۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۱۵۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ دسته: تولید
۰

سعید میرترابی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد انرژی، یکی از مهمترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را پیدا کردن بازار فروش برای تولیدات‌شان عنوان کرد و افزود: تشریفات مناقصات دولتی، موانع زیادی را پیش روی این شرکت‌ها قرار داده است، اما با اجرای قانون ترک تشریفات مناقصه برای تولیدات بار اول، شرایط ورود این شرکت‌ها به مناقصات و فروش محصولات‌شان تسهیل می‌شود.

مزیت بسیار مهم مجور ترک تشریفات «تولید بار اول»، بازارسازی تضمینی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. با مجوز ترک تشریفات تولیدات بار اول، شرکت‌های دانش‌بنیان که نه رتبه پیمانکاری دارند و نه استاندارد حوزه وندور لیست می‌توانند پروژه دولتی بگیرند و بعد از تولید بار اول اولین محصول به لیست دارندگان رتبه پیمانکاری و استاندارد حوزه وندور لیست یا لیست ارائه دهندگان خدمات (AVL) دولت وارد شوند. در این راستا سعید میرترابی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در سایه‌ اجرای طرح‌هایی مانند تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه که زمینه برای فعالیت بیش از پیش ‌دانش‌بنیان‌ها مهیا شده است، بستر برای شکوفایی استعدادها و استفاده‌ حداکثری از توانمندی‌های داخلی فراهم می‌شود.

کمک به رونق ‌دانش‌بنیان‌ها با قانون ترک تشریفات مناقصه تولیدات اول

وی ادامه داد: به منظور ارائه‌ ایده‌ها و تبدیل شدن آن‌ها به محصول، نیاز به سازوکارهای نهادی داریم که پشتیبانی‌ها انجام شود. طرح تولید بار اول و حمایت از محصولاتی که برای اولین بار در کشور تولید می‌شوند، اتفاق مبارکی در این راستا است. استفاده از دستاوردهای ‌دانش‌بنیانی و تولید بار اول در صنعت نفت و گاز کشور مثبت ارزیابی می‌شود. اینکه این وزارتخانه بیشتر از بقیه‌ صنایع از محصولات تولید بار اول بهره برده است، خبر خوبی است و نشان دهنده‌ اهمیت دادن به نوآوری است. در صنایع نفت و گاز نیاز به محصولات راهبردی و استراتژیک داریم و به دلیل تحریم‌ها در محدودیت هستیم. رفع این نیازها از طریق ظرفیت‌های داخلی و ‌دانش‌بنیانی و تولیدات بار اول می‌تواند مزیت‌های زیادی برایمان داشته باشد. استفاده از تولیدات بار اول در صنایع به نحوی بازارسازی برای ‌دانش‌بنیان‌هاست و مشوق خوبی است که شرکت‌های ‌دانش‌بنیان به سمت تولید محصولات بار اول بروند.

دانش‌بنیان‌ها در پیدا کردن بازار فروش مشکل دارند

این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: قانون ترک تشریفات مناقصه برای تولیدات بار اول کمک می‌کند که ‌دانش‌بنیان‌ها با روند ساده‌تری بتوانند محصولاتشان را عرضه کنند و در بروکراسی‌های عریض و طویل گیر نیفتند. از آنجایی که ‌دانش‌بنیان‌ها اغلب در پیدا کردن بازار فروش مشکل دارند، این قانون می‌تواند کمک بزرگی به آن‌ها باشد. ‌دانش‌بنیان‌ها اغلب شرکت‌های نوپایی هستند و محصولات علم محور را برای بار اول تولید می‌کنند. آن‌ها دارای تجربه‌ لازم برای انجام کارهای بازاریابی و تبلیغاتی نیستند. به همین دلیل، تسهیل ورود آن‌ها به بازار فروش می‌تواند انگیزه‌ خوبی برای فعالیت این نوع شرکت‌ها باشد.

وی ادامه داد: از طریق قانون ترک تشریفات مناقصه می‌توانیم زمینه را برای عرضه‌ محصولات ‌دانش‌بنیان‌ها به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی فراهم کنیم. به این ترتیب، یک رزومه‌ فروش برایشان به وجود می‌آید و در دفعه‌های بعدی می‌توانند راحت‌تر محصولشان را به فروش برسانند. نقش رگولاتوری که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه‌ ارتباط دادن ‌دانش‌بنیان‌ها و صنایع برعهده گرفته است، می‌تواند در شناسایی نیازهای صنایع از یک طرف و وصل کردن آن‌ها به ‌دانش‌بنیان‌ها با توجه به تخصص این شرکت‌ها، موثر باشد.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.