۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۱۰۰۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت ترامپ بودجه سال ۲۰۱۸ میلادی آمریکا را تهیه کرده و آن را برای تصویب به کنگره آمریکا ارسال کرده است. در این بودجه هزینه‌های نظامی افزایش یافته اما بودجه بسیاری از بخش‌های اقتصاد آمریکا با کاهش مواجه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت ترامپ بودجه سال ۲۰۱۸ میلادی آمریکا را تهیه کرده و آن را برای تصویب به کنگره آمریکا ارسال کرده است. در این بودجه هزینه‌های نظامی افزایش یافته اما بودجه بسیاری از بخش‌های اقتصاد آمریکا با کاهش مواجه شده است.

بودجه دولت ترامپ برای سال مالی ۲۰۱۸ میلادی «چارچوبی جدید برای عظمت آمریکا» نام دارد. پیام این بودجه آن است که مردم آمریکا باید سختی بیشتری را تحمل کنند چراکه هزینه‌های دولتی در بسیاری از بخش‌ها کاهش یافته است.

در پیام دونالد ترامپ در مورد تصوی این بودجه آمده است: «هدف جاه طلبانه این بودجه جدید تحقق رویاهای مردم آمریکاست. اما تحقق رویاهای مردم آمریکا با چارچوبی جدید برای عظمت آمریکا ممکن می‌شود.»

در ادامه این پیام آمده است: «با ساده‌تر کردن کارکرد دولت، ما میتوانیم به یک رشد چشمگیر اقتصادی دست یابیم که حاصل آن افزایش درآمد و گسترش تنوع اشتغال برای تمامی مردم آمریکاست. رشد اقتصادی سریعتر در کنار صرفه‌جویی مالی این امکان را فراهم میکند که ما برای تمامی مسائل با اولویت منابع مالی داشته باشیم، بتوانیم بودجه‌اب متوازن و با کسری کمتر تصویب نماییم و روند کاهش بدهی ملی خود را کاهش دهیم.»

برای دستیابی به اهداف تعیین شده، در بودجه کاهش‌های شدیدی در بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های رفاه عمومی و تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است. تأمین اجتماعی و خدمات درمانی دو بخش اصلی از هزینه‌های دولت آمریکاست که در بودجه جدید با کاهشی چشمگیر مواجه شده است. این دو بخش بهداشت و امنیت اجتماعی را برای میلیون‌ها آمریکایی و به طور خاص افراد کم درآمد، معلولان و کودکان فراهم می‌کند.

آقای میک مولوانی، رئیس دفتر مدیریت و بودجه نویسی آمریکا در مورد کاهش بودجه‌های رفاهی و عمومی در بودجه سال ۲۰۱۸ آمریکا گفته است: «فردی که اکنون بدن سالمی دارد و از سهمیه غذایی دولت استفاده میکند، باید به سراغ کار کردن برود تا بار مالی دولت کاهش یابد. افرادی که اکنون از برنامه‌های معلولیت استفاده میکنند ولی بیمه‌ها آن‌ها را به عنوان معمول نمی‌پذیرند و تحت پوشش قرار نمی‌دهند، نباید از امکانات دولتی استفاده کنند و باید برای گذران زندگی خود کار کنند و درآمد داشته باشند. برای تحقق بودجه سال آینده دولت لازم است تا مردم به جای ایجاد بار مالی برای دولت، خودشان کار کنند.»

اما در این میان نکته جالب توجه در بودجه دولت ترامپ برنامه‌ریزی برای افزایش ۱۰ درصدی بودجه وزارت دفاع این کشور است. ترامپ پیش از این نیز بعد از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا در اصلاحیه‌ای که برای بودجه سال ۲۰۱۷ میلادی در نظر گرفت، ۵۴ میلیارد دلار به بخش نظامی اضافه کرد و همین میزان از بودجه دیگر بخش‌ها کم نمود. بودجه سال ۲۰۱۷ آمریکا پیش از انتخاب ترامپ و توسط دولت اوباما تهیه شده و به تصویب کنگره رسیده بود.

دولت ترامپ اعلام کرده است آمریکا باید در ده سال آینده مجموعا بیش از ۲۷۴ میلیارد دلار در هزینه‌های رفاهی و عمومی صرفه‌جویی انجام دهد. با اینحال این کاهش هزینه‌ها نیز برای جبران کسری بودجه این کشور کافی نیست و در کنار صرفه جویی در هزینه‌ها لازم است با افزایش نرخ رشد اقتصادی، درآمدهای دولتی نیز افزایش یابد. افزایش تولید و نرخ رشد اقتصادی موجب میشود تا دولت آمریکا هزاران میلیارد دلار از طریق مالیات بر ارزش افزوده درآمد کسب نماید.

در بودجه جاه طلبانه دولت ترامپ نیز با این پیش‌بینی تنظیم شده که نرخ رشد اقتصادی آمریکا در ده سال آینده درحدود ۳ درصد خواهد بود. با اینحال کارشناسان معتقدند این پیش‌بینی بسیار خوش بینانه انجام گرفته و در نهایت موجب میشود درآمدهای آینده دولت آمریکا کمتر از میزان پیش بینی شده محقق شود و کسری بودجه این کشور جبران گردد.

کارشناسان بین‌المللی رویکرد دولت ترامپ در بودجه نویسی را با دولت‌های نئولیبرال رونالد ریگان در آمریکا و مارگرارت تاچر در بریتانیا در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی مقایسه کرده‌اند.

با اینحال ترامپ در اولین بودجه‌ای که خود تنظیم کرده و برای تصویب به کنگره ارسال کرده رویکرد محافظه کارانه و انزواطلبانه خود را نشان داده است. در این بودجه منابع مالی لازم برای ساخت و نوسازی دیوار بین مرزهای آمریکا و مکزیک در نظر گرفته شده است. ساخت دیوار در مرز با مکزیک یکی از شعارهای اصلی ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری بود. هدف از ساخت این دیوار نیز توسعه سرمایه‌گذاری در خدمات مرزی و افزایش امنیت داخلی ناشی از کاهش ورود مهاجران غیرقانونی عنوان شده است.

درخصوص کمک‌های خارجی نیز ترامپ تغییراتی در کمک‌های مالی آمریکا به برخی کشورها اتخاذ نموده است. به طور مثال رژیم صهیونیستی و کشورهای مصر و اردن همچنان از کمک‌های مالی آمریکا بهره‌مند خواهند بود ولی کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین با کاهش چشمگیری همراه بوده است. آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۶۶۷ میلیون دلار به اوکراین کمک مالی انجام داده بود اما ترامپ بودجه در نظر گرفته شده برای کشور در سال ۲۰۱۸ را به کمتر از ۲۰۳ میلیون دلارکاهش داده است.

همچنین برای کشورهایی همچون ویتنام، تونس، کلمبیا، لبنان، فیلیپین، پاکستان و اوکراین به جای کمک نقدی، وام‌هایی برای خرید تسلیحات نظامی از آمریکا در نظر گرفته شده است.

با اینحال بودجه تهیه شده توسط دولت ترامپ، پیش از اجرایی شدن باید به تصویب کنگره این کشور برسد. درحال حاضر نه تنها نمایندگان دموکرات، بلکه نمایندگان میانه‌روتر جمهوری خواه نیز نگاه مثبتی به این بودجه ندارند و ترامپ برای تصویب بودجه خود با دشواری‌هایی مواجه خواهد شد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.