۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۵۸۴ ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

رهبران کشورهای گروه ۷ در ایتالیا با یکدیگر دیدار کردند. با اینحال به نظر میرسد نتیجه این دیدار چیزی جز افزایش تنش در بین کشورها درخصوص مسائلی همچون تجارت جهانی، توافقنامه پاریس و افزایش بودجه نظامی نبوده است.

به گزارشمسیر اقتصاد رهبران ۷ کشور توسعه یافته آمریکا، آلمان، فرانسه، کانادا، ژاپن، ایتالیا و بریتانیا، که موسوم به کشورهای گروه ۷ هستند، در ایتالیا با یکدیگر دیدار کردند. با اینحال به نظر میرسد نتیجه این دیدار چیزی جز افزایش تنش در بین کشورها درخصوص مسائلی همچون تجارت جهانی، توافقنامه پاریس و افزایش بودجه نظامی نبوده است.

این نشست دو روزه درحالی آغاز شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مرتبا کشور آلمان را در زمینه صادرات یک طرفه به آمریکا مورد انتقاد قرار داده بود و تهدید کرده بود صادرات خودرو آلمان به آمریکا را تحریم خواهد کرد.

سه مسئله چالشی در این نشست بحث و دستیابی به توافق در زمینه مسائل توافقنامه پاریس، افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو و مسائل تجارت خارجی بود. دونالد ترامپ بعد از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا در هر سه مورد فوق رویکرد متفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا دارد و اعلام کرده توافقنامه‌های قبلی آمریکا باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

در زمینه توافقنامه پاریس آمریکا اکنون اعتقادی به آن ندارد و نمیخواهد به آن متعهد بماند و در زمینه بودجه دفاعی نیز دونالد ترامپ کشورهای اروپایی عضو ناتو را به کم کاری در تأمین مالی این سازمان متهم کرده است.

اما در زمینه مسائل تجاری وضعیت مقداری پیچیده تر است. در سال میلادی کسری تراز تجارت کالا و خدمات آمریکا به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار رسید. این درحالی بود که آمریکا در تجارت با کشورهای چین و آلمان بزرگترین کسری تراز تجاری را داشته است. کاهش کسری تراز تجاری آمریکا یکی از دغدغه‌های اصلی دولت ترامپ است.

در این خصوص سخنگوی کاخ سفید گفته است: «منظور ما باید از تجارت آزاد و باز مشخص شود. ما همانگونه عمل خواهیم کرد که دیگر کشورها با ما تعامل کنند. اگر کشور موانع تجاری برای صادرکنندگان ما وضع نکند و تعرفه‌های خود را پایین بیاورد، ما نیز همین کار را خواهیم کرد.»

او همچنین گفته است: «آمریکا به محیط زیست متعهد است، آمریکا به هوای پاک متعهد است، آمریکا همچنین به آب سالم و پاک معتقد است؛ اما آمریکا به رشد اقتصادی نیز تعهد دارد. ما معتقدیم کارخانجات آمریکایی باید به خاک این کشور بازگردند.»

نشست امسال کشورهای گروه ۷ تفاوت‌های زیادی با نشست سال گذشته داشت. در نشست امسال ۴ نفر از رهبران کشورها – آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا – به تازگی به مقام خود رسیده‌اند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.