۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۲۵۳ ۰۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ دسته: پول و بانک، وام ازدواج کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

بانک مرکزی طی انتشار گزارشی در ارتباط با عملکرد بانک‌ها در اجرای طرح ضربتی اعطای وام قرض الحسنه ازدواج، میزان وام پرداختی بانک‌ها بر اساس طرح مذکور را ۲۴۵ هزار فقره در یک ماه اعلام کرد که اقدامی قابل تقدیر است. آمارها نشان از آن دارد که با تکیه بر منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها، می توان وام ازدواج را تا ۱۵ میلیون تومان برای سال آتی افزایش داد. امید است که بانک مرکزی در ادامه پیگیری های خود، برای افزایش وام ازدواج در سال آتی نیز پیش قدم شود و زمینه را برای تسهیل در شرایط ازدواج جوانان فراهم نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، بانک مرکزی عصر دیروز چهارشنبه بعد از گذشت یک ماه از آغاز طرح ضربتی وام ازدواج، مطابق وعده اقدام به انتشار عملکرد شبکه بانکی در اجرای این طرح نمود.

این طرح که با همکاری ۱۱ بانک به صورت ویژه در کنار دیگر بانک ها از ابتدای ماه قبل به منظور کاهش صف انتظار دریافت وام ازدواج آغاز شده است، قرار است ظرف مدت دو ماه این صف را به کمتر از ۵۰ هزار نفر برساند.

پرداخت ۲۴۵ هزار فقره وام ازدواج ظرف یک ماه

بر اساس این گزارش از ابتدای مردادماه سال جاری با اجرای طرح ضربتی وام ازدواج، در مجموع ۲۴۵ هزار فقره وام ازدواج به زوجین اعطا شده است که ۶۰ هزار فقره از آن در استان‌های محروم و کم برخوردار و ۱۸۵ هزار فقره در سایر استان‌ها و مناطق کشور تخصیص یافته است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که میزان وام قرض‌الحسنه اعطایی در این ماه بیش از ۳ برابر میانگین وام پرداختی چهار ماه ابتدایی سال جاری بوده است.

وام های پرداختی استان‌های محروم نیز که در اجرای طرح ضربتی در اولویت اعطای وام قرار داشته‌اند، در مدت یک ماهه به بیش از ۴ برابر میانگین پرداخت چهار ماه اول سال رسیده اند و از ۶۰۰ به ۲۴۰۰ فقره در روز افزایش یافته است.

تعداد پرداختی نام استان تعداد پرداختی نام استان
۳۸۰۰ بوشهر ۱۶۰۰۰ خوزستان
۳۶۰۰ چهارمحال بختیاری ۷۰۰۰ لرستان
۳۵۰۰ کهکیلویه و بویراحمد ۶۱۰۰ سیستان و بلوچستان
۳۱۰۰ ایلام ۵۳۰۰ کردستان
۲۶۰۰ خراسان جنوبی ۵۰۰۰ هرمزگان
۴۰۰۰ خراسان شمالی
۶۰۰۰۰ جمع کل

ثبت نام کنندگان وام ازدواج در سال ۹۵ وام خود را دریافت کردند

تا این مرحله از اجرای طرح تقریبا تمام افراد در صف که قبل از سال ۱۳۹۶ ثبت نام کرده بودند، موفق به دریافت وام شده‌اند و تنها حدود ۴۵ هزار نفر باقی مانده‌اند که انتظار می‌رود تا پایان این طرح فقط ثبت نام کنندگان سال ۱۳۹۶ در صف انتظار باشند.

تعداد پرداختی نام استان تعداد پرداختی نام استان
۷۰۰۰ گلستان ۲۴۵۰۰ خراسان رضوی
۷۰۰۰ همدان ۲۳۵۰۰ تهران
۵۰۰۰ اردبیل ۱۶۰۰۰ فارس
۵۰۰۰ البرز ۱۵۰۰۰ مازندران
۴۰۰۰ زنجان ۱۲۰۰۰ آذربایجان شرقی
۴۰۰۰ مرکزی ۱۲۰۰۰ آدربایجان غربی
۴۰۰۰ قزوین ۱۲۰۰۰ اصفهان
۳۰۰۰ یزد ۹۰۰۰ کرمان
۳۰۰۰ قم ۹۰۰۰ گیلان
۳۰۰۰ سمنان ۸۰۰۰ کرمانشاه
۱۸۵۰۰۰ جمع کل

۳۴۰ هزار نفر تا انتهای مرداد ماه در صف وام ازدواج

در پایان این گزارش تعداد افراد در صف دریافت وام ازدواج تا انتهای مردادماه ۳۴۰ هزار نفر عنوان شده و بانک مرکزی امیدوار است با همکاری شبکه بانکی بتواند تا پایان این طرح تعداد افراد در صف را به کمتر از ۵۰ هزار برساند.

بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، توسعه تعاون، بانک قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان ۱۱ بانکی هستند که در اجرای این طرح مشارکت ویژه داشته‌اند؛ سایر بانک‌ها نیز موظفند در طول اجرای این طرح، میزان پرداختی وام ازدواج خود را به بیش از دو برابر افزایش دهند.

همچنین بانک مرکزی شرایط هشت گانه‌ای جهت تسهیل ارائه ضامن به متقاضیان معرفی کرده است که بررسی ها نشان می دهد هنوز برخی بانک ها به آن بی توجه هستند.

امکان افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان وجود دارد

سپرده های قرض الحسنه جاری و پس انداز به عنوان منابع قانون اعطای وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده اند.

بررسی ها نشان می دهد که به دلیل عدم پیگیری بانک مرکزی تا پیش از طرح ضربتی، بانک ها از اعطای وام ازدواج به زوجین به صورت جدی ممانعت می کردند. این درحالی بود که منابع لازم قرض الحسنه برای اعطای وام ازدواج در بانک ها وجود داشت.

اما پیگیری های بانک مرکزی باعث شد تا بانک ها ملزم به پرداخت وام ازدواج به زوجین بر اساس قانون شوند و در یک ماه، معادل حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج بپردازند. این اقدام وجود توان مالی در بانک ها را نشان داد.

از آنجا که وام ازدواج تقریبا تنها سیاست کشور در حمایت از ازدواج جوانان است، ضروری است مبلغ آن متناسب با هزینه های ازدواج افزایش یافته تا بتواند در ترغیب جوانان به ازدواج و رفع مشکلات اقتصادی آنها برای شروع زندگی اثرگذار باشد.

در حال حاضر ۹۰ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری در بانک ها وجود دارد که طبق قانون بایستی بخشی از آن برای اعطای وام ازدواج استفاده شود. آمارها نشان می دهد که از این منابع تا پیش از طرح ضربتی در اعطای وام ازدواج استفاده نشده است.

به استناد این آمار، بانک‌ها نه تنها با مشکل کمبود منابع قرض‌الحسنه برای اعطای وام ازدواج مواجه نیستند، بلکه حدود %۶۸ از این منابع نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان که با نرخ صفر درصد از مردم دریافت شده را با نرخ های بالای ۲۰ و ۲۵ درصد صرف سایر سرمایه‌گذاری‌های سودآور کرده اند.

لذا این امکان وجود دارد تا با پیگیری مستمر بانک مرکزی، مبلغ وام ازدواج از محل این سپرده ها و سپرده های قرض الحسنه پس انداز تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد. این افزایش سالانه به ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه نیاز دارد که نیمی از آن از محل سپرده های قرض الحسنه پس انداز و نیمی از طریق سپرده های قرض الحسنه جاری قابل تامین است.

کمتر از ۱۰ درصد سپرده های قرض الحسنه جاری برای افزایش وام ازدواج کافی است

در واقع بانک ها تنها با به کارگیری کمتر از ۱۰ درصد از سپرده های قرض الحسنه جاری، می توانند شرایط را برای اعطای وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی به زوجین فراهم نمایند.

امید است که بانک مرکزی در ادامه پیگیری های خود، برای افزایش وام ازدواج در سال آتی نیز پیش قدم شود و زمینه را برای تسهیل در شرایط ازدواج جوانان فراهم نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.