۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۴۶۸ ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ دسته: تولید
۰

غزنوی گفت: با توجه به اینکه رویکرد بخش بازرگانی در راستای حمایت از تولید داخلی نیست، درصورت تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صنعت شاهد افزایش واردات و آسیب به تولیدکنندگان داخلی خواهیم بود.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد، به بررسی تاثیرات و مشکلات ناشی از تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت پرداخت.

غزنوی با بیان اینکه در حال حاضر که بخش صنعت و بازرگانی با هم ادغام هستند، بیشتر به سیاست های اقتصاد مقاومتی نزدیک هستیم، گفت: در این وضعیت بیشتر به تولید داخلی و مصالح تولیدکنندگان کشور توجه می شود. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان بیم آن را دارند که با این تفکیک واردات افزایش پیدا کند و به فروش محصولات آنها لطمه وارد شود. یعنی تعداد زیادی که خود واردکننده محصولات هستند به این وزارتخانه وارد شوند و رویکرد واردات محور در این وزارتخانه شکل بگیرد.

وی در ادامه افزود: در صورتی که تفکیک انجام شود به سود واردکنندگان خواهد بود زیرا در وزارتخانه مستقل بازرگانی که هیچ وظیفه ای نسبت به تولید داخلی ندارد، تصمیماتی گرفته می شود که به ضرر تولیدکنندگان کشور است و با سیاست هایی که وزارت صنعت برای حمایت از تولید داخلی در نظر گرفته هماهنگ نخواهد بود.

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: در وضعیت کنونی که این دو بخش ادغام هستند، به عنوان مثال زمانی که در کمیسیون ماده یک تصمیماتی برای مقررات صادرات و واردات اتخاذ می شود، تصمیمی گرفته می شود که ملاحظات شرکت های داخلی را به طور واقعی در نظر می گیرند ولی در صورت تفکیک این ملاحظات انجام نخواهد شد و وزارت بازرگانی بدون توجه به این ملاحظات و فقط با توجه به نیاز بازار به واردات محصول خواهد پرداخت.

وی در ادامه گفت: در برخی کشورهای دیگر هم بخش تولید و تجارت با هم هستند و به این ترتیب بخش تجارت در این کشورها بیشتر رویکرد صادرات محور دارد. همچنین علی رغم آمار سال ۹۵ که تراز تجاری ما مثبت شده است، واردات در کشور ما زیاد هست و اگر تفکیک هم اتفاق بیافتد، واردکنندگان بهره ی زیادی خواهند برد و واردات محصولات افزایش خواهد یافت.

غزنوی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد کوچک سازی دولت نیز اگرچه با ادغام این دو وزارتخانه تفاوت زیادی در ساختار رخ نداده و هدف کوچک سازی دولت به درستی صورت نگرفته است و اکنون از طرف موافقان تفکیک اظهار می شود که چون کوچک سازی محقق نشده پس این ادغام درست نبوده است، اما این موضوع نباید ملاک تصمیم گیری واقع شود و ما باید ببینیم وضعیت اقتصادی کشور چگونه هست و چه تصمیمی به نفع کشور خواهد بود و به نظر می رسد تصمیمی به نفع کشور هست که این دو بخش با یکدیگر ادغام باشند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.