۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۵۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵ دسته: دولت و حکمرانی، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشریح ۷ پیشنهاد برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال آینده، گفت: مردم شاهد مبارزه با فساد نیستند و این باعث جری شدن افراد دیگر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روز چهارشنبه ( ۱۳ بهمن) در سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به نامگذاری سال از دولت انتظار می رفت تا در برنامه های خود بیشتر به اقتصاد مقاومتی توجه کند اما در عمل این گونه نشد.

وی افزود: تجربه ۳۷ سال انقلاب اسلامی نشان داده هر زمان که معیار، گفتمان امام و رهبری بوده است موفقیت قطعی نصیب کشور شده است.

موسوی لارگانی گفت: دولت برنامه ششم توسعه را در ۳۰ حکم کلی تقدیم مجلس نمود و تصمیم داشت خودش جزئیات را تأیین نماید، اما با توجه به تأکید رهبری نسبت به اهمیت برنامه ششم، مجلس به آن ورود کرد و بسیاری نکات را به آن اضافه نمود.

وی با بیان این که مجلس برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ و در طول برنامه ششم بیست پیشنهاد دارد، گفت: تنها راه برون رفت مشکلات کشور مخصوصا رکود اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ۷ پیشنهاد برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه داد و گفت: اولین الزام برای تحقق اقتصاد مقاومتی نگاه مولد به درون و خودکفایی است. برای دست یافتن به این هدف باید از تکیه به نفت و صادرات نفت فاصله بگیریم و به سمت افزایش صادرات غیرنفتی حرکت کنیم.

وی افزود: افزایش بهره وری در تولید، کاهش قیمت تمام شده تولیدات و افزایش قدرت رقابت پذیری تولید یکی دیگر از ملزومات است. در این زمینه متأسفانه اقداماتی صورت گرفته است که نه تنها در راستای اقتصاد مقاومتی نیست بلکه مانعی در مسیر آن است، مانند قرارداد تعرفه ترجیحی با ترکیه که دارای مشکلات زیادی است.

موسوی لارگانی گفت: الزام دیگر کاهش آمار بیکاری و خشکاندن ریشه های فقر و آسیب های ناشی از بیکاری است، در این زمینه ستاد های اقتصاد مقاومتی استانی فعالیت هایی داشته اند و به گفته خودشان در برخی استان ها بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است اما به نظر نمی رسد این اقدامات در عمل نتیجه مطلوبی داشته باشند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: الزام دیگر اعطای مشوق های مالیاتی و گمرکی به بنگاه های کوچک و متوسط است، برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است واردات دانش و تکنولوژی افزایش یابد و در مقابل واردات کالاهای مصرفی کم شود

وی افزود: الزام دیگر خودداری از اسراف و ضایع کردن کالاها و ذخیره کردن کالاهای اساسی است.

نماینده مردم فلاورجان با بیان این که مهمترین مشکلی که باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی برطرف شود، فساد مالی و اقتصادی است، گفت: مردم شاهد مبارزه با فساد نیستند و این باعث جری شدن افراد دیگر شده است.

به گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی از دبیرخانه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، این همایش با موضوع «پایش وضعیت اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۵ و چشم انداز سال ۱۳۹۶» در تاریخ ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.