۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۳۱۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ دسته: تولید
۰

محمودی گفت: در زمینه گیت های کنترل تردد، با وجود اینکه محصول شرکت ما از لحاظ کیفیت از محصول کشور ترکیه جلوتر است، اما دستگاه های دولتی با واردات موجب رونق این صنعت در ترکیه شده اند.

ساسان محمودی مدیرعامل یکی از شرکت دانش بنیان، در حاشیه نمایشگاه شرکت های دانش بنیان در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، اصلی ترین موانع شرکت های دانش بنیان را تشریح کرد.

واردات، مهم ترین مشکل شرکت های دانش بنیان

محمودی با بیان اینکه دو مشکل مهم در مقابل شرکت های دانش بنیان وجود دارد، گفت: اولین مشکل اصلی، واردات کالای خارجی است. شرکت های بازرگانی کالاهای عمدتا بی کیفیت خارجی را وارد بازار کشور می کنند و به فروش می رسانند، در صورتی که همان بازرگان به جای اینکه کالای خارجی وارد کند و به فروش برساند، می تواند بازاریابی کالاهای داخلی را انجام دهد.

وی افزود: به خاطر همین موضوع تولید کننده ها در کشور مجبور هستند که علاوه بر تولید محصول، بازاریاب و مسئول فروش آن محصول نیز باشند.

دور زدن ممنوعیت واردات کالا به کشور

محمودی با اشاره به ممنوعیت واردات کالاهای خارجی بیان داشت: مشکل مهم دیگر این است که علیرغم ممنوعیت واردات یک کالا به کشور، مجددا این مسئله دور زده می شود به صورتی که قطعات یک دستگاه را به صورت جداگانه وارد می کنند و در داخل کشور به هم متصل می کنند و به عنوان کالای داخلی عرضه می کنند. در حالی که برای ساخت کالای داخلی باید عمده کارهای آن در داخل انجام شود و موجب اشتغال افرادی در کشور خواهد شد.

وی افزود: این درحالیست که تولید یک دستگاه که توسط افراد زیادی باید انجام شود، ممکن است یک ماه طول بکشد ولی مونتاژ کردن آن یک روزه انجام می شود.

واردات دستگاه های دولتی از ترکیه با وجود محصول با کیفیت داخلی

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر ممنوعیت استفاده و واردات کالاهای خارجی توسط دستگاه های دولتی، گفت: نکته مهم این است که حتی دستگاه های دولتی هم که شعار استفاده از تولید داخل را می دهند، از محصولات خارجی استفاده می کنند. به عنوان مثال در زمینه گیت های کنترل تردد، در صورتی که محصول شرکت ما از لحاظ کیفیت از محصول کشور ترکیه جلوتر است ولی دستگاه های دولتی به واردات از ترکیه بیشتر تمایل دارند و موجب رونق این صنعت در ترکیه شده اند.

پول محصول خارجی به سرعت پرداخته می شود اما داخلی ها نه

وی در پایان گفت: مشکل مهم دوم موضوع سرمایه در گردش شرکت های دانش بنیان می باشد. برای تولید محصول مواد اولیه، تجهیزات و نیروی انسانی لازم است که نیاز به سرمایه زیادی دارد. لذا نبود سرمایه در گردش مسئله ای است که خیلی از شرکت ها با آن مواجه هستند. به طوری که وقتی محصول را به یک دستگاه دولتی می فروشند مدت زیادی زمان می برد تا پول آن را بدهند و این مسئله باعث می شود این شرکت ها آسیب ببینند. درحالی که درصورت واردات، پول محصول را خیلی زود پرداخت می کنند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.