۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۳۳۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ دسته: کشاورزی
۰

اکبری گفت: ما باید بتوانیم در مصرف و در مدیریت آب‌هایی که موجود است به‌درستی عمل کنیم و در این زمینه قوانینی نیز تصویب‌ شده است. در بخش کشاورزی باید با استفاده از بذرهایی که نیاز به آب کمتری دارند، تغییر شیوه کشت محصولات و توسعه گلخانه‌ها از هدررفت آب جلوگیری کنیم تا بتوانیم از بحران ایجادشده عبور کنیم.

به گزارش مسیر اقتصاد(مسیر اقتصاد)، مشکل کم آبی و بحران آب در کشور ناشی از عدم وجود مدیریت صحیح در حوزه آب است که مصادیق مشخصی چون اتلاف در شبکه انتقال و توزیع آب دارد.

در واقع باید گفت که «آب وجود دارد اما درست مدیریت نمی شود»؛ این باعث شده که بعضی نقاط کشور، با کم آبی جدی روبرو شده و بحران آب محتمل باشد.

مدیریت صحیح آب راه عبور از بحران

در همین خصوص علی اکبری، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از معضلاتی که چندین سال کشور با آن مواجه است، بحران کم آبی است که باعث شده تالاب های ما خشک، مزارع ما بی آب و صنعت ما با بحران مواجه شود.

وی افزود: ما باید بتوانیم در مصرف و در مدیریت آب‌هایی که موجود است به‌درستی عمل کنیم و در این زمینه قوانینی نیز تصویب‌ شده است. در بخش کشاورزی باید با استفاده از بذرهایی که نیاز به آب کمتری دارند، تغییر شیوه کشت محصولات و توسعه گلخانه‌ها از هدررفت آب جلوگیری کنیم تا بتوانیم از بحران ایجادشده عبور کنیم.

اکبری گفت: به لحاظ تجارب تاریخی، جغرافیایی و اقلیمی که در آن قرار داریم، بدون این که بخواهیم یک بخش (شرب، صنعتی و کشاورزی) را مقصر بحران آب معرفی بکنیم باید از همین الان شروع به کار کنیم و دنبال چاره باشیم، چه در مورد مصرف آب و چه در مورد مدیریت آن. باید همه را باهم پیش ببریم تا از  مشکل کم آبی عبور بکنیم.

مهمترین راهکارهای مقابله با بحران آب در بخش ۸ برنامه ششم آمده است

نماینده مردم شیراز در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای مقابله با بحران مدیریت آب در کشور گفت: مهمترین راهکارهای مقابله با بحران آب در بخش ۸ برنامه ششم توسعه آمده است که ما باید آنها را عملیاتی کنیم و به اجرا در بیاوریم، مثلا این که در این ۵ سال باید ۱۱.۲ میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی کنیم.

وی افزود: ما باید در تمامی بخش ها به دنبال بهره وری باشیم، در بخش کشاورزی نیز باید به سمت توسعه کشت گلخانه ای و استفاده از روشهای نوین آبیاری تحت فشار برویم و با اصلاح الگوی کشت در کشور از محدودیت فعالیت های کشاورزی در سطح کشور جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل این بحران گفت: ما متاسفانه به طور بی رویه از منابع آبی زیر زمینی استفاده کرده ایم و هزاران چاه غیر مجاز حفر شده است که مدیریت نشده و کشور را با بحران آب مواجه کرده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.