی حالیش نیست! 😯

      نبود کار عامیان را جز خ ری و خ ر خ ر خ ری
      گاو را باور کنن اندر خدایی عامیان
      نوح را باور ندارن از پی پیغمبری !!!!!!!

      ۱۳

  2. باسمه تعالی
    سلام
    بنده معتقدم که یکی از ایرادهای این وبگاه عدم نظارت بر نظرات مخاطبین و در پی آن عدم پاسخگویی به نظرات است که خود یکی از زیرشاخه های اصول اقتصاد مقاومتی است که انشاالله یک نفر را برای این مهم بکارگیری فرمایید.
    از ایجاد وبگاه نسبتا آموزنده تان سپاسگزارم.
    سیدمحمدمهدی شمس الدینی.کارشناس ارشد حسابداری.قم

    ۱۴۱۲
  3. خواب بودید اطلاعات دو سال پیش می گید ... الان وضع چیه

    ۸۲۴
  4. همین الان هم خود شما دارید با شئونات مردم و مشتریان بانکها بازی میکنید ! یعنی ۲ سال از وضعیت حاد حاضر یا عقبید یا شرم آوره !!! نهایتا" این بساط مسخره را جمع کنید.

    ۸۲۳
    • مسیر اقتصاد بر اساس صورت های مالی که تا کنون منتشر شده اقدام به رتبه بندی بانک ها نموده است.
      با توجه به اینکه اکثر بانک ها از انتشار صورت های مالی مربوط به سال ۱۳۹۵ ممانعت کرده اند به ناچار رتبه بندی را بر اساس سال ۱۳۹۴ انجام دادند (در این سال نیز برخی بانک ها همچنان صورت های مالی خود را افشا نکرده اند!).

      ۱۱۴

      • من به نظرم سایت شما به شعور مردم توهین کرده با این نقدو بررسی چیزی که مشخصه سایت شما وابسته به دولت هست که سعی داره بقیه بانک های خصوصی خراب کنه در غیر این صورت شما میتونستین ۸ بانکی که در انتهای سال ۹۶ صورت های مالی خودشون و افشا کردن و مجمع سهامداران هم برگذار شده بود و بررسی کنین.
        مردم امروز آگاه هستن و تحقیق میکنن پس با این کارا بیش ازین به خودتون توهین نکنین.
        امیدوارم پیام من ارسال شه

        ۷۲۵

  5. واقعا متاسفم بخاطر اینکه اخبار کذب و تاریخ گذشته رو نشر میدید تا ی بانک رو خراب کنی. بانکی که تازه تاسیس هست با اون سابقه کمش دوسال پشت هم افتخارای خوبی آورده( یورو مانی و بنکر). مشتری مداره.. از طرفی بین موسساتی که ادغام شدند ومجوز گرفتند رتبه اول بازده بالای اقتصادی رو گرفته..و همیشه رتبه بالا رو ب خودش اختصاص داده.. زنده باد این بانک تا همیشه

    ۱۲۴۴
    • حالا پولتو بذار بانک که ورشکسته شد متوجه میشی!

      ۳۴۱۸

      • سلام خسته نباشید اگر بخواهیم به اوضاع تمام بانک ها در یک دی نگاه کنیم همه بانک ها مشگل داران و برشکسته هستند.یعنی اگر تمام مشتریها برای دریافت پول به بانک رجوع کنند هیچ بانک توان پرداخت سپرده گزار نداشته و نخواهد داشت.
        پس با توجه به موقعیت کشور چون تمام انها تائید بانک مرکزی هستند تحت پوشش و دولت و بانک مرکزی خواهند بود هیچ مشگلی به جز ان چند موسسه مالی داشتند دیگر بانک ها را تهدید نمی کند و پس نگران هیچ بانک خصوصی و دولتی و تجار..... نباشید. دولت با مدیریت کنترل خواهد کرد

        ۵۱۰

      • الان تاریخ ۱۳ ابان ۱۳۹۷ می باشد اونایی که یک سال پیش گفتن بانک اینده ورشکسته هست ببینید هنوز محکم سر جای خودش هست امروز سود ۲۳ درصد می دهد از تمام بانک ها بیشت ....
        واقعا برای این سایت متاسفم دروغ دروغ تا کی مردم رو بیچاره کردین کافی نیست به اسم اسلام دزدی کردین کافی نیست بانک مرکزی چه وظیفه ای دارد که پول مردم رو بخورد مگه همین بانک مرکزی مجوز نمیدهد مسئول هست که هر بانکی ورشکسته شد سپرده نردم رو برگرداند واقعا شاه دزد هست و فقط مردم رو میترسانید مردم دیگه بریدن کافی هست همین اعتقاد هم نابود نکنید .

        ۴۱۷

      • با سلام دوستان آینده سود بیست درصد میده نه بیست و سه خواهشا من قلبم باباطری کار میکنه تمام سرمایه مو گذاشتم آینده خدا کنه سریع تر جمع تشکیل بدن و امار بانک از طریق بانک مرکزی بیاد بیرون تا خیال ماهم راحت بشه

        ۱۱

    • مگه شما نمیدونید از دیدگاه کلان بالا بودن نمره در یک عامل بدون در نظر گرفتن سایر عوامل ارزش چندانی نداره؟ طبیعتا همگی باید در کنار هم سنجیده بشن.

      ۶۱۳

    • سلام
      بهتر است که این اطلاعات را بروز رسانی فرمائید تا این شبهه از بین برود شما صورت های مالی و شفاف سازی هر بانک را با مراجعه به سایت رسمی همان بانک می توانید مشاهده نمایید بانک آینده را که خودم حساب دارم مرتب تراز نامه ها و چرخش مالی آن را در سایت همین بانک چک می کنم البته شاید برای جذب سرمای بعضی از بانکها دست به تخلفات و رد قانونهای دستوری از بانک ها بزنند که توسط بانک مرکزی تذکر داده می شود .

      ۳۷

      • با سلام محمد علی شما که پولتو را در بانک اینده سپرده کردی ایا راضی هستی من هم میخوام پول بزارم سرمایه یک عمر کارم هست صلاح میدونی موسسین این بانک کیان ایا مثل اون ثامن یا کاسپین نمیشن خداوکیلی نظرت را بگو

        ۱۱۲۹

    • سلام عزيزان اين دوستان زحمت كشيده واطلاعاتى را درج كرده اند درست است ممكن است در طول اين دو سال تغييراتى بوجود آمده باشد ولى يقينا در مجموع در جهت نزول رتبه بانكهاست ،بجاى لجاجت بهتر است به اين نتيجه توجه كنيد كه در مجموع بانكها چه دولتى وچه خصوصى ٩٩ در صد قاصر از بار پرداخت كامل سپرده هاى خود هستند.

      ۳۴

  6. درقرن۲۱که قرن تکنولوژی و اطلاعات است،واقعا با آمار ۳سال پیش فقط خودتون رامسخره خاص و عام کردید
    به شما پیشنهاد غیب گویی میکنم بااینهمه اطلاعات بروز؟!!!!

    ۵۱۶
    • این را باید به بانک مرکزی بگویی استاد که الان تا حالا فقط صورت های سال ۹۴ را منتشر کردند

      ۱۱۰

    • با وجود اینکه هم توی کامنت ها و هم توی متن توضیح داده شده که آمار جدیدتر از این اساسا منتشر نشده که استفاده بشه

      یه مقدار این هجمه هماهنگ و بدون توجه به متن و برخی کامنت ها برای تخریب این رتبه بندی علمی مشکوکه
      البته خب من یه کم بد بینم

      ۳۹

      • رتبه بندی که ارائه داده تاریخ گذشتست جناب. بانک آینده جزو اولین هایی بود که مجمع عمومی سال ۹۵ رو تیر ۹۶ سرموقع ارائه داد و اخبارشم همه جا هست.نویسنده ای که به اخبار روز دسترسی نداره مطالبشم اصلا قابل اعتماد نیست. آینده همین امسال هم باز جزو ۱۰۰ شرکت برتر کشور و رتبه ۱۰ بین ۱۰۰ شرکت و دومین بانک موفق بوده. پس این چی چیش علمیه که شما طرفداری میکنی از مطالب بیخودش

        ۵۳۲

    • هموطن گرامی نویسنده این سایت توضیح داده است که به اطلاعات بروز بانکها دسترسی نداشته لذا به نظرم اینگونه حمله کردن منصفانه نیست . در کشور ما متاسقانه غالب موضوعات مهم و عمومی غیر شفاف است . به امید اینکه این روند با همت مسذولین اصلاح شود .

      ۶۴

  7. پس وقتی به اطلاعات ب روز دسترسی نداره حق انتشار مطلبای سه سال پیش ب جهت تخریب همچین بانکی رو نداره نویسنده این سایت خودش مسئول نوشته هاش باید باشه

    ۴۲۱
    • شما با خودت چند چندی؟ چرا با اسم های مختلف و یک ایمیل پیام میدی؟ نکنه خودت از بانک آینده هستی؟

      این رتبه بندی که مسیر اقتصاد کرده تنها رتبه بندی و به روز ترین رتبه بندی در این زمینه است. قطعا اگر رتبه بندی های به روز تر منتشر شود، وضع این بانک بدتر خواهد بود نه بهتر

      ۲۳۹

  8. این خبر بیشتر شبیه اخبار کذب آمد نیوز هست اشتباهی تو مقاومت نیوز ثبت شده. لا اقل موفقیت های بانک رو تو سال ۹۶ دیدین این خبر رو بردارین از سایت /

    ۲۱۵
  9. با سلام لطفا یکی که بی طرفه بگه چه خبره امشب دیدم مردم جلوی بانک تحصن کردن و گفتن پولمونو خوردن،... یعنی چی؟؟؟؟؟

    ۱۳
    • بلاخره این گزارشا رو که از خودشون در نمیارن. حالا یه سری خودشونو بزنن به اون راه دردی دوا نمیشه

      ۳۲

    • هيچي عزيزم
      متاسفانه همه آمار و اطلاعات بانك ها چه خوب و چه بد ساختگي و دست كاري شده است
      خصوصا بانك آينده
      يكي از عوامل فاسد بانك آينده آقاي مهدئ مومني طاهري هستند
      كه كارشون بازي با سهام و ورشكسته نمودن شركت هاي بزرك از اين طريق مي باشد

      ۳۳

    • این خبر مربوط به سپرده گذارای موسسه غیر مجاز افضل طوس و دوتا موسسه غیرمجاز دیگه هستش که بانک مرکزی بانک آینده رو بخاطر سرمایه بالایی که معمولا در اختیار داشته موظف کرد که پرداخت مطالبات این بنده خداهای شکست خورده رو پرداخت کنه که به طبع بانک مرکزی به بانک آینده بدهکار مالی هست. اینام شلوغ کردن که چرا پولمونو نمیدید.. مثل بانک پارسیان که موسسه ثامن الحجج رو پرداخت میکنه و بانک تجارتم فک کنم آرمان رو البته اگه درست حدس بزنم.. اولا پولتونو تو موسسه غیرمجاز سرمایه گذاری نکنید بعدشم انقد پررو نشید بیاید بانک های مجاز تخریب کنید.. دوما بانک آینده باید دستور پرداخت های بعدیش رو از بانک مرکزی می گرفت سرخود که نمیگه بفرمایید اینم پولتون.. که یک ماه بعد دستور داده شد و پرداخت ها فک کنم تا الان انجام شده

      ۲۱۱

  10. مدیر بانک اولی اقتصاد نوین با بانک اینده یکی هست ،بهترین مدیر بانکی که اقتصاد نوین رو راه انداخته ،اینده رو مدیریت میکنه،این اطلاعات کاملا دروغه،من خودم بانکی هستم

    ۳۱۵
  11. وضع بانک اینده افتضاح در حال ورشکستگی ۹برابر سرمایه اش بدهی دارهه موسسه توسعه و ایران زمین و گردشگری و موسسه نور و قوامین و صادرات و تجارت و ملی در رده های بتدی

    ۱۴۴
  12. بدهی و زیان انباشته بانکهای صادرات و تجارت و پارسیان و اقتصاد نوین و سرمایه و ملی در حد جنون امیز و اختلاس های میلیاردی در سرمایه و توسعه و اینده و ایران زمین

    ۴۲
  13. مشخصه چون بانک آینده برداشت زیادی ازبانک مرکزی میکنه نقدینگیش ضعیفه و پولی در بساطش نیست وبا جذب سپرده با نرخ بالا فعلا سرپاست ولی گور خودش رو عمیق کنده و غرق میشه،فعلا گرم اند ومتوجه نیستن،بدهیش خیلی زیاده وچندین برابر سرمایه شه

    ۱۶۴
    • همچین میگید سود بالا که انگار داره سود ۲۵ یا ۲۷ درصد میده بیشترین سودش ۲۱ درصده که پارسیان هم با سپرده ۲۰۰ میلیونی همین قد میده. پس اونم داغونه حالش. بانک دی و گردشگری و ملی هم همینقد میدن.. پس چی چی هی میگید.. بدا بحال کشوری که بانک هاش مجوز دارند و بانک مرکزی تضمینش میکنن ولی مردمش دیگه اعتمادی ندارند از بس زخم خوردند و اقتصادشون ضعیفه. این مشکل ماها نیست مملکت ما از ریشه پوسیده .

      ۰۱۳

  14. الانم که بانک مرکزی داره تاییده پرداخت سود بالا رو کلید میزنه. چون بدبختی مملکت ما از همون پارسال شروع شد که سود بالا رو متوقف کردند مردم پولشون کشیدن بیرون اول ملک و املاک رفت بالا بعد صدای دلار دراومد پشتشم طلا.. الانم دیگه نمیتونن جلوشو بگیرن. بانک ها خالی شدند مردم روز ب روز بدبختر از دیروز.. ارزش پول اومد پایین پایین تر از این نیاد صلوات

    ۳۱۲
  15. با سلام به نطر من این شاخص ایتم مناسبی برای سنجش وصعیت بانکها و مقایسه بانک ها با یکدیگر نیست.چون اندازه بانک ها در این شاخص در نطر گرفته نشده به عنوان مثال ۱۸ درصد پوشش بانک ملی احتمالا اندازه کل سرمایه بانک توسعه باشد

    ۲۳
    • با سلام. دوست عزیز ما در اینجا نسبت دو عدد رو در نظر گرفته ایم. این نکته ای رو که شما عرض کردید در این شاخص دیده شده، یعنی هرچه بانک ها سپرده فرار بیشتری داشته باشند باید در ازای آن سپرده نقد بیشتری رو هم نگهداری کنند. برای مثال بانک ملی که بانک بزرگی است ۱۰۰ واحد سپرده فرار دارد و ۱۰ واحد سپرده نقد نگهداری می کند، که این نسبت میشه ۱۰ درصد. حال آنکه بانک توسعه ۱۰ واحد سپرده فرار دارد و ۱ واحد سپرده نقد، که این نسبت هم میشه ۱۰ درصد. بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید اندازه بانکها هم در این شاخص دیده شده و می توان بانکها را با این شاخص، مقایسه کرد.

      ۰۲

      • مشکل اصلی اینه که شما سپرده کوتاه مدت رو پول نقد حساب کردین ولی بلند مدت رو نه 😂😂
        مشتری وقتی پولش رو لازم داره که بلند مدت و کوتاه مدت نداره بانک باید پرداخت بکنه
        این مقاله شما در صورتی می تونه کمک کنه که سپرده های بلند مدت جز در سررسید قابل پرداخت نباشه که همه میدانند که تو هیچ بانکی اینطوری نیست ...

        ۱۱

      • با سلام. دوست عزیز اینکه شما میگین سپرده بلندمدت رو هم به عنوان پول نقد حساب کنیم، باعث میشه شرایط پوشش نقدینگی بانکها از آنچه که هست هم بدتر بشه. اما به هر حال سپرده های بلندمدت در تعریف علمی از داراییهای نقد و سپرده های فرار، جایی ندارد. چه بسا بخش بزرگی از سپرده های سرمایه گذاری بانک‌ها در ایران سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی است که ما در اینجا این مسئله رو منظور کردیم.

        ۰۱

  16. با سلام.همانطور که یکی از دوستان اشاره کردن عمده مشکلات گرانی های اخیر و بهم خوردن وضعیت بازار مسکن .دلار .طلا .سکه که همین عوامل تاثیر بر تمام اقلام دیگر حتی تولیدات صد در صد داخلی نیز گذاشته است،از آنجای شروع شد که سیاست پایین آوردن سود بانکی را کلید زدند و آغاز شد و سود سپرده ها پایین آمد و این عمل سریعا تاثیر بر اجاره مسکن شد و اجاره مسکن روند افزایش را شروع کرد و سپرده گذاران شروع به تغییر سرمایه گذاری کردند و این وضعیت حال که پیش آمده نتیجه سیاست اشتباه پایین آوردن سود سپرده شد.و در ضمن قرار شد با پایین آوردن سود سپرده سود تسهیلات نیز پایین بیاید که چون به نفع مردم میشد پایین نیامد.به نظر بنده جهت رفع مشکلات اقتصادی و ثبات در بازار کافیست سود سپرده ها به قبل باز گردد تا مردم دوباره رو به سپرده گذاری کنند .وسلام علیکم و رحمته الله و برکاته

    ۰۹
  17. باسلام تمام بانکها نسبت به همدیگه یه جورایی رقابت دارند و برخی قریب به اتفاق آنان بخاطر حسادت بدگویی همدیگر را در حد تخریب دارند بویژه وقتی سپرده ای جابجا میشود چهار چشمی مواظب همدیگه و سعی دارند جلو فرار سپرده ها را بگیرند به نحو که شده بنابراین نظر شخصی بنده و تجربه ها این میگه که تمام بانک ها آنهایی که واقعا بانک هستند و مجوز تاسیس بانک را دارند و تابلوی بانک را سر درب خود نصب نموده امد الحمدولله هیچ مشکلی ندارندو تا به امروز هم مشکلی نداشته اند فعلا اوضاع بد اقتصادی گریبانگیر همه هست و خدای ناکرده اگر بخواد اتفاقی بیفته برای همه بد است و مثلی است که میگوید جهنم میرویم با یار هم دم

    ۱۱
  18. سلام
    امروز ۶ /۹ /۹۷ درخبر اقتصادی ساعت ۱۱ شبکه خبراعلام کرد بانک آینده مقروض ترین بانک به بانک مرکزی است البته بترتیب اسامی بانکهای دیگری راهم اعلام کرد.

    ۰۲
    • با سلام من از مشتریان بانک آینده هستم ، حدود ده روز پیش که تو شعبه منتظر بودم نوبتم بشه مجله گزارش کار بانک رو خوندم که انتخاب برترین بانک توسط موسسه خارجی بنکر رو توش نوشته بود ، یه چیز دیگه ام چون با تیتر درشت نوشته بود یادمه مدیر عاملش گقته بود موفق ق شدیم بدهی به بانک مرکزی رو تسویه کنیم و جزء محدود بانک ها هستیم که بدهی ندارند مضمونش این بود ...

      ۱۱

  19. من کارشناس نیستم ولی خوب میدونم که دیگه ریال ما ارزشی نداره!!! بانک هامون در حال ورشکستگی هستن!!! فقر دامن قشر کارگر رو بشدت گرفته!!! حقوق یک میلیون و نیم کفاف خانواده دو نفره رو نمیده!!! دولت فقط بفکر سرمایه دارها هست!!! مردم روز به روز بدبخت تر میشن!!! کسی نمیتونه اعتراض کنه!!! کسی نمیتونه کاری بکنه!!! کسی بفکر مردم عادی نیست

    ۰۲
  20. سلام این چه وضعشه امروز ظهرشنیدم بانک اینده ورشکست شده ومردم شلوغ کردن بیچاره شدیم تمام پس انداز چندسالمون اونجاس.حالا چی میشه ؟ایاواقعیت داره؟من اصلانمیدونستم بانک اینده نقدینگیش ضعیف بوده توسالای پیش

    ۲۲
    • سلام هیچ خبری نیست سپرده گذار های افضل توس بودن ..
      مهمترین عامل ورشکستگی بانک تراز دارایی و بدهی هست و شرکت های سود ده در هنگام تشکیل مجمع عمومی سالانه به سهام داران سود هم پرداخت می کنند ، با یه جستجوی ساده مشخص هست که چه بانکهایی امسال سود آوری داشتن ....
      در مورد نقدینگی هم در صورت کم آوردن نقدینگی بانک ها از بازار بین بانکی یا بانک مرکزی تامین می کنند و در صورت عدم امکان تسویه تهاتر می کنندپس بی خود مردم رو مضطرب نکنید ، اونم با شاخصی که ملاک ورشکستگی و در آستانه ورشکستگی بودن نیست ، از اسم سایتتون مشخصه که مذهبی هستید این گزارش نمونه کامل بدگویی به قصد ضربه اقتصادی هست ...

      ۰۳

    • خانم محترم این گزارش هم منابعش قدیمیه هم ملاک نقدینگی بانک نیست ، نسبت مانده حساب های کوتاه مدت و جاری به حساب های یک ساله هست ، فقط همین
      مشتری وقتی پولش رو بخواد بانک پرداخت میکنه و فرقی بین یک ساله و کوتاه مدت نیست ، میزان نقدینگی چیز دیگه هست ، باید دید چه هدف مشترکی بین این سایت و شایعه پراکن های معاند نظام که هشتگ نظام رفتنی است گذاشته هست

      ۱۰

  21. من که رفتم پولمو از بانک آینده گرفتم . والا ترسیدم . میخام ببرم بانک ملی بزارم . حداقل دولتی هست

    ۱۳
  22. امروز نوزدهم دیماه ۱۳۹۷ شایع کردند توی واتساپ که انصاری موسس بانک آینده با ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تبدیل شده به ارز و از کشور خارج شد. ومن تمام دارابی ام ۲۵۰ ملیون تومان به فنا رفت خیلی ناراحتم و امیدوارم این فرار آقای انصاری شایعه و دروغ باشد.

    ۵۰
  23. متاسفانه با وقايع اخيركه براي ثامن الحجج(ع) و كاسپين پيش اومد منم جز افرادي هستم كه ترسيدم و امروز برداشت كردم
    هرچند فيلمهارو بررسي كردم و ديدم مال ماههاي گذشته هست هم فيلمها تكراريه و هم از استين كوتاه بودن مردم تو خيابون ميشه متوجه شد كه مال قبله و اون فيلمهايي كه لباس مردم با زمستونه توشون هست مال پارساله ولي نكته مهم اينجاست مردم ترس و وحشت وجودشونو ميگيره استرس ناخودآگاه مياد سراغشون و همين باعث ميشه برن پولشونو بگيرن و در نهايت اين امر باعث نابودي ميشه
    يعني يه شايعه رو تبديل ميكنن به واقعيت متاسفانههههه
    حالا كيا اينجوري دوست دارن الله اعلم
    احتمال اينكه حتي رسانه هاي مغرض با اينكار باجخواهي هم بخوان بكنن زياده

    ۰۱
  24. سلام من بانک اینده حساب دارم . از طرفی میگم برم بردارم از طرفی میگم اونایی که این شایعات رو ساختن میخوان ما همین کار رو بکنیم . به دولت اعتمادی نیست ... اونا خیلی وقته اعتمادشون رو بین مردم از دست دادن . تو این شلغم بازار هر کی به فکر خودشه . به فکر حمایت دولت نباشید .....

    ۰۰
    • سلام فرض کنید تمام ادعا های جوانمردی درست باشه ، سهام داران بانک به اندازه سهمشان مسئول بدهی های بانک هستند . شرکت های سهام دار هم تضامنی هستند یعنی صاحبان شرکت از اموال شخصی خود هم بدهی رو تضمین می کنند . حالا فرض کنید دروغ جوانمردی راست باشه و تمام سهام و شرکت ها متعلق به علی انصاری باشه ،
      طبق قانون شرکت های تضامنی در کل دنیا همه اموال علی انصاری ضمانت بانک هست چه در داخل کشور چه خارج کشور ... الان چه مشکلی هست ؟؟ یکم فکر کنید
      اسم انصاری رو من اولین بار زمانی که اسپانسر استقلال شد شنیدم زندگی نامه اش رو چون استقلال دو آتیشه بودم خوندم ،زمانی که مثل الان مشهور نبود ، پدرش معمار و تو کار ساخت و ساز بوده ، بعد این جوانمردی ادعا کرده که شیخ هست و تو بیت رهبری کار میکنه ... اینو که شنیدم فهمیدم فقط قصد تخریب و ضربه زدن داره و نمیشه رو حرفاش حساب کرد .

      ۰۱

  25. باسلام . آنچه مشخصه وضعیت تمام بانکها نابهسامانه . اتفاقی که برای بانک آینده پیش اومده با اون سودهای انچنانی از مدتها قبل قابل پیش بینی بود . همچنان که برای موسسات دیگری سود نامتعارف میدادند و به مشکل بر خوردند و خواهند خورد . بانکی که سود بالا میده نشان از مشکل مالی داره و مردم واسه چند درصد پول بیشتر متاسفانه سرمایه های با ارزش خودشونو به باد فنا میدن . خدا بخیر کنه . متاسفم برای مدیران اون بانک که سیاستهای غلط خودشون مردم و کارکنان بانک و موسسات رو بیچاره کرده و میکنند .

    ۲۱
    • واقعا شما چقدر از بانکداری و نحوه کسب درآمد بانک ها اطلاع داری ؟؟؟ از سرمایه گذاری ها و نحوه سود دهی ؟؟
      خواهش میکنم فقط برای اینکه چیزی نوشته باشی کامنت نذار ...
      واقعا متاسفم که دروغ یک نفر ، که سایتش هم یک نفره هست و وابسته به کرد های جدایی طلب هست و شعارش زنده باد شاهزاده رضا پهلوی هست برای شما شده سند ... فقط همین یک سوال تو ذهن شما پیش نیومد که چرا هیچ سایت و خبر گزاری دیگه حتی از براندارزان خبر رو انتشار نداد ؟؟؟
      حتی آمد نیوز که همش مینویسه فلان کس چند میلیارد ، فلانی چند میلیارد دزدید اینو حتی باز نشر نکرد چه برسه به تایید ...

      ۰۰

  26. متاسفانه با تجربه من تو اين بيست سي سال بنظرم اين اتفاق بد خواهد افتاد مثل اتفاقاتي كه براي كاسپين و پديده افتاد دير و زود داره اما اتفاق ميفته بعد ۴سال هنوز به پولم نرسيدم حق هيچ اعتراضي هم ندارم چون دولت پشتمه تمام اموال رو مصادره كردن خودشون ميفروشن و ميخورن پول ما رو نميدن همش دروغ دروغ دروغ

    ۱۰
  27. من کاری به ورشکستگی بانک ها ندارم ولی چیزی که برام اتفاق افتاد رو باید بگم یک بار بانک آینده از من ۵۰ هزار کم کرده بود پیامکش اومد زود پیگیر شدم و رفتم خوشبختانه برش گردوندم. گفتن اشتباه یکی از کارمندامون بوده.
    این هفته هم چیزی که تو بانک آینده یکی از شهرا کولاک کرد این بود که از حساب یکی از مشتریان مبلغ یک میلیون و سیصد اول، ساعت ۷ صبح کم شد پس از پیگیرهای زیاد و یک ساعت سردرگم بودن کامندان سراینکه این پول کجا ممکنه رفته باشه، متوجه شدند این پول به حساب یک فرد دیگه ای انتقال یافته (البته به گفته کارمندان، ماکه مطمئن نبودیم) و اونم برش گردوندند مطلب جالب این بود که بهمون گفتند برین خداتونو شکر کنین کسی که این پول به حسابش انتقال یافته بود، پولو برنداشته بود و گرنه پول به حسابتون برنمیگشت.
    حالب بود اولش که ما رفتیم به گردن نمی گرفتند میگفتند ممکنه به حساب دیگه ای انتقال داده باشی یا رمز دومت هک شده بود.
    فرض کنین ای اتفاق سر یه هموطنی میومد که پیامکش فعال نبود یا همون اولش بجای پیگیری با حرف اونا میگفت ممکنه این اتفاق افتاده باشه و تقصیر خودم باشه.
    خداشاهده عین حقیقته هرچی اونا اصرار به اشتباه ما کردند دوستم مقاومت کرد و گفت باید پولمو برگردونید. نمیگم بانک خودش مورد داره ولی سیستم بانکیش ضعیفه. وظیفه خودم دونستم به اطلاع هموطنانم برسونم.

    ۳۷
  28. تمام آمارها مسخره و الکی و تاریخ گذشته

    ۲۰
  29. با سلام دوستان
    لطفا با نظرات این واون تصمیم نگیرین خودتون یکم مطالعه کنین متوجه میشین ویا اینکه حضوری برین بانک وخودتون از نزدیک ببینیداوضاع رو
    من خودم به شخصه تاریخ۹۸.۱۱.۱۳ رفتم بانک آینده واونجا حساب باز کردم وکلی هم راضی هستم.راستش چندروزی بود میرفتم بانک ملت که کارتمو تمدیدکنم هر روز میگفتن سیستم قطعه وفلان ویا اونقدرشلوغ بود که نوبت بهت نمیرسیدونوبتم که میرسیدباهات دعوا داشتن وبد برخورد میکردن!!! خلاصه اعصابمو خورد کردن باخودم گفتم میرم ی بانک دیگه وسر راهم رفتم بانک آینده، باورکنین وقتی واردشدم اونقدرباخوشرویی واحترام باهام برخورد کردن وحساب برام بازکردن که احساس میکردم یه جورایی باهاشون فامیل هستم اول احساس کردم برا جذب مشتری هست اما وقتی رفتارکارمندها نسبت به همه مشتریاشونو دیدم نظرم عوض شد! واقعا ی لحظه احساس کردم اینجا اروپاست انقدربافرهنگ ومحترمانه ومشتری مدار بودن وواسشون فرقی نمیکرد که از کدوم قشرجامعه ای. سودش هم که نسبت به بانکهای دولتی بیشتره و۲۰ درصده ومیتونی بعد یک ماه پولتو بدون ضریب شکست یا جریمه برداری درصورتی که بانکهای دیگه سود یکسالشون ۱۵درصده وتایکسال نمیتونی برداشت داشته باشی وبیشترشون هم ضریب شکست دارن!!!
    حالا خودتون قضاوت کنیدکدوم بانک بهتره

    ۰۳
  30. بله وضعیت بانک آینده مشخص نیست شوهر من الان دو ساله که از شهرستان کشوندنش تهران چون نیرو کمه دائما هم تو تهران شعبه شونو زیاد میکنن بااینکه تو تهران نیرو کم داره کی این وسط ضرر می‌کنه کارمندان شهرستانی که از شهرشون از خانوادشون جداشون کردن شوهر من ۱۰ سال که توی بانک کار می‌کنه تواین ده سال ۴بار شهر عوض کرده براکارش الان دو سال که تو تهرانه خیلی‌ها هم وضعیت مارو دارن بچه م حسرت اینکه یبارباباشو یه دل سیر ببینه تو دلش مونده هزینه اجاره های تهران هم کلانه حتی کرونا هم نتونست واسه اینا کاری کنه منم آرزو دارم یه روز دودمانشون نابود شه چون خیری از این بانک ندیدیم شوهر هامونو آواره ی پانسیون های تهران کردن مثلا کارمند بانکیم دیگه ما،بلاتکلیفشون کردن میگن یا اخراجین یا هم انتقالی نمی‌دیم براتون ،خدا رسول اف و رشیدی رو که حق الناس تو گردنشون هست رو نبخشه و حق رو به حق دار بده اینا فقط به فکر خودشونن

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.