۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۵۸۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ دسته: پول و بانک
۰

بانک مرکزی در راستای تسریع اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج، صبح امروز طی بخش‌نامه ‌ای ۸ جایگزین‌ را برای ضمانت دریافت این وام اعلام کرد. یکی از این جایگزین ها حساب یارانه افراد متقاضی وام ازدواج است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، یک روز بعد از آن که طرح ضربتی اعطای قرض‌الحسنه ازدواج جوانان با هدف کاهش صف دریافت آن با همکاری ۱۱ بانک منتخب آغاز شد، بانک مرکزی به منظور تسهیل اجرا و دریافت آن، شرایط جدیدی را برای جایگزینی اخذ ضمانت تعیین و طی بخش‌نامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرد.

در این بخش‌نامه به جهت تسهیل دریافت وام ازدواج، آن دسته از متقاضیان که امکان تأمین ضامن مورد نظر شعب طبق شرایط مندرج در سامانه را ندارند، می‌توانند گزینه‌های زیر را به عنوان جایگزین ضمانت به بانک‌ها ارائه کنند:

۱- چنانچه زوجین در سامانه ازدواج یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین مکفی است.

۲- چنانچه متقاضی در همان بانک دریافت‌کننده یارانه خود باشد، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به پشتوانه یارانه واریزی نیز قابل اجراست.

۳- چنانـچه متقاضی دریافت ‌تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی ‌یا پیمانی ‌دولت، نیروی  نظامی، انتظامی، نـهـادها و مـوسسات عمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد، کمیته‌امداد، هـلال‌احمر) باشد، ارائه گواهی تـعهد کسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فـیش حقوق و حکم کارگزینی و در صورت کفایت مانده حقوق نامبرده، نیازی به اخذ ضامن نیست.

۴- ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نــیروی نظامی وانتظامی، نـــهـادها و مـوسسات عمومی (نظیرشهرداری‌ و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائـه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و … امکان پذیر است.

۵- ضمانت یک نفر کاسب دارای‌ پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد.

۶- ضمانت ‌یک نفر دارنده حساب جاری فعال وخوش حساب که به تایید و تشخیص شعبه پرداخت کننده رسیده باشد.

۷- در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا)

۸- سایر وثایق قابل قبول به تشخیص بانک عامل که بیشترین میزان‌ سهولت و سرعت در پرداخت تسهیلات را فراهم سازد (از جمله دریافت سفته،چک معتبر وسپرده‌های متقاضی و بستگان آنان و…).

امید است که تا پایان اجرای این طرح در شهریور ماه، میزان افراد در صف دریافت وام ازدواج طبق برنامه ریزی بانک مرکزی به ۵۰ هزار نفر خواهد رسید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.