۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۴۳۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹ دسته: مسکن
۰

علوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت عدم مقاوم سازی خانه های روستایی دولت باید هزینه های بیشتری را متحمل شود، گفت: یکی از چالش هایی که موجب شده روستاییان نسبت به گذشته تسهیلات کمتری بگیرند، بحث تضامین است و بایستی برای حل این مشکل چاره ای اندیشید.

به گزارش مهوش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد با توجه به حوادث طبیعی زلزله و سیل اخیر در استان های کرمانشاه و لرستان مسئله مقاوم سازی واحدهای روستایی از اهمیت بالایی برخوردار شده است. از طرفی مقاوم سازی مسكن روستايی با اعطای تسهيلات چهل ميليون تومانی آن هم با داشتن ضامن كارمند، در روستاها به امری دشوار تبدیل گشته است.

سید احسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از اقدامات کلان بنیاد مسکن، تلاش برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی در استان کردستان است، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات بانکی ۴۰ میلیون تومانی برای مقاوم سازی مسکن روستایی اقدامی پسندیده است، اما با توجه به گرانی مصالح، پرداخت این چنین تسهیلات بانکی نیز کفایت نمی کند.

سخت گیری بانک‌ها مانع دریافت وام مسکن روستایی

وی با اشاره به روند مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی در کشور، گفت: در این عرصه دستگاه های مختلف در سال های گذشته اقداماتی را صورت داده اند، که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یک از نهادهای پیش رو در عرصه مقاوم سازی مسکن روستایی محسوب می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روش‌های مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی کاملاً مشخص است، گفت: تسهیلات برای بهسازی این واحدها از طریق بنیاد مسکن با بهره پایین در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

علوی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که موجب شده، روستاییان نسبت به گذشته تسهیلات کمتری بگیرند، بحث تضامین است، افزود: وجود دو ضامن کارمند آن هم برای روستاییان امری دشوار است؛ لذا ضروری است، دولت در این خصوص شرایط دیگری را بسنجد تا  مقاوم سازی مسکن های روستایی انجام گیرد.

هزینه های جبران ناپذیر عدم مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت عدم مقاوم سازی مسکن های روستایی دولت باید هزینه های بیشتری را متحمل شود، خاطر نشان کرد: در صورتیکه این واحدهای روستایی مقاوم سازی نشوند، با وقوع حوادث طبیعی تلفات جبران ناپذیری رخ خواهد داد، لذا بایستی نوسازی واحدهای مسکونی بین روستاییان فرهنگ سازی شود و از طرفی مضامین این تسهیلات آسان تر گردد تا آنها هم پای کار آیند.

بنا به گفته های علوی، دولت باید راهکاری بیندیشد که روستاییانی که توانایی بازپرداخت سود و اصل وام مقاوم سازی را ندارند، توسط دستگاه های زیربط شناسایی و کمک بیشتری از هر لحاظ به آنها صورت گیرد.

۲۰ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند، گفت: در اغلب روستاها منازل مقاوم‌سازی نشده اند و با کوچک‌ترین بلای طبیعی، آسیب می‌بینند.

علوی با اشاره به اینکه بافت های مسکونی به ویژه در روستاها از اولویت بالایی برخوردار است ، خاطر نشان کرد: در حال حاضر دولت هیچ‌گونه گزارشی از روند اجرای بهسازی و نوسازی خانه‌های روستایی بر اساس احکام برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه نکرده است.

نماینده مردم استان کردستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس از وزارت راه و شهرسازی خواسته است که گزارش اقدامات انجام شده را در اختیار مجلس قرار دهد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در پایان گفت: امید است با پیگیری‌های مستمر نمایندگان مجلس، شاهد اجرایی شدن چنین طرح های هوشمندانه ای که تأثیرات مثبتی بر کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی دارد، باشیم.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.