۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۴۶۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ دسته: پول و بانک کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

برخلاف گفته های سیف رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی، نه تنها سپرده های قرض الحسنه در سال ۱۳۹۵ با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است، بلکه در حال حاضر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این منابع به صورت قرض الحسنه تسهیلات داده نشده و لذا محدودیتی در اعطای وام ازدواج و حتی افزایش آن ندارند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، سیف رئیس کل بانک مرکزی شنبه دو هفته گذشته ۱۴ مردادماه با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک، ضمن بیان اینکه این نهاد با اجرای طرح ضربتی درصدد کاهش صف وام ازدواج است، عنوان کرد: «واقعیت این است که منابع قرض‌الحسنه نظام بانکی محدود هستند»

این گفته سیف در حالی است که بررسی آمارهای اعلامی توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد تا خردادماه سال جاری، مجموع کل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری و پس‌انداز بانک‌ها پس از کسر ذخیره قانونی ۱۰ درصدی به ترتیب برابر با حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان و ۴۹ هزار میلیارد تومان (بدون سپرده های پس انداز مسکن) بوده و جمعا برابر ۱۴۳ هزار میلیارد تومان است.

همچنین میزان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی بانک‌ها تا این تاریخ برابر با حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان بوده است؛ به دیگر سخن بانک‌ها تنها حدود ۳۲% از منابع قرض‌الحسنه مردم را به صورت قرض الحسنه وام داده اند.

سال ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ خرداد  ۱۳۹۶
سپرده قرض‌الحسنه جاری

(هزار میلیارد تومان)

۴۵.۳ ۵۸.۱ ۶۳.۰ ۶۳.۱ ۷۳.۰ ۸۹.۲    ۹۴.۴
سپرده‌ قرض‌الحسنه پس‌انداز

(هزار میلیارد تومان)

۲۰.۱ ۲۵.۵ ۲۸.۲ ۳۳.۰ ۳۹.۶ ۴۹.۲ ۴۹.۰
مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه

(هزار میلیارد تومان)

۶۵.۳ ۸۳.۶ ۹۱.۲ ۹۶.۱ ۱۱۲.۶ ۱۳۸.۵ ۱۴۳.۴
تسهیلات قرض‌الحسنه

(هزار میلیارد تومان)

۱۷.۸ ۲۱.۶ ۲۸.۱ ۳۱.۷ ۳۶.۶ ۴۶.۲ ۴۷.۱

منابع قرض الحسنه بانک ها برای اعطای وام ازدواج محدودیت ندارد

به استناد این آمار، بانک‌ها نه تنها با مشکل کمبود منابع قرض‌الحسنه برای اعطای وام ازدواج مواجه نیستند، بلکه حدود %۶۸ از این منابع نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان که با نرخ صفر درصد از مردم دریافت شده را با نرخ های بالای ۲۰ و ۲۵ درصد صرف سایر سرمایه‌گذاری‌های سودآور کرده اند.

در واقع بانک‌ها تنها از سپرده های قرض الحسنه پس انداز برای اعطای وام ازدواج استفاده کرده اند؛ این درحالی بود که طبق قانون وام ازدواج که در تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۹۵ و همچنین در قانون بودجه سال ۹۶ تکرار شد، بانک ها می بایست بر اساس سهم خود از سپرده های قرض الحسنه جاری و پس انداز، از محل این منابع به پرداخت وام ازدواج اقدام می کردند.

تبصره ای که آمار خلاف آن را نشان می دهد و بیانگر آن است که بانک ها تنها از سپرده های قرض الحسنه پس انداز در اعطای وام ازدواج استفاده کرده اند.

رشد ۲۵ درصدی سپرده های قرض الحسنه در سال ۱۳۹۵

رئیس کل بانک مرکزی در صحبتی دیگر در برنامه نگاه یک بیان داشت: «منابع قرض‌الحسنه نظام بانکی نرخ رشد بالایی را تجربه نمی‌کنند». با وجود این گفته سیف، آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی این سخن را نیز رد می‌کند.

منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در ۵ سال گذشته با رشد مستمر همراه بوده است به طوری که سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ با حدود ۲۵ درصد رشد همراه بوده اند.

همچنین بر اساس این آمار، طی پنج سال گذشته مجموع سپرده های قرض الحسنه بیش از دو برابر شده است.

امکان افزایش وام ازدواج وجود دارد

وضعیت موجود سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها و میزان رشد سالیانه این منابع نشان می‌دهد که نه تنها امکان اعطای وام ازدواج در شرایط فعلی وجود دارد، بلکه نظام بانکی کشور به پشتوانه سپرده های قرض الحسنه مردم، توانایی پرداخت بیش از ۱۰ میلیون تومان وام ازدواج را نیز دارند.

با توجه به اینکه این سیاست تقریبا تنها سیاست کشور در حمایت از وام ازدواج است، ضروری است مبلغ آن با توجه به شرایط اقتصادی و نیاز جوانان هر ساله تعدیل شده و افزایش یابد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.