۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۴۷۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، در اختتامیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند»، ضمن تقدیر از عوامل همایش به دلیل فراهم کردن امکان ارائه طرح‌های سیاستی برای رفع مشکلات کشور، گفت: نظام مالیاتی ایران دچار دهه‌ها عقب ماندگی است که شرایط را برای سوداگری عده‌ای سودجو در بازار کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم همچون مسکن، ارز و طلا فراهم کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز دوم اسفند ماه با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. در این همایش سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، بر ضرورت بهبود شرایط نظام مالیاتی کشور تاکید کرد و افزود: مسیر حرکت به سمت نظامات اقتصادی در بسیاری از مواقع در عملیات و اجرای ایده‌ها دچار توقف می‌شود. زمانی که من نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اقتصادی مجلس بودم، در جلسه‌ای با وزیر اقتصاد وقت پرسیدم که چرا با وجود ایده‌ها و طرح‌های متعدد، در بخش اجرا شاهد خروجی مطلوب نیستیم؛ ایشان به بنده گفت ما هم دنبال اجرای طرح‌ها هستیم ولی هماهنگی در سطح عالی دولت و پیشبرد امور در این سطح وجود ندارد. امروز در دولت ما تغییرات برای اصلاح سازوکارهای معیوب و غلط را آغاز کرده ایم و به طور خاص در سازمان امور مالیاتی در سال‌های اخیر گام‌های متعددی در جهت کاهش بار مالیاتی بخش تولید و افزایش اخذ مالیات از بخش‌های غیرمولد برداشته شده است.

کنترل سوداگری در کالای اساسی با ابزارهای مالیاتی ضروری است

خاندوزی ادامه داد: در حال حاضر در هیچ جای دنیا این اجازه داده نمی‌شود که دارایی‌های مردم تحت تاثیر سوداگرانی قرار بگیرد که در بازارهایی همچون ارز و مسکن اخلال ایجاد می‌کنند. حتی اگر بخشی از مردم نیز در برخی مواقع در بازارهای دارایی وارد می‌شوند، ریشه آن در ایجاد هراسی است که از سوی معدود سوداگران ایجاد شده است. این گروه‌ها که به عنوان پیشروهای اخلال و نابودی سقوط اقتصادی کار می‌کنند، در دیگر کشورها دست باز برای انجام مبادلات و دسترسی به نقدینگی ندارند؛ چراکه نه شغلی ایجاد میکنند، نه صادراتی به همراه دارند و نه به تولید ملی کمک می‌کنند و تنها به افزایش قیمت و ایجاد نوسانات گسترده در بازارهای ملک و ارز دامن می‌زنند. اینکه امروز در اقتصاد ایران دست این گروه باز است و در بازارها جولان می‌دهند، محصول دهه‌ها کم کاری در نظام مالیاتی کشور بوده است.

همایش اقتصاد مقاومتی بسترساز ارائه طرح‌های سیاستی کاربردی

وی ضمن تقدیر از شیوه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در بررسی طرح‌های سیاستی، گفت: اینکه چارچوب‌های محدودکننده مقالات علمی کنار گذاشته شد و طرح‌های سیاستی که میتواند برای مسئولین و دست اندرکاران راهگشا باشد مورد توجه قرار گرفت بسیار شایسته تقدیر و تشکر است. ما هم در وزارت امور اقتصادی و دارایی، تلاش داریم در حوزه‌های مختلف از جمله مالیات، بیمه، بانک و واگذاری‌ها و غیره از نظرات کارشناسان و رویدادهایی همچون این همایش سالانه استفاده کنیم.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.