۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۷۳۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رئیس کل بانک مرکزی ایران پس از دیدار با همتای پاکستانی خود از عملیاتی شدن پیمان پولی دوجانبه منعقد شده میان دو کشور تا دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد روز جمعه ۳۱ شهریور رییس شورای پول و اعتبار در حاشیه اجلاس رؤسای کل بانک های مرکزی و مقامات پولی کشورهای عضو «سازمان همکاری های اسلامی»، با همتای پاکستانی خود طریق باجوا دیدار کرد. هدف از این دیدار اجرای سریع و بی وقفه یادداشت تفاهم پیشین (پیمان پولی دوجانبه) میان دو کشور بود. در این دیدار مقرر شد استفاده از ارزهای محلی نهایتاً تا دو هفته دیگر عملیاتی شود.

لازم به ذکر است که در فروردین امسال دو کشور ایران و پاکستان به منظور گسترش همکاری های بانکی و استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با یکدیگر اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه کرده بودند. این توافقنامه به منظور تسهیل همکاری های بانکی میان دو کشور جهت ایجاد سازوکار پرداخت بین بانک های دو کشور صورت گرفت.

این سازوکار برای پراخت پول در قبال تجارت میان دو کشور از طریق گشایش اعتبار اسنادی (ال- سی) با استفاده از ارزهای ملی طبق قوانین و مقررات بین المللی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

طبق بیانیه بانک مرکزی پاکستان در زمان انعقاد تفاهم نامه پیمان پولی دوجانبه، بانک های مرکزی ایران و پاکستان از بانک های دو کشور دعوت خواهند کرد تا بر اساس این توافقنامه برای تسهیل تجارت بین دو کشور وارد عمل شوند.

بر اساس این توافق دو کشور در بانک های مرکزی طرف مقابل حساب باز کرده تا امکان مبادله تجاری به ارزهای روپیه پاکستان و ریال ایران فراهم شود.

این توافقنامه به صادرکنندگان پاکستانی و ایرانی اجازه می دهد پول معاملات شان را از طریق بانک مرکزی پاکستان و بانک مرکزی ایران تسویه کنند و در این میان نیازی به یک ارز واسط مانند دلار نداشته باشند.

به منظور نظارت بر اجرای توافقنامه، طرفین موافقت کرده اند کمیته ای دائمی تحت عنوان کمیته مشترک بانکی ایران و پاکستان تشکیل شود.

کشورها به سمت انعقاد پیمان پولی دوجانبه در حرکت هستند

عمده کشورهای جهان به سمت حذف ارزهای واسط از جمله دلار و یورو از تجارت در حرکت بوده و به این منظور به انعقاد پیمان های پولی دوجانبه روی آورده اند.

ایران نیز به عنوان کشوری که علاوه بر نیاز به مقاوم سازی اقتصاد، برای کاهش اثرگذاری تحریم ها نیاز به این قبیل اقدامات دارد، باید زمینه را برای انعقاد این پیمان ها با کشورهای طرف تجاری فراهم آورد.

این اولین اقدام کشور در انعقاد پیمان پولی دوجانبه بوده و بانک مرکزی باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.