۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۷۸۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ دسته: مالیات
۰

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، هوشمندسازی مالیات ستانی را نتیجه اجرای سامانه مودیان دانست و افزود: شفاف‌سازی درآمد مشاغل خاص مانند وکلا و پزشکان از نتایج اجرای سامانه مودیان بوده است و برای بهره‌مندی از همه مزایای این سامانه در جلوگیری از فرار مالیاتی و حرکت به سمت مالیات ستانی عادلانه، هوشمند و اطلاعات محور، باید راه‌اندازی کامل این سامانه را در دستور کار قرار دهیم.

به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نظام حکمرانی در ایران با مشکلاتی از قبیل ناعدالتی در اخذ مالیات، عدم شفافیت در حوزه جریان کالا، پایین بودن درآمدهای مالیاتی کشور نسبت به تولید ناخالص ملی و در نتیجه کسری عملیاتی بودجه مواجه است. کارشناسان و فعالان اقتصادی امیدوارند راه اندازی کامل سامانه مودیان بتواند گرهی از مشکلات فعلی کشور در حوزه مالیات باز کند. سامانه مودیان با هدف ساماندهی مالیات‌ستانی در کشور راه اندازی شده و توانسته است در برخی مشاغل خاص شفافیتی ایجاد کند. بهره برداری از مزیت‌های سامانه مودیان در گروی راه‌اندازی کامل این سامانه و رفع مشکلات آن است.

در این راستا جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: راه اندازی کامل سامانه مودیان یک ضرورت است و اجرای قانون مربوط به این سامانه باید با جدیت در دستور کار باشد.

سامانه مودیان به افزایش عدالت مالیاتی در کشور منجر می‌شود

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی سامانه مورد بحث به افزایش شفافیت مالی و اقتصادی در کشور کمک و وصول مالیات‌ها را تسهیل و تسریع می‌کند، گفت: سامانه مودیان از این منظر که به افزایش عدالت در مالیات‌ستانی منجر می‌شود نیز اهمیت بالایی دارد. از طریق اطلاعاتی که این سامانه به دست می‌دهد، متوجه می‌شویم که هر مودی چقدر درآمد دارد و چقدر باید مالیات بپردازد. با استفاده از این سامانه می‌توانیم از مالیات‌ستانی علی‌الرأسی، خوداظهاری، تخمینی و ممیز محور فاصله بگیریم و به سمت مالیات‌ستانی مبتنی بر اطلاعات حرکت کنیم.

قادری گفت: تا الان مالیات‌ستانی در کشورمان ممیز محور بوده است. به طوری که نظرات کارشناسان مالیاتی در تعیین میزان مالیات مودیان تأثیر زیادی داشته است. سامانه مودیان بستری فراهم می‌کند که نقش ممیزان مالیاتی به حداقل برسد و بر اساس اطلاعات موجود در سامانه به مالیات‌ستانی بپردازیم. از سوی دیگر، سامانه مودیان به افزایش عدالت مالیاتی در کشور منجر می‌شود. زیرا هر کدام از مودیان بر اساس میزان درآمدشان مالیات می‌پردازند و سنگینی مالیات دهی از دوش کارمندان و کارگران دولتی برداشته می‌شود.

اجرای کامل سامانه مودیان در جهت کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص

قادری تصریح کرد: اجرای نظام هوشمند مالیاتی با اجرای بخش‌هایی از سامانه مودیان تا الان توانسته است در شفاف سازی درآمد مشاغل خاص مانند وکلا و پزشکان عملکرد خوبی داشته باشد. اگر می‌خواهیم از مزیت‌های این سامانه به صورت صد در صدی بهره‌مند شویم و مالیات‌ستانی عادلانه، هوشمند و اطلاعات محوری داشته باشیم باید راه‌اندازی کامل این سامانه را در دستور کار قرار دهیم.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: راه اندازی کامل سامانه مودیان به نفع مودیان مالیاتی و وزارت اقتصاد است. از هر جهت که به موضوع نگاه می‌کنیم، راه اندازی این سامانه یک ضرورت است و باید با جدیت دنبال شود. با توجه به مزیت‌هایی که برای سامانه مودیان برشمردیم، لازم است وزارت اقتصاد به عنوان متولی راه‌اندازی این سامانه هر چه سریع‌تر به اجرای کامل سامانه مودیان بپردازد و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت این سامانه به صورت روان و بی‌نقص فراهم شود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.