۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۱۹۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ دسته: انرژی
۰

عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا، با بیان اینکه اغلب همسایگان ما از گاز به عنوان منبع تولید برق محروم هستند، افزود: این فرصت برای کشور ماست که به آن‌ها برق بفروشیم و در ایام غیر پیک مصرف داخل کشور، مانند زمستان ارزش افزوده ایجاد کنیم. فقط با کشورهای شرقی ایران بیش از ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت تبادل برق داریم؛ علاوه بر این ظرفیت قابل توجهی برای صادارت و فروش برق به همسایگان غربی و شمالی ما نیز وجود دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد توانمندی بالای ایران در تبادل برق و ارائه خدمات فنی و مهندسی به همسایگان و کشورهای منطقه، ظرفیتی است که با توجه به نیاز فراوان کشورهای اطراف به یک فرصت مغتنم تبدیل شده است. تشکیل شبکه برق منطقه‌ای که در برنامه‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران تعریف شده، زمینه بسیار مناسبی برای توسعه صادرات برق و خدمات مهندسی است.

بیش از ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت تبادل برق در شرق کشور

عباس علی‌آبادی مدیر عامل گروه مپنا، با بیان اینکه صادرات برق به صورت متمرکز از سوی وزارت نیرو انجام می‌شود اظهار داشت: به دلیل وفور گاز طبیعی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر به عنوان منابع اولیه انرژی در ایران، یکی از ظرفیت‌های بالای کشور، تولید و صادرات برق است.

وی با بیان اینکه اغلب همسایگان ما از گاز به عنوان منبع تولید برق محروم هستند، افزود: این فرصت برای کشور ماست که به آنها برق بفروشیم و در ایام غیر پیک مصرف داخل کشور مانند زمستان، ارزش افزوده ایجاد کنیم.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه فقط با کشورهای شرقی ایران بیش از ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت تبادل برق داریم، گفت: این در حالی است که ظرفیت قابل‌توجهی برای صادارت و فروش برق به همسایگان غربی و شمالی ما نیز وجود دارد.

وی افزود: مپنا در این زمینه اعلام آمادگی کرده تا همه ظرفیت‌ها در اختیار این کار بزرگ ملی قرار گیرد.[۱]

ناگزیر بودن تبادل برق در دنیای امروز

با توجه به اهمیت انرژی الکتریکی در زمانه فعلی، تمامی کشورها به دنبال تامین پایدار این انرژی هستند. برخی کشورها به دلیل دارا بودن منابع اولیه انرژی به میزان قابل توجه و توان احداث نیروگاه و شبکه برق، در تولید انرژی الکتریکی خودکفا می‌شوند. از سوی دیگر کشورهایی علی‌رغم نیاز به برق توان فنی یا سرمایه کافی برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز تامین انرژی خود را ندارند و یا از منابع اولیه کافی برای تولید برق برخوردار نیستند.

در این میان کشورهایی که به برق بیشتری از میزان تولید داخلی خود نیاز دارند، یا از کشورهای تولیدکننده برق، انرژی الکتریکی را وارد می‌کنند یا سوخت موردنیاز نیروگاه‌های خود را با واردات تامین می‌نمایند. همچنین تعداد زیادی از کشورها به ویژه در منطقه جنوب غرب آسیا برای ایجاد زیرساخت‌های برقی موردنیاز خود از خدمات فنی-مهندسی سایر کشورها استفاده می‌کنند.

ایجاد شبکه برق منطقه‌ای، زمینه توسعه صادرات خدمات مهندسی

ایران در منطقه جنوب غرب آسیا کشوری قدرتمند در حوزه انرژی الکتریکی است که نه تنها از منابع غنی گاز برای تولید برق برخوردار است بلکه تجربه و توان بومی فراوانی در تولید تجهیزات صنعت برق، احداث نیروگاه و راه‌اندازی شبکه برق دارد.

این در حالی است که کشورهای زیادی در این منطقه به توانمندی شرکت‌ها و مهندسان ایرانی برای تقویت زیرساخت‌های فنی خود نیاز دارند و همچنین برای تامین انرژی خود مایل به خرید گاز یا تبادل برق هستند. ایجاد یک شبکه برق منطقه‌ای علاوه بر حصول منافع مشترک برای کشورهای منطقه، موقعیت بسیار خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به کشورهای اطراف فراهم می‌کند.

حضور برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان و شرکت‌های بزرگ جهانی مانند زیمنس و جنرال الکتریک در کشورهای عراق و افغانستان نشان از ظرفیت بالای خدمات فنی-مهندسی در این کشورها دارد. قطعا جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم استفاده از فرصت‌های موجود در منطقه، از رقبای خود جامانده و متضرر خواهد شد.

پینوشت:

[۱] تسنیم، کد خبر: ۲۱۴۹۵۴۹

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.