۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۷۴۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ دسته: پول و بانک
۰

دکتر سعدوندی کارشناس اقتصادی، شفافیت تراکنش‌های بانکی را لازمه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی دانست و گفت: در حال حاضر تنها ۳ درصد از نقدینگی کشور پول نقد است و ۹۷ درصد آن در داخل نظام بانکی قرار دارد؛ بنابراین از طریق پیگیری تراکنش‌ها به خوبی می‌توان به منشا پول پی برد. شبکه بانکی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موظف به پیگیری تراکنش های بانکی هستند.

دکتر علی سعدوندی اقتصاددان و کارشناس بانکی در گفتگو با مسیر اقتصاد شفافیت تراکنش‌های بانکی را در شرایط امروز کشور ضروری دانست و گفت: در اوایل دهه ۸۰ حدود ۴۰ درصد از نقدینگی کشور پول بود و بخش عمده ای از این پول، اسکناس و مسکوک در دست افراد بود. بنابراین نمی توانستیم از طریق پیگیری تراکنش ها به طور کامل به منشا پول پی ببریم.

وی افزود: در شرایط فعلی تنها ۳ درصد از نقدینگی کشور پول نقد است و ۹۷ درصد آن در داخل نظام بانکی قرار دارد. بنابراین از طریق پیگیری تراکنش ها به خوبی می توان به منشا پول پی برد.

شفافیت تراکنش‌های بانکی لازمه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی

سعدوندی شفافیت تراکنش های بانکی را از جنبه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی ضروری دانست و گفت: باید سقفی برای تراکنش های بانکی معین شود و انتقال وجوه بیشتر از آن از دو جهت مورد بررسی قرار گیرد. اولا منشا پول از کجاست؟ آیا منشا آن فعالیت رسمی است یا فعالیت غیر رسمی و غیر قانونی؟ ثانیا حتی اگر منشا فعالیت پول رسمی است، آیا مالیات آن داده می شود یا خیر؟

این کارشناس اقتصادی شبکه بانکی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را موظف به پیگیری تراکنش های بانکی دانست و اظهار داشت: در صورت انجام مجموعه زیادی از تراکنش های کوچک، حتی اگر تک تک تراکنش ها کمتر از سقف تعیین شده باشد، باز هم باید در جهت مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی مورد رصد قرار گیرد.

آیا نباید در حساب مردم سرک کشید؟

سعدوندی درباره این جمله که «نباید در حساب مردم سرک کشید»، گفت: اگر منظور از سرک کشیدن در حساب افراد، افشای حساب آنها باشد، قطعا نباید این کار انجام شود. اما فردی که از امکانات کشور و شبکه بانکی استفاده می کند، موظف است منشا پول خود را مشخص کند تا پول سالم از ناسالم جدا شود. مثلا با فردی که مواد مخدر توزیع کرده و وجوه حاصل را وارد شبکه بانکی کشور نموده که پولشویی و تبدیل پول سیاه به سفید است، باید برخورد قضایی صورت گیرد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.