۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۶۹۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

جواد اسکندری کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، ضمن اشاره به منطق و فرآیند مناسب اجرای سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی، گفت: در مرحله اجرا نیز لازم است قواعدی همچون آموزش و اضافه کردن تدریجی مودیان، در دستورکار قرار بگیرد تا جامعه پذیری آن نیز محقق شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «فرصت‌ها و چالش‌های سامانه مودیان» روز چهارشنبه ۹ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد. این نشست، اولین پیش نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی مورد بررسی قرار گرفت.

طرح جامع مالیاتی حتی روی کاغذ هم قابلیت اجرا ندارد و متناقض است

جواد اسکندری کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، در این نشست گفت: جمعبندی مرکز پژوهش‌های مجلس بعد از بررسی ابعاد مختلف طرح جامع مالیاتی این است که این طرح در کشور به نتیجه نمی‌رسد و مشکل آن زمان نیست و بلکه به کلی با شرایط حاکم بر کشور همخوانی ندارد. یکی از مهمترین مشکلات طرح جامع مالیاتی این است که تکلیف خود را با اسناد عادی حاضر در کشور مشخص نکرده است. به این ترتیب کارایی فناوری و دیجیتالی شدن فقط محدود شده است به عکس گرفتن از اسنادی که تا پیش از این مبنای عمل بودند. در واقع طرح جامع حتی روی کاغذ و در تئوری نیز متناقض است و قابلیت اجرا ندارد و اگر به جای ۲۰ سال ۲۰۰ سال هم برای آن وقت گذاشته میشد و به جای میلیون دلار هزینه‌هایی که برای آن هزینه شد، میلیاردها دلار هزینه میشد، بازهم به نتیجه نمی‌رسید.

سامانه مودیان قابلیت همخوانی با شرایط اقتصاد ایران دارد

وی افزود: اما درخصوص سامانه مودیان اینطور نیست و دست کم در مرحله تئوری و روی کاغذ طرح مقبولی است و قابلیت اجرا دارد. اما مسئله آن این است که باید با شرایط حاکم بر کشور همخوانی داشته باشد. اما باید توجه داشت که این همخوان شدن با شرایط حاکم بر کشور نباید به عنوان یک مانع در اجرای کار و دلیلی برای اتلاف وقت مطرح شود. به طور مثال درخصوص ساماندهی دستگاه‌های پوز و کارتخوان نیز برخی ابعاد امنیتی کار را مطرح می‌کردند ولی با استفاده از روش‌های مطلوب و اطلاع رسانی و آموزش، روند کار به سرعت پیش رفت و در کمتر از ۴ ماه به نتیجه رسید. در حال حاضر کارتخوان‌های موجود در کشور ساماندهی شده‌اند و مالکین آن‌ها هویت سنجی شده‌اند. درخصوص قانون چک نیز شرایط مشابهی حاکم بود. بنابراین آموزش و اطلاع رسانی باید به طور تدریجی در دستورکار قرار بگیرد و نباید مانع عملیاتی شدن سامانه مودیان باشد.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: منطق و فرآیند قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی بسیار محکم است و قابلیت اجرا دارد و آگاهی و اطلاع رسانی آن نیز میتواند از مسیرهای درستی در دستورکار قرار بگیرد. این طرح مزیت‌هایی از جمله کاهش اتلاف وقت و مراجعه حضوری دارد و خصوصا برای مودیانی که قصد فرار مالیاتی ندارند، بسیار مورد توجه قرار میگیرد. به طور خاص مشمول شدن تدریجی مودیان نیز از جمله اقداماتی است که باید در کنار آموزش و اطلاع رسانی در دستورکار قرار بگیرد.

اسکندری در پایان اضافه کرد: با وجود اهمیت بالای تکمیل سامانه مودیان، تکمیل آن زمان زیادی نیاز دارد و به هیچ عنوان نباید اجرای دیگر قوانین مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه نباید معطل اجرای این سامانه باشد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.