۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۸۷۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳ دسته: کشاورزی
۱

مرادی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تعیین قیمت کمتر از ۳ هزار تومان برای خرید تضمینی گندم منجر به زیان کشاورزان می‌شود، تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود تا کشاورزان بتوانند با استفاده از تسهیلات و امکانات، به تولید گندم رونق دهند.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد خودکفایی در تولید گندم به عنوان یکی از کالا‌های استراتژیک اهمیت زیادی داشته و همواره یکی از کار ویژه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر معرفی شده است.

خرید تضمینی گندم یکی از راهکار‌های حمایتی از گندم‌کاران در راستای خودکفایی در تولید گندم است. از آغاز فصل برداشت تا تاریخ ششم شهریور سال جاری، هفت میلیون و ۵۶۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است. با این وجود، نرخ ۱۷۰۰ تومان که برای خرید تضمینی تعیین شده از نظر کشاورزان بسیار پایین است، بطوریکه اخباری مبنی بر خودداری آنها از فروش تضمینی و جولان دلالان در بازار گندم به گوش می‌رسد.

نرخ فعلی خرید تضمینی گندم عادلانه نیست

علی محمد مرادی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم که از سوی دولت اعلام شده عادلانه نیست، اظهار داشت: هم اکنون کشاورزان با احتساب هزینه‌های ماشین آلات کشاورزی و هزینه‌های جاری، برای هر کیلو گندم در حدود ۳ هزار تومان هزینه می کنند و این عادلانه نیست که نرخ خرید گندم ۲ هزار و ۲۰۰ تومان باشد .

مرادی استان کردستان را یکی از پنج استان برتر در تولید گندم دانست و گفت: نرخ پیشنهادی برای خرید تضمینی گندم بسیار نازل است. لذا دولت بایستی تلاش می کند تا استقلال و خودکفایی در تولید گندم را به ارمغان آورد و از کشاورزان حمایت کند.

خرید تضمینی گندم با نرخ کمتر از ۳ هزار تومان به زیان کشاورزان است

مرادی با بیان اینکه در چنین شرایطی کشاورزان در سال آینده گندم نمی‌کارند، گفت: قیمت کمتر از سه هزار تومان برای هر کیلو گندم به‌صرفه نیست و کشاورزان را متضرر و آنها را از کاشت مجدد گندم دلسرد می‌کند.

وی با بیان اینکه مسئولان مدام شعارخودکفایی گندم را می‌دهند و بر هیچ کس پوشیده نیست که در این زمینه نیاز به خودکفایی داریم، عنوان می‌کند: خودکفایی در تولید گندم با تلاش کشاورزان محقق شده است، اما در نتیجه اتخاذ سیاست‌های غلط این موفقیت از دست می‌رود.

نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در پایان با تاکید بر اینکه باید حداقل قیمت خرید گندم ۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳ هزار تومان باشد، خاطر نشان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا کشاورزان بتوانند با استفاده از تسهیلات و امکانات، به تولید گندم رونق دهند و ما شاهد رشد روز افزون تولید باشیم.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

  1. کو گوش شنوا در این دولت. حتی مردم عادی هم دیگه میدونن که دولت داره ظلم میکنه به این قشر زحمت کش و مفید جامعه اما اقای نوبخت نفهمید که نفهمید. رک و راست بگین سود ما در وارد کردن گندم است حتی با قیمت۴۰۰۰تومان تا حد اقل راستگوئی را که یک اصل در دین ماست را انجام داده باشین. با این سیاستی که الان پیش گرفته اید هم کشاورز را بدبخت تر میکنین هم مملکت را ضرر و زیان میزنید. خدایا ما را از دست این دولتی های بی درد نجات بده

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.