۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۹۹۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: مالیات
۰

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه جاری دولت باید از درآمدهای نفتی مستقل شود، گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق گسترش پایه‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی بهترین مسیر کاهش وابستگی به نفت در بودجه است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد فراهم کردن شرایط برای توسعه فضای کسب و کار، رونق تولید و افزایش صادرات و همچنین خروج از رکود از جمله سیاست های مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم برشمرده می شود. در همین راستا می توان به هدفمندسازی مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد; امری که بهبود فضای کسب و کار و رونق سرمایه‌گذاری و تولید و همچنین رفع تبعیض‌های مالیاتی و البته گسترش عدالت مالیاتی از نتایج مثبت آن است. در شرایط رکودی فعلی، نه تنها امکان افزایش نرخ مالیات برای جبران کسری بودجه وجود ندارد، لذا مناسب‌ترین مسیر برای کاهش کسری بودجه، ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی است.

گسترش پایه‌ها و جلوگیری از فرار مالیاتی راهکار افزایش درآمد دولت

حمدالله کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره کاهش میزان مالیات بر عملکرد گفت: اینکه باید اتکا به درآمدهای نفتی کاهش یابد نکته قابل قبولی است در این راستا باید به درآمدهای مالیاتی توجه شود. رشد درآمدهای مالیاتی به معنی افزایش نرخ مالیات نیست بلکه باید پایه های مالیاتی گسترش یابد از طرفی باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود.

نماینده مردم شهرستان بیجار گروس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اجرای کامل طرح جامع مالیاتی باید بصورت جدی پیگری شود تا از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود. همچنین در زمینه محاسبه و اخذ مالیات باید دغدغه های تولیدکنندگان و صادرکنندگان مورد توجه قرار بگیرد و رفع شود.

بودجه جاری دولت باید از درآمدهای نفتی مستقل شود

کریمی با تاکید بر لزوم وجود عدالت در زمینه محاسبه مالیات گفت: باید بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی باید در راستای سرمایه‏ گذاری در بخش مولد و پایدار اقتصاد صرف شود تا در آینده با مشکلات روبرو نشویم. در حال حاضر یکی از اولویت های اساسی کشور کمک هدفمند به بخش تولید است چرا که تقویت تولید باعث می شود ضمن حفظ اشتغال به رشد اشتغالزایی در کشور کمک شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: با کاهش میزان مالیات بر عملکرد انگیزه سرمایه گذاری در بخش تولید افزایش می باید. مشوق های مالیاتی در صورت رونق تولید در آینده به رشد درآمدهای مالیاتی کمک می کند. در برنامه ششم توسعه کشور تاکید شده دولت تصدی خود را در اقتصاد کاهش دهد،اما باید پذیرفت احساس می شود روند حرکتی برای انجام این مهم مناسب نیست.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.