۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۸۹۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

آمریکا از سال ۲۰۰۱ و پس از حملات ۱۱ سپتامبر بودجه‌ای ویژه برای حضور نظامی و اجرای عملیات در دیگر کشورهای جهان اختصاص داد. از آن زمان تا به حال هزینه‌های نظامی آمریکا در دیگر کشورهای جهان به بیش از ۶ هزار میلیارد دلار رسیده است. در این مدت آمریکا در بیش از ۱۷۰ کشور جهان حضور نظامی داشته و در بیش از ۷۰ کشور عملیات نظامی انجام داده است. بر اساس دکترین نظامی آمریکا، این کشور باید پیش از آنکه تهدیدی در عرصه نظامی در دیگر کشورها ایجاد شود، با آن مقابله کند تا مبادا این تهدید در آینده برای آمریکا خطرآفرین شود؛ و در این مسیر صرف هزینه‌های گزاف نظامی در دیگر کشورهای جهان، حتی اگر به کسری بودجه گسترده منجر شود، اجتناب ناپذیر است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای بزرگ و توسعه یافته همواره بخش قابل توجهی از بودجه نظامی خود را در دیگر کشورهای جهان هزینه می‌کنند تا به تعبیری از ورود جنگ و نا امنی به داخل کشورشان جلوگیری نمایند. به طور خاص آمریکا به عنوان قدرت مطلق جهان در عرصه‌های نظامی و اقتصادی در طول دهه‌های اخیر، در بسیاری از کشورهای جهان حضور نظامی دارد و هرساله بیشترین هزینه را صرف عملیات در دیگر کشورهای جهان می‌کند.

حملات ۱۱ سپتامبر بهانه‌ای برای حضور نظامی گسترده آمریکا در دیگر کشورها

آمریکا اقدام ویژه در راستای «جنگ با تروریسم» در دیگر کشورها را پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ آغاز کرد. از آن زمان بودجه‌ای مخصوص «پروژه‌های جنگ» در ردیف بودجه‌های نظامی این کشور در نظر گرفته شد؛ که مخصوص اجرای پروژه‌های مقابله با تروریسم و تهدیدات خارجی در دیگر کشورهای جهان است. در واقع از این تاریخ آمریکا به حضور نظامی خود در دیگر کشورهای جهان نظم بخشید و برای آن ردیف بودجه مستقل در نظر گرفت.

حضور نیروهای آمریکایی در این کشورها با اهدافی همچون اجرای عملیات نظامی، اجرای عملیات حفظ صلح و همچنین ارائه مشاوره نظامی انجام می‌گیرد. همچنین به طور کلی نیروهای نظامی آمریکا در سه دسته «سرباز نظامی»، «سرباز بومی استخدام شده» و یا «نیروی غیرنظامی همکار» انجام می‌شود.

حضور نظامی آمریکا در ۷۶ کشور جهان

این کشور با گذشت نزدیک به دو دهه از آغاز در نظر گرفتن بودجه پروژه‌های جنگ، در بیش از ۱۷۰ کشور جهان حضور نظامی داشته و دست کم در ۸۰ کشور عملیات نظامی ضد تروریستی انجام داده است.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، اکنون نیز بیش از ۲۳۰ هزار سرباز آمریکایی در بسیاری از کشورها از جمله عربستان، بحرین، امارات، ترکیه، اردن، کویت، عراق، افغانستان و سوریه در غرب آسیا، ژاپن، کره‌جنوبی، فیلیپین و استرالیا در شرق آسیا، مصر و نیجر در آفریقا، گرجستان، یونان، مجارستان و لهستان در شرق اروپا، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا، بلژیک، هلند و پرتغال در غرب اروپا، نروژ در اسکاندیناوی و کانادا و هندوراس در قاره آمریکا حضور فعال دارند.

بر اساس این گزارش‌ها، ایران و میانمار، از جمله معدود کشورهای با وسعت جغرافیایی بالا در جهان هستند که در طول دهه‌های اخیر از ورود نیروهای آمریکایی جلوگیری نموده‌اند.

هزینه ۶ هزار میلیارد دلاری آمریکا برای حضور نظامی در دیگر کشورها

بودجه سال ۲۰۲۰ آمریکا به تازگی به تصویب رسیده است و بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی دولت آمریکا، هزینه‌های اختصاص یافته در قالب «پروژه‌های جنگ» این کشور از زمان ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا انتهای سال ۲۰۲۰ میلادی، به بیش از ۶.۴ هزار میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

یکی از شعارهای اساسی دولت فعلی آمریکا کاهش هزینه‌های نظامی در دیگر کشورهای جهان و بازگرداندن سربازان آمریکایی به کشورشان بود؛ اما در طول سه سال اخیر نیز کاهش نیروهای نظامی این کشور در دیگر کشورها قابل توجه نبوده است. علاوه بر این بخشی از هزینه‌های نظامی آمریکا مربوط به بازنشستگانی است که پس از صرف سال‌های حضور در دیگر کشورها، اکنون به آمریکا بازگشته‌اند؛ و این بخش از هزینه‌ها تا چند دهه آتی ادامه خواهد داشت.

حضور در دیگر کشورها باهدف پیگیری از درگیری نظامی در داخل کشور

راهبرد اساسی آمریکا در هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد دلاری برای اجرای عملیات و حضور نظامی در دیگر کشورهای جهان، پیشگیری از ورود مخاطرات خارجی به داخل خاک این کشور بوده است.

بر اساس دکترین نظامی آمریکا، این کشور باید پیش از آنکه تهدیدی در عرصه نظامی در دیگر کشورها ایجاد شود، با آن مقابله کند تا مبادا این تهدید در آینده برای آمریکا خطرآفرین شود؛ و در این مسیر صرف هزینه‌های گزاف نظامی در دیگر کشورهای جهان، حتی اگر به کسری بودجه گسترده منجر شود، اجتناب ناپذیر است.

منابع:

فایل اطلاعات حضور نیروهای آمریکا در دیگر کشورها در پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع آمریکا plink.ir/f1J8B

نیویورک تایمز plink.ir/VRYKa

گلوبال ریسرچ plink.ir/efE97

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.