۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۶۲۵ ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

برنامه روزانه حدیث ایستادگی در رادیو مقاومت، به تشریح اقتصاد محور مقاومت و جایگاه روابط اقتصادی کشورهای محور مقاومت در توسعه همکاری‌های متقابل و گسترش همگرایی این کشورها و همچنین مبارزه با نظام استکبار در منطقه می‌پردازد.

به گزارش مسیر اقتصاد در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، رادیو مقاومت با هدف معرفی و تحلیل مکتب حاج قاسم و معرفی ظرفیت‌های همکاری کشورهای محور مقاومت جهت مبارزه با نظام سلطه در منطقه افتتاح شد.

تشریح موضوع اقتصاد محور مقاومت در رادیو مقاومت

برنامه حدیث ایستادگی به عنوان یکی از برنامه‌های زنده و تحلیلی رادیو مقاومت، به موضوع مهم اقتصاد محور مقاومت می‌پردازد و ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی این کشورها را تحلیل می‌کند. این برنامه با حضور کارشناسان و مسئولان مختلف از تاریخ ۱ دی، هر روز ساعت ۹ صبح از رادیو مقاومت پخش می‌شود.

همکاری متقابل اقتصادی زمینه‌ساز توسعه اقتصاد محور مقاومت

در برنامه نخست از حدیث ایستادگی، سید حسن محفوظی کارشناس اقتصاد بین‌الملل از اندیشکده اقتصاد مقاومتی، همگرایی منطقه‌ای را مقدمه توسعه اقتصادی کشورها دانست و با اشاره به تاریخ اروپا در بین سالهای ۱۸۷۰ تا ۱۹۵۰ و جنگ‌های خونبار کشورهای این قاره در این بازه زمانی، رویکرد منطقه‌گرایی و همگرایی مبتنی بر آن در سایه تعریف منافع مشترک را از جمله عوامل موفقیت این کشورها برای گذار از جنگ و خونریزی  و ویرانی‌های متعاقب آن و نیل به سمت همکاری‌های اقتصادی و در نهایت توسعه اقتصادی دانست.

محفوظی در ادامه با اشاره به پیگیری همین رویه از سوی آمریکا در منطقه آمریکای شمالی و انعقاد موافقتنامه نفتا با کشورهای همسایه خود (کانادا و مکزیک) در راستای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای، چنین اتحادیه‌ها و موافقتنامه‌های منطقه‌ای را از پیش‌زمینه‌های مهم افزایش رشد اقتصادی و تقویت توان تولیدی کشورهای یک منطقه جغرافیایی دانست.

محفوظی در ادامه خاطر نشان کرد: هنگامیکه همین پروسه قرار است از سوی کشورهای منطقه غرب آسیا پیگیری شود، کشورهای اروپایی در کنار آمریکا آن را زمینه‌ای برای سواستفاده کشورها از یکدیگر دانسته و تمام توان خود را برای جلوگیری از آن بکار می‌گیرند درحالیکه خودشان در خلال چنین فرآیندی به رشد و توسعه اقتصادی رسیده‌اند.

کارشناس اقتصاد بین‌الملل اندیکشده اقتصادی مقاومتی اهداف آمریکا و کشورهای اروپایی برای ممانعت از منطقه‌گرایی در منطقه غرب آسیا را احساس این کشورها از به خطر افتادن منافعشان در منطقه دانست.

محفوظی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: امنیت یکی از مولفه‌های کلیدی توسعه و رونق اقتصادی برای هرکشوری است و جمهوری اسلامی در این زمینه دستاورد چشمگیری را نسبت به سایر کشورهای منطقه داشته است.

وی در ادامه تاکید کرد: نگاه ما به منطقه نباید صرفا نظامی و امنیتی باشد، بلکه ورود اقتصادی ایران به کشورهای منطقه و گسترش روابط تجاری، می‌تواند ضمن تامین منافع اقتصادی کشور، حضور ایران در این کشورها را نیز تثبیت کند.

آمریکا به دنبال منافع اقتصادی خود و عقب ماندگی اقتصادی منطقه است

در ادامه برنامه حدیث ایستادگی از رادیو مقاومت، مهدی ازرقی پژوهشگر اقتصاد منطقه درباره منافع اقتصادی آمریکا در منطقه غرب آسیا گفت: منافع اقتصادی که آمریکا در منطقه به دنبال آن است جدی‌ترین عنوانی که می‌توان برای آن در نظر گرفت، امنیت انرژی این کشور و دسترسی به منابع انرژی و میدان های نفتی کشورهایی مانند سوریه است؛ البته نباید از اهداف دیگر حضور آمریکا در منطقه که نگرانی از گسترش گفتمان جمهوری اسلامی در منطقه و امنیت رژیم صهیونیستی است، غافل بود.

ازرقی خاطرنشان کرد: اگرچه حضور آمریکا در منطقه صرفا اقتصادی نیست اما در هر صورت حوزه اقتصادی جزو پایه های اصلی است که آمریکا با این ابزار کشورهای منطقه از جمله ایران، عراق، سوریه و غیره را تحت فشار می‌گذارد و با اهرم اقتصادی سعی در کنترل کشورهای منطقه دارد.

این پژوهشگر اقتصاد منطقه با تاکید بر لزوم وحدت کشورهای منطقه اذعان کرد: ذخایر انرژی یکی از وجوه کشورهای منطقه و از جمله دلایل اصلی حضور آمریکا در جنوب غرب آسیا است، ولی همراه کردن کشورهای محور مقاومت ذیل جهت گیری کلی مقاومت و کنترل و خروج آمریکا از منطقه نیازمند تاکید بر اشتراکاتی نظیر انرژی و ظرفیت‌های فرهنگی و تجاری است.

ازرقی در تشریح سخنان خود اعلام کرد: ذیل همان گفتمان دشمن مشترک که در مواجهه با نیروهای تروریستی داعش و گروه های دیگر که موجب وحدت بین کشورهای منطقه شد، در بحث اقتصادی نیز باید به همین صورت عمل کرد. اگر تبیین شود که دشمن مشترکی در حوزه اقتصادی وجود دارد و در صورتی که ما با این دشمن مشترک مواجه نشویم قطعا باید در لایه های نظامی با آن روبه‌رو شویم، نمی‌توان در منطقه اشتراکی محوریتی در بحث اقتصاد تعریف کرد.

وی ادامه داد: در موضوع اقتصاد، همان رویه‌ای که ما در حوزه نظامی به رهبری سردار سلیمانی داشتیم باید در حوزه اقتصاد نیز پیگیری شود و از طریق مشترکات موجود بین کشورهای منطقه و تبیین دشمن مشترک به ایجاد اقتصاد مقاومتی که در داخل کشور مورد تاکید مقام معظم رهبری است، در منطقه نیز برای مواجهه با آمریکا در پیش بگیریم.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.