۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای ایجاد کارخانه تولید تایر

بررسی بازار و تولید تایر در کشور با مصرف ۵ هزار میلیارد تومانی

برای احداث یک واحد تولیدی تایر، به یک سرمایه گذاری حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی نیاز است؛ این در حالیست که می توان با استفاده از تجهیزات داخلی، ضمن کاهش ای ...

از تجربه دوو استفاده کنیم یا تجربه هیوندایی؟

آیا واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز داخلی به خارجی ها موجب انتقال فناوری می‌شود؟

به نظر می‌رسد واگذاری سهام کارخانه‌های خودروسازی به شرکت‌های فرانسوی، به یکی از راهبردهای اصلی وزارت صنعت تبدیل شده است. هرچند این سیاست تحت عنوان "ای ...

غفلت از ظرفیت بزرگ صنعت تایر

ظرفیت ۳۰ هزار میلیارد تومانی بازار تایر در منطقه و سهم اندک ایران

بازار تایر در داخل کشور حجمی حدود ۵ هزار میلیارد تومان دارد که یک سوم آن یعنی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان، از محل واردات تامین می شود. علاوه بر این، باز ...

چگونه جلوی کالای قاچاق را بگیریم؟ (۲)

پیشنهادی برای جلوگیری از قاچاق کالا با کمک واردکنندگان و بخش خصوصی

در این سازوکار با اعطای مجوز واردات کالایی که در داخل تولید نمی شود به یک شرکت از طریق مزایده، شرکت وارد کننده این اختیار را دارد تا با استفاده از ابز ...

چگونه جلوی کالای قاچاق را بگیریم؟ (۱)

روشی برای جلوگیری از قاچاق ۲ میلیارد دلاری قطعات خودرو

آمار دقیقی از اندازه قاچاق در کشور موجود نیست اما منابع مختلف، اندازه قاچاق سالانه را از ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار تخمین زده اند. حجم قابل توجهی از ورود ق ...

پیشنهادی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی

استفاده بهینه از ظرفیت رایزنان تجاری برای افزایش صادرات

رایزنان تجاری که یکی از اعضای سفارتخانه های هر کشور هستند، وظیفه بازاریابی محصولات کشورشان در کشور محل استقرار را بر عهده دارند. با این حال در کشور ما ...

افزایش قیمت خودرو سازوکاری هوشمندانه برای قیمت‌گذاری خودرو

مردم هزینه‌ی بهره‌وریِ کم شرکت های خودروساز را می پردازند

قیمت گذاری خودرو یکی از وظایفی است که شورای رقابت، در بازار انحصاری صنعت خودروی کشور بر عهده دارد. نحوه قیمت گذاری به گونه ایست که هزینه های عدم بهره ...

۹۲ درصدِ تولیدات داخلی در بازار داخل به فروش می‌رسند

پیشنهادی برای کاهش تعرفه‌ها همزمان با افزایش مزیت صادرات

آمارها نشان می دهد که جهت‌گیری عمده بنگاه‌های ایرانی، حتی بنگاه هایی که از حمایت های بالای تعرفه ای استفاده می کنند، صادراتی نیست. از آنجا که هدف از ح ...

پایش اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو (۴)

طراحی و تولید داخلی قطعات ۲ چالش اصلی در مسیر درونزایی صنعت خودرو

صنعت خودرو که بیش از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد، ظرفیت خوبی برای تحقق درونزایی در اقتصاد مقاومتی دارد. دو چالش اصلی در این مسیر، ط ...

پایش اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو (۳)

گسترش بازارهای صادراتی از طریق توسعه فناوری در صنعت خودرو

شرکت های خودروساز برای افزایش کیفیت و کمیت تولید خود بایستی به بازارهای خارجی روی بیاورند و رویکرد صادراتی داشته باشند؛ بررسی تجربه شرکت های خودروساز ...