۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۲۳۹ ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ دسته: کشاورزی
۰

آبخیزداری موثرترین روش برای ذخیره آب است و گسترش آن در کشور می تواند بهترین روش برای مقابله با کم آبی باشد. به همین منظور برخی استان ها از جمله تهران به دنبال توسعه جنگل کاری هستند تا از این طریق آبخیزداری را بهبود بخشند.

به گزارش مسیر اقتصاد، کارشناسان یکی از ضعف های عمده وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم را ضعف مدیریت آبخوان ها و آبخیزداری می دانند؛ به همین دلیل یکی از برنامه های اساسی محمود حجتی، وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی وزارت کشاورزی بحث آبخیزداری است.

آبخیزداری یکی از موارد مهم موجود در برنامه ششم توسعه در بخش کشاوزی نیز هست و در پروژه های سال جاری وزارت کشاورزی که توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تکلیف شده است، تحت عنوان «اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در حوزه آبخیز سدها و حوزه های سایر مناطق به میزان ۸۰۰ هزار هکتار و تهیه و اجرای طرح کنترل کانون های بحرانی، فرسایش بادی و مقابله با بیابان زایی و ریزگردها به میزان ۲۲۰ هزار هکتار» نیز به آن اشاره شده است.

طرح های بیابان زدایی، توسعه جنگل کاری و احیای پوشش گیاهی جزو بهترین روش ها برای نفوذپذیری آب در خاک (آبخیزداری) است که با اجرای آنها می توان شاهد حل شدن مشکل کم آبی در کشور بود.

سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) در کنفرانسی که در سال ۲۰۱۳ در شهر «پوتسدام» آلمان برگزار شد، اعلام کرد با توجه به متوسط ۲ درصد تخریب جنگل، ایران در کمتر از یک سده به بیابان تبدیل می شود.

افزایش روند تخریبی جنگل های کشور زمانی نگران کننده تر از گذشته شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح بند یک ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه، برداشت چوب از جنگل های شمال کشور را تا ابتدای سال چهارم برنامه مجاز اعلام کردند که به قطع بی رویه جنگل های هیرکانی در شمال کشور منجر خواهد شد.

جنگل کاری برای جلوگیری از گسترش بیابان ها

به همین منظور ضروری است وزارت جهاد کشاورزی میزان برداشت چوب و تخریب جنگل ها را کنترل نماید و در مقابل برای ایجاد پوشش گیاهی جدید برنامه ریزی کند.

در این راستا برخی از استانهای کشور مانند لرستان، فارس، کرمان، ایلام، خوزستان و تهران اقدام به جنگل کاری کرده اند؛ قاسم حقانی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در این زمینه گفت: در برنامه ششم توسعه ۱۳.۳ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان زیر پوشش طرح‌های جنگل کاری و احیای جنگل قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: امسال و در اولین سال برنامه ششم توسعه ۱۷۰۴ هکتار طرح جنگل کاری و ۲۵۰ هکتار طرح زراعت چوب در استان تهران اجرایی می شود.

امید است با اقدامات وزرات جهاد کشاورزی و مجلس شورای اسلامی شاهد احیای جنگل کاری و متعاقب آن بیابان زدایی و مدیریت آبخیزداری در کشور باشیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.