۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۷۹۰ ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید
۲

محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر اینکه تشکیل وزرات بازرگانی با سیاست‌های کلی نظام منافات دارد، گفت: دولت باید به سمت چابک سازی ساختارها حرکت کند و اینکه وظایف زیادی به وزارت صمت سپرده شده نمیتواند دلیل خوبی برای تاسیس یک وزارتخانه جدید باشد که طبق تجربه به افزایش واردات تمایل دارد.

محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، پیرامون تفکیک وزرات صمت و تشکیل وزرات بازرگانی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: بنده از مخالفین این طرح هستم. ما اصفهانی‌ها در این مواقع از این ضرب‌المثل استفاده می‌کنیم که «تعزیه خون وقتی که کم میاره، رو به طبال میاره». این بدین معنی است که یک تعزیه‌خوان هنگامی که مطالبش یادش نیست و کم می‌آورد برای این‌که فراموشی‌اش جبران شود به طبال می‌گوید که طبل بزند. اینجا هم اینگونه است. افرادی که پیشنهاد می‌دهند که وزرات صمت تفکیک شود از این قبیل هستند.

تشکیل وزرات بازرگانی با سیاست های کلی نظام منافات دارد

وی افزود: متأسفانه ما در مدیریت ها دچار ضعف و کم کار هستیم و مدیریت جامع نداریم یعنی مدام با اضافه کردن ساختار جدید درصدد رفع این کمبودها و مشکلات هستیم در حالی که این راه حل مشکلات نیست. تا دیروز می‌گفتیم چون اختیارات وزارت کشاورزی به وزرات صمت داده شده، مشکل بازار داریم، در حالی که اکنون اختیارات به وزرات جهاد کشاورزی محول و وزرات جهاد مجددا احیا شده است اما مشکلات همچنان پابرجاست.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشکل در قسمت مدیریت ها است و ما در مدیریت ها افراد جهادی کم داریم و متأسفانه مدام به ساختار اضافه می‌کنیم. بنده معتقدم اگر قانون تمرکز هم اتفاق نمی‌افتاد و همان انتزاع وزارت جهاد کشاورزی پابرجا بود می‌توانستیم با یک مدیریت جهادی مشکلات را حل کنیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تشکیل وزرات بازرگانی با سیاست های کلی نظام تفاوت و با آن منافات دارد. سیاست‌ها ما را ملزم به کوچک کردن دولت و ساختار اداری کرده است ولی ما همچنان به ساختار اضافه می‌کنیم. اگر امروز مصوب کنیم که ساختار اضافه شود باید ساختمان و تابلوهای جدید راه اندازی کنیم که این موضوع دو سال طول می‌کشد. قطعاً تفکیک ساختمان‌ها و تابلوها و درست کردن سربرگ و…. کاری هزینه بر و طولانی است و مشکلات جدیدتری را به وجود می‌آورد. اگر این هزینه ها را صرف کارهای جهادی و اجرایی کنیم یقینا نتیجه‌ی بهتری خواهیم داشت.

تشکیل وزرات بازرگانی امنیت غذایی را به واردات وابسته میکند

نماینده مردم خمینی شهر تصریح کرد: عده‌ای از تعدد وظایف در وزارت صمت می‌گویند که اساسا حرف اشتباهی است. ما می‌توانیم بعضی از وظایف‌ها را به وزارتخانه‌هایی که از هجمه‌ی کاری کم‌تری برخوردار هستند، محول کنیم و یا در معاونت های وزارت صمت افرادی توانمند بر سر کار بگذاریم و از آن‌ها کار بخواهیم. این‌که چون وظایف زیاد است و برای هر کار یک ساختار تشکیل دهیم اشتباه است. به عنوان مثال در وزارت آموزش و پرورش قسمت های متعددی داریم؛ نوسازی مدارس، معاونت آموزشی، معاونت پرورشی و … آیا درست است بگوییم چون تنوع وظایف داریم پس نیاز به وزارتخانه‌ی جدید داریم؟

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیریت قوی و شرح  وظایف بسیار اهمیت دارد. داشتن مدیریت و متولی واحد در تولید و توزیع می‌تواند معاونت ها و افراد را بر سر خط و مشکلات را حل کند. این بریده بریده شدن‌ها که هرکس را به سمت خودش بکشاند، کار را خراب می‌کند و پیش‌بینی می‌کنم اگر این تفکیک صورت گیرد، نتیجه ای نخواهد داشت.

نقدعلی در خصوص افزایش واردات در زمان تشکیل وزرات بازرگانی یادآور شد: این نکته را فراموش نکنیم هنگامی‌که وزارت بازرگانی تشکیل شود باید یک شرح وظایفی برای آن تأیین شود و برای آن‌‌که کم نیاورند مجبور می‌شوند به سمت واردات بروند و امنیت غذایی را به واردات وابسته کنند.

وی در پایان بیان کرد: ایالات متحده‌ آمریکا با بیش از سیصد میلیون جمعیت، ۸۵۰ هزار کارمند دارد ولی کشور ما با ۸۵ میلیون جمعیت ۵ میلیون کارمند دارد این نشان این است که ما دُم سیستم اداری را مدام درازتر و تفکیک می‌کنیم و کارمندان دولت را افزایش می‌دهیم. این باعث می‌شود بودجه کم شود و تورم افزایش یابد در حالی که می‌توانستیم با مدیریت واحد در تولید و تجارت به تولیدات کشور کمک کنیم و از تولیدات داخلی حمایت کنیم.

انتهای پیام/ تولید

  1. نه به وزارت بازرگانی نه به استیضاح وزیر صمت بعد از یکسال هنوز درگیر همچین موضوع مسخره ای هستیم به جای اینکار استراتژی توسعه تون را بنویسید

    ۰۰
  2. نه استیضاح نه تفکیک به موضوعات مهمتر بپردازید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.