۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۸۷۸ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷ دسته: دولت و حکمرانی
۰

طرح استانی شدن انتخابات در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده است. به گفته کارشناسان این طرح موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات، کاهش دسترسی مردم به نمایندگان خود و کاهش عزم نمایندگان برای حل مشکلات حوزه انتخابیه و کشور خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد جمهوری اسلامی نظامی مردم سالار است که یکی از مهم ترین جلوه های مردم سالاری دینی در آن برگزاری انتخابات های متعدد است. انتخابات نمادی از پشتوانه مردمی جمهوری اسلامی است که در دنیا یک نمونه مثال زدنی محسوب می شود.

در جمهوری اسلامی، مردم هم در زمان انتخابات بیشترین مشارکت را از خود نشان داده و هم در برهه های حساس دیگر همواره در صحنه و در میدان عمل حاضر بوده اند که از آن جمله می توان به حضور مردم در تحولات اجتماعی مختلف و متعدد مانند جنگ، جهاد سازندگی، زلزله، سیل و خدمات رسانی در حوزه های مختلف اشاره نمود.

«استانی شدن انتخابات» وابسته به تصمیم شورای نگهبان

اخیرا طرحی تحت عنوان اصلاح قانون انتخابات مجلس، در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگبان ارسال شده که یکی از بندهای مهم این طرح استانی شدن انتخابات است. طرح مذکور توسط شورای نگهبان دریافت شده و قرار است روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت رسیدگی به آن در این شورا آغاز گردد. [۱]

این درحالیست که طرح مذکور تا کنون حدود شش بار در مجلس بررسی و رد شده بود. [۲]

کاهش مشارکت با اجرای انتخابات استانی

سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: «مردم باید نسبت به استانی شدن انتخابات به این دلیل که منجر به حذف آن ها و کاهش مشارکت‌ شان در تحولات کشور می شود و نماینده مجلس را از بدنه مجلس جدا می‌کند و مشکلات شهرستانی را به وجود می‌آورد روشن شوند و وضعیت آینده خود را بدانند.»[۳]

برخی گمانه زنی ها حاکی از وجود تفکر لیبرال دموکراسی در پشت تصویب این طرح است. گویا برخی افراد به دنبال آن هستند که عامه مردم را در سرنوشت خود مشارکت نداده و تأثیرگذار ندانند و سرنوشت کشور را فقط محدود به رأی نخبگان کنند.

لازم به ذکر است که تفاوت اساسی لیبرال دموکراسی با مردم سالاری دینی در این است که فلسفه اصلی دموکراسی راضی نگه داشتن مردم و انجام اقدامات لازم برای عدم بروز هرگونه تنش از جانب آن هاست؛ اما در نظام مردم سالاری دینی به معنای واقعی کلمه مردم محوریت و موضوعیت دارند. چنان که امام خمینی (ره) می فرمایند: «میزان رای ملت است». در واقع نظام مردم سالار واقعا برای مردم ارزش قائل بوده و تصمیم گیری های کلان را بر اساس رای مردم صورت می دهد.

نمایندگان به دنبال رفع مشکلات مردم نخواهند بود

در این خصوص نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس تصریح کرد: براساس طرح استانی شدن انتخابات مجلس، نماینده دارای جایگاهی فانتزی بوده و به مشکلات مردم و رفع آن کاری نخواهد داشت. ضمن اینکه کاهش مشارکت مردم در امورات سیاسی کشور با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی در تناقض بوده و برخلاف سیاست‌های کلی مدنظر مقام معظم رهبری است.[۴]

این طرح با وجود تناقضاتی که با قانون اساسی و سیاست های کلی نظام دارد، در مجلس تصویب شده و اکنون در دست بررسی توسط شورای نگبان است. طرح مذکور موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات، کاهش دسترسی مردم به نمایندگان خود و همچنین کاهش عزم نمایندگان برای حل مشکلات حوزه انتخابیه و کشور می شود که همگی با سیاست های کلی نظام و انقلاب اسلامی در تناقض است.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم، کد مطلب: ۲۰۰۴۹۸۹

[۲] خبرگزاری ایسنا، کد مطلب: ۹۸۰۲۰۷۰۳۲۵۰

[۳] خبرگزاری فارس، کد مطلب: ۱۳۹۸۰۲۱۵۰۰۱۱۱۴

[۴] همان

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.