۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۶۴۵ ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ دسته: کشاورزی
۰

هزارپیشه تولیدکننده عسل در استان کردستان با انتقاد از نرخ بالای سود تسهیلات بانکی تصریح کرد: یکی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی، بازارسازی محصولات زنبور عسل است. اما این سازمان اقدام مؤثری در این زمنیه انجام نداده است و در حال حاضر تولیدکننده برای محصولات خود بازارسازی می‌کند.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد بر اساس آمارهای رسمی، ایران به عنوان هشتمین تولید کننده سالانه ۷۸ هزار تن عسل تولید می کند. این جایگاه جهانی در تولید عسل حاصل تلاش تمامی زنبور داران سراسر کشور است. استان کردستان نیز در زمینه تولید عسل نسبت به استان های دیگر از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار است.

تسهیلات با نرخ سود بالا مشکل امروزه تولیدکنندگان

فاتح هزارپیشه یکی از تولید کنندگان عسل در استان کردستان است که توانسته در بحث زنبورداری بسیار موفق عمل کند به طوری که در حال حاضر ۷۰ کندو دارد.

وی در گفتگو با مسیر اقتصاد از اقدامات نابخردانه دولت در مسیر حمایت از تولید کنندگان گلایه کرد و گفت: متاسفانه هیچ نهادی از تولید کنندگان عسل  و زنبورداران استان حمایت نمی کند و به همین خاطر فعالان این عرصه مشکلات زیادی دارند.

این تولید کننده کردستانی اضافه کرد: تسهیلات با نرخ سود بالا منجر به حمایت از تولید نمی شود و تولیدکنندگان برای پرداخت تسهیلات بانکی فشار زیادی را تحمل می کنند.

وی افزود: مشکل دیگر ما کمبود و گرانی شکر است که امسال با توجه به قیمت بالای آن نتوانستیم برای تقویت زنبورها در مواقع سرد سال شکر تهیه نماییم و این امر سبب شد محصولات امسال بنده با توجه به دو برابر بودن کندوها در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یابد و حتی نتوانستیم زاد و ولد خوبی در کندوها داشته باشیم.

سازمان جهاد کشاورزی متولی بازارسازی محصولات زنبور عسل 

هزارپیشه به نبود بازار فروش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: متولی خاصی در خرید محصول وجود ندارد و خود باید برای آن مشتری پیدا کنیم و با توجه به کیفیت بالای عسل نیز با هدف جذب مشتری به پایین تر از قیمت واقعی محصولات را به فروش می رسانیم و دستگاه های متولی از جمله سازمان جهاد کشاورزی و تعاونی زنبور داران در این راستا هیچ کمکی نکرده و در برخی موارد هم  سنگ‌اندازی می کنند.

وی در پایان با بیان اینکه بازارسازی محصولات زنبور عسل بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است، گفت: علاوه بر این بسیاری از تولیدکنندگان از سود بالای وام ها ناراضی هستند، که این مشکل نیز باید هرچه سریعتر برطرف شود و البته امیدوار هستیم که فرهنگ استفاده از عسل در میان مردم ایران نیز فراگیر شود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.