۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۴۲۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ دسته: کشاورزی
۰

مرادی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قیمت فعلی خرید تضمینی گندم تصریح کرد: پیشنهاد افزایش قیمت گندم به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به مجلس ارائه شده است، که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

به گزارش مهوش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد تأمین گندم در کشور همواره از دو طریق واردات و یا تولید داخلی صورت می گیرد. اما بررسی های نشان می دهد واردات گندم علاوه بر آنکه ظرفیت های تولیدی کشور را به تعطیلی می کشاند و امنیت غذایی را به خطر می اندازد، منجر به کوچ کشاورزان به شهرها می شود؛ در نتیجه اولویت سیاست ها و اسناد بالادستی همواره با تولید گندم بوده است.

با این وجود، تولید و خرید تضمینی گندم نیز طی سال های اخیر مشکلاتی داشته که لازم است مرتفع گردد تا مسیر خودکفایی در تولید گندم و تامین امنیت غذایی از این مسیر، با مشکل مواجه نشود.

لزوم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به ۲۲۰۰ تومان

علیمحمد مرادی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه کشاورزی با توجه به ارتباط مستقیم با سلامت انسان، از اهمیت ویژه در زندگی انسان‌ها برخوردار است، اظهار کرد: در دنیای امروز هر کشوری که در زمینه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست حرفی برای گفتن داشته باشد، موفق است و آینده خود را تضمین کرده است.

وی با بیان اینکه تولید گندم یکی از مباحث اصلی برای خودکفایی در کشاورزی است، ادامه داد: بررسی کارشناسان نشان می دهد که هزینه های تولید گندم افزایش چشمگیری داشته است. لذا پیشنهاد افزایش قیمت گندم به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان را به مجلس ارائه کرده ایم، که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

مرادی در پاسخ به گله مندی کشاورزان از نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم از سوی دولت، این گله مندی را به حق دانست و تصریح کرد: من نیز معتقدم که این نرخ پیشنهادی بسیار پایین است و دولت در زمینه تعیین نرخ خرید تضمینی گندم بسیار سخت گیری کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: تنها در صورت افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، می توان باری از مشکلات کشاورزان را برداشت.

پرداخت پول گندمکاران با مشکل مواجه شده است

وی افزود: به دلیل اعتبار کم دولت و وضعیت نامتناسب بودجه، پرداخت پول گندم کاران با مشکل مواجه شده است، لذا تمام تلاش خود را کرده ایم که پول پرداخت گندم در اسرع وقت به حساب آنها واریز شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه طی سال های اخیر قیمت گندم متناسب با هزینه های تولید افزایش پیدا نکرده است، این موضوع سبب ایجاد نگرانی در میان تولید کنندگان، نمایندگان مجلس و کارشناسان حوزه بخش کشاورزی گردیده است و امیدواریم با پیشنهاد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم موافقت شود تا سودی عاید کشاورزان گردد.

نجات ۴ هزار سیب زمینی کار ورشکسته با صادرات این محصول

مرادی با اشاره به دستور ممنوعیت صادرات سیب زمینی از سوی دولت در اوج فصل برداشت این محصول در سال گذشته گفت: حدود ۴ هزار سیب زمینی کار در استان کردستان سال گذشته در معرض ورشکستگی بودند، که با موافقت دولت، صادرات سیب زمینی آغاز شد و این مژده را امسال نیز به کشاورزان خواهیم داد که هیچ سیب زمینی کاری ضرر نخواهد کرد و این محصول امسال نیز صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت ثبیت نشده بازار یکی از چالش های اصلی سیب زمینی کاران است، گفت: امیدواریم با برداشت آن در مناطق قروه و دهگلان صادرات آن آغاز شود و همچنین با تثبیت قیمت این محصول، مردم توان خرید آن را پیدا کنند.

کمترین سرمایه‌گذاری با بیشترین بهره‌گیری در بحث ایجاد اشتغال با کشاورزی

نماینده استان کردستان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته، تنها ۲۳ درصد رشد داشته است. این تصمیم آن هم در شرایطی که هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی افزایش چشمگیری داشته، زنگ خطری برای خودکفایی تولید گندم در کشور  است.

مرادی در پایان با بیان اینکه در بخش کشاورزی می‌توان با کمترین سرمایه‌ گذاری‌ بیشترین بهره‌ گیری را در بحث ایجاد اشتغال داشت، تصریح کرد: برای ایجاد یک شغل در بخش صنعت چندین برابر حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری نیاز است. لذا بایستی از ظرفیت بالای بخش کشاورزی در سراسر استان ها به بهترین شیوه برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار استفاده کرد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.