۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۸۰۰ ۰۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

ابراهیمی با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری در کشور نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی است، گفت: عملکرد آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی قابل قبول نبوده است.

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به بررسی وضعیت آب و آبخیزداری و مدیریت آب در کشور پرداخت.

وی در خصوص وضعیت منابع آبی کشور و سطح بحران آب گفت: در شرایط کنونی کشور هم وارد بحران آب شده است و هم چند سالی هست که چه از حیث قانونگذاری و چه از حیث اجرا درگیر بحران مدیریت آب است.

ابراهیمی گفت: باید پذیرفت که کشور ما در حال حاضر هم از نظر مدیریت منابع آبی و هم از نظر میزان و نوع مصرف آن در بخش های مختلف با مشکلات بسیاری روبه رو است.

اعطای مجوز به چاه های غیر مجاز، یک اشتباه

این نماینده مجلس تاکید کرد: در سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی یک مصوبه را تصویب کرد مبنی بر این که به چاه‌های غیر مجازی که تا قبل از سال ۸۵ ساخته شده اند، پروانه داده شود و بعد از سال ۸۵ دیگر به هیچ چاه غیرمجازی ما پروانه ندهیم؛ در صورتی که ما هیچ توجیهی برای این کار نداشتیم و به نظر می رسد مجوز دادن به چاه‌های غیر مجاز در کشور صحیح نبوده است که متاسفانه ما به آن وجهه قانونی داده ایم.

ابراهیمی افرود: در بحث آمایش سرزمین نیز براساس توانمندهای که کشور دارد، چه از حیث کشاورزی چه از حیث صنعت مجلس نتوانسته است خیلی نظارت داشته باشد.

وی گفت: در بخش کشاورزی، چرا در مناطقی که تامین آب برای ما مشکل است باید از کشت های آب بر استفاده کنیم و چرا در استان اصفهان باید کارخانه ذوب آهن و در استان مرکزی پالایشگاه شازند آب زیادی را مصرف بکنند، در حالی که وجود چنین صنایعی در این استان‌های کم آب هیچ توجیهی ندارد.

عدم مدیریت صحیح قنات ها، یک بحران مدیریتی در آب

این نماینده مجلس اضافه کرد: ما در جهان به عنوان کشوری نیمه خشک محسوب می شویم و هم اکنون که از میزان بارندگی در کشور کاسته شده است رسما از منظر طبیعی وارد بحران خشکسالی و بحران آب هستیم.

ابراهیمی گفت: ما همیشه با کمبود آب درگیر بودیم ولی باید این مسئله را مدیریت می کردیم تا قنوات کشور حفظ شوند و آبهای زیر زمینی کاهش پیدا نکنند تا ما دچار فرورفت زمینی نمی شدیم، حتی نتوانسته ایم آبهای مرزیمان را کنترل کنیم، اینها جزو بحران های مدیریتی هست که در مقایسه با خیلی از کشورهای همسایه ما با آن مواجهیم.

وی در خصوص اینکه چه راهکارهایی باید اتخاذ شود تا ما بتوانیم مسئله بحران آب در کشور را حل کنیم، بیان کرد: در حال حاضر توجه جدی به موضوع آب، انجام اقدامات کارشناسی دقیق، توجه به استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، فرهنگ سازی استفاده از آب در بخش شرب شهری و روستایی و بررسی چگونگی استفاده از آب در بخش صنعت از ضروریات اجتناب ناپذیر کشور ماست که باید متولیان امر و البته عموم جامع به آن حساس باشند.

ضرورت تولید کالای اساسی در بخش کشاورزی با مدیریت آب

این نماینده مجلس در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: برای ایجاد امنیت غذایی باید تولیدات اساسی کشاورزی داشته باشیم اما باید حتما استفاده از روشهای نوین آبیاری، الگوی کشت صحیح با توجه به توانمندی مناطق مختلف و زمان برداشت به موقع در بخش کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم بهترین استفاده و بهره وری را از آب داشته باشیم.

وی افزود: ما باید تا جایی که امکان دارد در کشت استراتژیکی مثل گندم، مناطقی که استعداد گندم دیم را دارند بیشتر مورد توجه قرار بدهیم و محصولاتی که نیاز زیادی به آب دارند را در جایی دیگر تولید کنیم.

مدیریت آب های حاصل از بارندگی، کمک به امنیتی غذایی

این نماینده مجلس در ادامه گفت: این آب های ناشی از بارندگی را اگر ما بتوانیم حفظ بکنیم، هم به امنیت غذایی کشور کمک کرده ایم و هم به توسعه کشور در آینده؛ با توجه به این که کشورهای همسایه از جمله افغانستان و ترکیه مسیر آبهای سطحیشان را بسته اند و خطر این که کارون خشک شود و اثر ریزگردها چندین برابر شود، کاملا محسوس است.

وی خاطرنشان کرد: وزرات جهاد کشاورزی مسئولیتش تولید محصولات کشاورزی و تامین غذاست؛ ولی مشاهده می کنیم در موضوع آب آنچنان که باید اختیار مدیریتی ندارد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که این مسئله به صورت مدیریت واحد اداره شود.

تقویت آبخیزداری، راهکار مدیریت بهینه منابع آبی

ابراهیمی گفت: هدف آبخیزداری هم حفظ خاک است و هم حفظ آب. آبخیزداری جزو فعالیت هایی است که در عرصه منابع طبیعی صورت می گیرد و بخش خصوصی نه رغبتی دارد و نه به این عرصه ورود پیدا می کند؛ تنها راه حل تشویق به این کار این است که ما از اعتبارات دولتی استفاده کنیم و دولت باید زمینه تخصیص بودجه برای وزرات جهاد کشاورزی را ایجاد کند.

این نماینده مجلس افزود: آبخیزداری یکی از روشهای مهم در مناطق کوهستانی و غیر مسطح است و باید گفت که عملکرد آبخیزداری در بخش کشاورزی قابل قبول نیست و در این زمینه مسئله عمده به تخصیص اعتبارات مربوط می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.