۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۵۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸ دسته: انرژی
۰

روحانی با بیان اینکه دامنه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام بسیار وسیع تر از آن چیزی است که برخی می‌پندارند، گفت: باید مصرف صحیح به عنوان یک حسنه و هدر دادن آب و برق به عنوان یک منکر تلقی شود؛ بنابراین اینکه وزارت نیرو برنامه ای اجرا کند که مشترکین را به مصرف بهینه سوق دهد، یک حسنه است و برنامه‌ای که اجرای آن به کاهش مصرف آب و برق در زمان پیک بار بینجامد، نهی از منکر است.

به گزارش مسیر اقتصاد حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه با مدیران ارشد وزارت نیرو درخصوص ضرورت توجه به مدیریت مصرف آب و برق صحبت کرد.

روحانی با بیان اینکه دامنه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام بسیار وسیع تر از آن چیزی است که برخی می پندارند، گفت: برخی مسائل امر به معروف و نهی از منکر را منحصر به مسائلی همچون حجاب می دانند؛ در حالی که بد مصرف کردن آب و برق، که ممکن است سبب قطع شدن آب و برق برای بسیاری از مردم شود و در امنیت روانی مردم اختلال ایجاد کند یک منکر بزرگ است.

جلوگیری از مصرف بی رویه آب و برق مصداق نهی از منکر است

روحانی با بیان اینکه باید مصرف صحیح به عنوان یک حسنه و هدر دادن آب و برق به عنوان یک منکر تلقی شود گفت: اینکه قرآن کریم می فرماید من عمل صالحا… یعنی هرکسی که کار درست و صحیح انجام می دهد مشمول وعده های قرآن است و این عمل صالح در مقابل عمل فاسد  و فساد در زمین است و قطعا درست مصرف کردن آب و برق و هدر دادن آن ها در این دایره می گنجد.

روحانی با بیان اینکه حتما مصرف بی رویه آب و برق در زمان پیک مصرف یک منکر است گفت: نهی از این منکر در این موارد گاهی با زبان است و اما گاهی هم با برنامه های است که توسط وزارت نیرو انجام می شود.

وی افزود: اینکه وزارت نیرو برنامه ای اجرا کند که مشترکین را به مصرف بهینه سوق دهد یک حسنه است و برنامه ای که اجرای آن به کاهش مصرف آب و برق در زمان پیک بار بینجامد نهی از منکر است.

تجهیزات صالح و غیر صالح در مصرف آب و برق

روحانی با بیان اینکه دامنه عمل صالح و غیر صالح حتی در تجهیزات مصرف آب و برق هم قابل تعمیم است، گفت: در شرایطی که بار سرمایشی عمده ترین عامل ایجاد پیک مصرف برق است، کولری که مصرف کمی دارد کولر صالح است و کولری که مصرف بالایی دارد یک کولر ناصالح است و در این جا هم بایستی امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: قطعا مسئله درست مصرف کردن آب و برق و تشویق مردم به آن یکی از مسائل اساسی وزارت نیرو و کشور است ودر این زمینه تبلیغات وزارت نیرو و قیمت آب و برق نقش اساسی دارد.

نقش وزارت نیرو در مصرف بهینه آب و برق

رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت نیرو بایستی اولویت خود را بر کاهش تلفات آب و برق قرار دهد، گفت: طبق آماری که وزیر نیرو اعلام کرد ما در بخش آب با ۳۰ درصد تلفات و در بخش برق با ۱۰ درصد تلفات مواجه هستیم؛ که این مقادیر دقیقا همان میزان کمبودی است که در ایام گرم سال با آن مواجه هستیم. به هر حال گویا امکان به صفر رساندن این تلفات وجود ندارد اما بایستی این مقادیر تک رقمی شود.

انتهای پیام/ نفت وانرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.