۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۱۲۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

محسن لطف اللهی کارشناس خانواده و مدرس دانشگاه عنوان کرد: سیاست‌گذاری جمعیت همانند بسیاری از حوزه های فرهنگی-اجتماعی، متولی واحدی ندارد و صرفا وزارت بهداشت و درمان اقدامات پراکنده‌ای در این خصوص انجام داده است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد جمعیت یکی از عواملی است که تاثیر مستقیم روی رشد همه جانبه اقتصادی، سیاسی و … کشورها دارد و از این جهت همواره مورد توجه کارشناسان، نخبگان، سیاستمداران و مسئولین کشورهای مختلف بوده است. به همین دلیل مسئله سیاست‌گذاری جمعیت یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که دولت‌ها باید برای آن برنامه داشته باشند.

نگاه های مختلف و متناقضی در مساله رابطه میان جمعیت و رشد اقتصادی وجود داشته است که علاوه بر تفاوت های جزئی، برخی در اصل مساله با هم اختلاف داشته اند؛ تا حدی که بعضی افزایش جمعیت را موجب رونق و رشد اقتصادی و برخی موجب عقب ماندگی اقتصادی و کمبود منابع و … تلقی کرده اند.

سیاست‌گذاری جمعیت متولی واحدی ندارد

محسن لطف اللهی کارشناس خانواده و مدرس دانشگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مهمترین سیاست توقف روند پیری جمعیت کشور، توقف سیاست و برنامه کنترل جمعیت و تشویق فرزندآوری و باروری بوده که از طرف مقام معظم رهبری و در زمان دولت نهم و دهم ابلاغ شد. بنظر میرسد که سیاست‌گذاری جمعیت همانند بسیاری از حوزه های فرهنگی اجتماعی ، متولی واحدی ندارد و صرفا وزارت بهداشت و درمان اقدامات پراکنده ای در این خصوص انجام داده است.

کارشناس امور خانواده بیجار با بیان اینکه سیاست کنترل جمعیت یا سیاست افزایش جمعیت در بسیاری از کشورهای جهان درمقاطع مختلف زمانی اعمال میشود، بیان داشت: در حقیقت هرکشوری در هر زمانی ممکن است نیازمند اعمال سیاست کنترل جمعیت یا افزایش جمعیت باشد. بنابراین ممکن است اعمال سیاست کنترل جمعیت در دهه ۶۰ سیاستی نادرست نبوده نباشد اما تداوم بی هدف این سیاست و بازنگری نکردن در آن، قابل تامل است.

لطف اللهی تاکید کرد: فرمایشات رهبر انقلاب كه در حقیقت یک دوراندیشی بلند مدت برای منافع و امنیت ملی است، باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان كشور قرار گیرد. معضل اشتغال و مسكن باید در كشور برطرف شود تا سن ازدواج كه هم اكنون متاسفانه بالاتر از ۳۰ سال است، به حداكثر ۲۱ سال كاهش یابد.

در آینده با جمعیتی سالخورده مواجه خواهیم شد

کارشاس امور خانواده بیجار با تاکید بر اینکه هر جامعه ای كه دارای زاد و ولد متناسب با نرخ جمعیتی باشد، در آینده دچار بحران معضل پیری و سالمندی نمی شود، افزود: اگر نرخ رشد جمعیتی بر همین روند ادامه پیدا كند، بطور حتم در آینده با جمعیتی سالخورده مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.