۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۶۵۲ ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: مسکن کارشناس: محمدرضا تک ختا
۰

۷۹ درصد خانواده‌های تهرانی در سال ۱۳۹۸ از مسکن مقرون به صرفه برخوردار نبوده‌اند؛ به این معنی که سهم مسکن از هزینه‌های‌شان بیش از ۳۰ درصد بوده است. با افزایش متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی به حدود ۴۸ میلیون تومان در آذر ماه سال ۱۴۰۱، میزان عدم برخورداری از مسکن مقرون به صرفه افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۱ کمترین معاملات مسکن مربوط به مناطق جنوبی تهران بوده است که نشان می‌دهد ساکنان این مناطق در تامین مسکن مشکلات بیشتری دارند.

مسیر اقتصاد/ با افزایش نرخ تورم در سال‌های اخیر، سهم بالایی از سبد هزینه‌های خانواده‌ها به تامین مسکن تخصیص یافته است؛ به‌طوری‌که ۴۵ درصد از خانواده‌های ساکن در مناطق شهری در سال ۱۳۹۸، از مسکن مقرون به صرفه برخوردار نبوده‌اند. عدم برخورداری از مسکن مقرون به صرفه به معنای سهم بالای ۳۰ درصدی مسکن از سبد هزینه‌های خانواده است. بر اساس آمارهای موجود، ۷۹ درصد خانواده‌های ساکن در شهر تهران در سال ۱۳۹۸ از مسکن مقرون به صرفه برخوردار نبوده‌اند که خانواده‌های دهک‌های پایین‌تر درآمدی، سهم بیشتری در این میان داشته‌اند.

قیمت مسکن در تهران طی ۳ سال، حدودا ۳ برابر شده است

در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸، متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در تهران حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است در حالی‌که این مقدار در زمستان سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۵ میلیون تومان رسیده است؛ همچنین بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران، این مقدار در آذر ماه سال ۱۴۰۱ به حدود ۴۸ میلیون تومان افزایش یافته است. بنابراین باید توجه داشت که درصد محاسبه شده از خانواده‌های عدم برخوردار از مسکن مقرون به صرفه در شهر تهران به تبع تغییرات اقتصادی صورت گرفته در این سال‌ها، افزایش یافته است.

معامله واحدهای مسکونی با بیش از ۲۰ سال عمر بنا، افزایش یافته است

در آذر ماه سال ۱۴۰۱ مجموعا ۱۰ هزار و ۱۸۴ واحد مسکونی در تهران مورد معامله قرار گرفته است؛ که ۲۹ درصد از این مقدار مربوط به خانه‌های با عمر بنای حداکثر ۵ سال بوده است. مقدار این واحدها نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرده است. این در حالی است که عمر بنای ۲۰۵۲ واحد مسکونی مورد معامله، بیش از ۲۰ سال بوده است که نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۰، حدود ۵۹ درصد و نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۹، حدود ۵۳۷ درصد افزایش یافته است.

با توجه به آمارهای موجود از عمر بنای واحد‌های مسکونی مورد معامله در تهران می‌بینیم که با کاهش معامله واحدهای مسکونی با حداکثر عمر بنای ۵ سال و در مقابل افزایش معامله واحدهای با بیش از ۲۰ سال عمر بنا، کیفیت مسکن خانواده‌ها یک روند کاهشی را طی کرده است؛ که این روند یکی از عوامل تشدید کننده فقر مسکن در پایتخت است.

میانگین معاملات مسکن در مناطق ۱ تا ۶ از اکثر مناطق تهران بیشتر است

بررسی متوسط قيمت يک متر مربع زيربنای واحد مسکونی معامله شده در مناطق مختلف شهر تهران، نشان می‌دهد که متوسط قیمت در مناطق ۱ تا ۶ بیش از متوسط قیمت کل شهر و در باقی مناطق کمتر از این متوسط است. همچنین بيشترين متوسط قيمت، معادل حدود ۹۴ میلیون تومان به منطقه ۱ و کمترين آن با حدود ۲۴ ميليون تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

بررسی داده‌ه‌های موجود از تعداد معاملات صورت گرفته در مناطق مختلف تهران، وضعیت بغرنج مسکن در میان مناطق پایین‌تر شهری که عمدتا خانواده‌های دهک‌های پایین درآمدی در آن‌ها ساکن هستند را نشان می‌دهد. در آذر ماه سال ۱۴۰۱، منطقه ۵ تهران با ۱۵۳۲ فقره و منطقه ۱۹ با ۶۰ فقره، به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را از کل معاملات صورت گرفته مسکن در پایتخت داشته‌اند؛ همچنین به‌طور کلی میانگین معاملات صورت گرفته در مناطق ۱ تا ۶ از اکثر مناطق تهران بیشتر بوده است.

بر اساس آمارهای موجود، بیشترین معاملات صورت گرفته مسکن در تهران با حدود ۱۲ درصد سهم از کل، مربوط به بازه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است. همچنین توزیع فراواني تعداد معاملات انجام شده بر اساس ارزش هر واحد مسکوني نشان می‌دهد که بیشترین معاملات صورت گرفته مربوط به واحد‌های مسکونی با ارزش کل ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان، با حدود ۱۴ درصد سهم از کل معاملات است. واحدهای مسکونی با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر مربع نیز با سهم حدود ۱۵ درصدی، بیشترین سهم از کل معاملات صورت گرفته را داشته‌اند.

منبع: گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.