۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۰۰۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رئیس بانک مرکزی روسیه گفته است سیاست حذف دلار از ذخایر ارزی و معاملات بین المللی، روسیه را در برابر ریسک های اقتصادی و سیاسی خارجی محافظت می کند. به همین دلیل بانک مرکزی روسیه در سال های اخیر به سرعت به سمت کاهش وابستگی به دلار در پرداخت‌های خارجی و ذخایر ارزی حرکت نموده است. استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در تجارت خارجی و خرید گسترده طلا به منظور افزایش امنیت دارایی‌های خارجی، دو سیاست بارز بانک مرکزی روسیه برای کاهش وابستگی به دلار است.

به گزارش مسیر اقتصاد الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه گفته است اقدامات بانک مرکزی این کشور در زمینه دلار زدایی، آثار بیرونی اقتصادی و سیاسی ناشی از ریسک ها برای روسیه را کاهش می دهد.

سیاست «حذف دلار» محافظ اقتصاد روسیه در برابر ریسک‌های خارجی

نابیولینا گفته است: ما سیاست حذف دلار از سیستم مالی را دنبال می کنیم و سهم سپرده ها و وام های خارجی دلاری در حال کاهش است. از نظر بخش بانکی، مراحل سختی طی شده است و بانک مرکزی از زیان های احتمالی آتی جلوگیری کرده است.

وی افزده است: همچنین در انجام پرداخت ها با طرفین تجاری خود استفاده از ارزهای ملی را افزایش داده ایم که این اقدام ریسک های اقتصادی و سیاسی علیه کشور را کاهش می دهد.

افزایش بی اعتمادی به دلار در تجارت بین المللی نتیجه تحریم های آمریکا

رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای مدیریت ریسک های خارجی و حرکت به سمت ثبات مالی، کنترل ذخایر ارزی خارجی است. اکنون ذخایر ارزی خارجی روسیه به بیش از ۴۹۱ میلیارد دلار رسیده است.

در سال ۲۰۱۸ بانک مرکزی روسیه سهم دلار در ساختار ذخایر خارجی خود را از ۴۵.۸ درصد به ۲۲.۷ درصد کاهش داده است. روسیه برای کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا اقدامات متعددی را انجام داده است، از جمله اینکه سهم اوراق قرضه دلاری آمریکا در ذخایر خارجی خود را از ۹۶.۱ میلیارد دلار به ۱۴.۴ میلیارد دلار کاهش داده است. در مقابل این کشور ذخایر طلایی خود را افزایش داده است و در معاملات بین المللی خود نیز نقش ارزهای ملی را توسعه داده است.

روسیه اعلام کرده است دلار به دلیل سیاست های تجاری آمریکا و استفاده دائمی از آن به عنوان ابزار اعمال تحریم علیه کشورهای مختلف، به ابزار پرداخت غیرقابل اعتمادی در تجارت بین الملل تبدیل شده است.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/Ivqfh

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.