۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۶۱۹۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: اقتصاد دریا، تولید
۰

هند به عنوان یکی از کشورهایی که قلمرو وسیع آبی در اختیار دارد، برنامه‌های توسعه‌ای از جمله پروژه «ساگار مالا» و برنامه «توسعه اقتصاد آبی» را آغاز کرده است تا ضمن پیشرفته‌سازی بنادر خود، مسیرهای اتصال ساحلی را بهبود بخشد و به یک منبع اقتصادی پایدار دست یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد، هند به عنوان هفتمین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت، قلمرو آبی وسیعی از دریای عمان و خلیج بنگال تا سواحل معبد جزایر آندامان و نیکوبار را در اختیار دارد. اقتصاد دریایی این کشور نقشی حیاتی در رشد و توسعه اقتصادی آن ایفا می‌کند.

هند با توجه به این فرصتی که در اختیار دارد، پروژه‌ها و برنامه‌های زیادی از جمله پروژه «ساگار مالا» را با هدف مدرن سازی زیرساخت‌های بندری و به‌سازی مسیر اتصال به مناطق ساحلی و همچنین برنامه «توسعه اقتصاد آبی» به منظور دستیابی به یک منبع اقتصادی پایدار را در دستور کار دارد.

اقتصاد دریایی در هند شامل چه بخش‌هایی است؟

اقتصاد دریایی یا آبی در هند شامل کشتی‌رانی، گردشگری، شیلات و اکتشاف نفت و گاز می‌شود. خط ساحلی هند به طول بیش از ۷۵۰۰ کیلومتر است که ۹ ایالت ساحلی، ۱۲ بندر اصلی و ۲۰۰ بندر کوچک را در برگرفته است. ۹۵ درصد تجارت این کشور از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود که شامل چهار درصد از تولید ناخالص داخلی آن است.

  • تعمیر و نگهداری کشتی: هند به دلیل تجربه طولانی که در حمل و نقل دریایی دارد، یکی از قطب‌های تعمیر و نگهداری کشتی به شمار می‌آید و توانسته مزایای اقتصادی و ژئوپلتیکی خوبی از این طریق نصیب خود کند.
  • تولید انرژی فراساحلی: همچنین منابع آبی گسترده‌ای که در اختیار هند است، فرصت مناسبی را برای توسعه انرژی بادی و خورشیدی فراساحلی به وجود آورده است که می‌تواند بخشی از نیاز رو به رشد این کشور به انرژی را تامین کند.
  • آبزی‌پروری و بیوتکنولوژی دریایی: اقتصاد آبی بستر تامین امنیت غذایی و بهبود اکوسیستم اقیانوس‌ها را نیز فراهم کرده است.

مسیر توسعه اقتصاد آبی هند

هند در حال حاضر با چالش‌هایی از جمله تغییرات آب و هوایی، آلودگی دریا و بهره‌برداری بیش از حد از منابع دریایی مواجه است. آسیب شناسی و بررسی شیوه‌های توسعه اقتصاد آبی در این کشور نشان می‌دهد مدیریت منابع پایدار، سرمایه‌گذاری در بخش گسترش زیرساخت‌ها، افزایش فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تمرکز بیشتر بر فناوری اطلاعات مرتبط با دریا و حمل و نقل آبی و ایجاد بستر گسترش همکاری و مشارکت با سایر کشورها، می‌تواند به شکوفایی اقتصاد آبی بیش از پیش کمک کند.

منبع: موسسه تحقیقاتی دیریشتی

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.