۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۳۶۷ ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت آمریکا در لایحه بودجه سال آینده، ۸۶ میلیارد دلار تنها برای بخش های اطلاعاتی درخواست کرده است که بیش از ۶درصد بیشتر از هزینه های پیش بینی شده برای سال ۲۰۱۹ میلادی است. بر این اساس دولت آمریکا در هر ماه بیش از ۷ میلیارد دلار، معادل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و در هر روز بیش از ۲۳۵ میلیون دلار، معادل بیش از ۳ هزار میلیارد تومان، صرف اقدامات اطلاعاتی و در واقع جاسوسی از دیگر کشورهای جهان می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا ماه گذشته لایحه بودجه سال ۲۰۲۰ میلادی را به کنگره این کشور تقدیم کرده است تا در صورت تصویب از ابتدای سال مالی آینده در دستور کار قرار بگیرد. در این میان یکی از نکات قابل توجه افزایش چشمگیر بودجه بخش های نظامی و مرتبط با امنیت ملی آمریکاست که از سوی دولت فعلی این کشور در لایحه بودجه سال آینده اعمال شده است.

جاسوسی از دیگر کشورها بخش مهم بودجه دولت آمریکا

یکی از مهم ترین بخش های این بودجه، هزینه هنگفت دولت آمریکا درخصوص اقدامات اطلاعاتی در دیگر کشورهای جهان و به معنی دیگر عملیات های جاسوسی است.

این بخش از بودجه آمریکا موارد و بخش های گوناگونی را شامل می شود که از جمله آن ها می توان به نگهداری و توسعه ماهواره های جاسوسی، توسعه تجهیزات سایبری و عملیات جاسوسی بخش خارجی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) اشاره کرد.

از سال ۲۰۱۲ میلادی و همزمان با خروج آمریکا از عراق، بودجه اطلاعاتی دولت این کشور با کاهش همراه شد. اما در دو سال اخیر این بخش از بودجه دولت بار دیگر روند افزایشی به خود گرفته است.

۳ هزار میلیارد تومان در روز؛ بودجه آمریکا برای جاسوسی از دیگر کشورها

دولت آمریکا در لایحه بودجه سال آینده، ۸۶ میلیارد دلار تنها برای بخش های اطلاعاتی درخواست کرده است که بیش از ۶ درصد بیشتر از هزینه های پیش بینی شده برای سال ۲۰۱۹ میلادی است.

بر این اساس دولت آمریکا در هر ماه بیش از ۷ میلیارد دلار، معادل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و در هر روز بیش از ۲۳۵ میلیون دلار، معادل بیش از ۳ هزار میلیارد تومان، صرف اقدامات اطلاعاتی و در واقع جاسوسی از دیگر کشورهای جهانی می کند.

نزدیک به ۲۳ میلیارد دلار از این بودجه به طور مستقیم به وزارت دفاع، مستقر در پنتاگون، اختصاص یافته است که صرف اقدامات عملیاتی و تاکتیکی می شود؛ و در حدود ۶۳ میلیارد دلار از این بودجه نیز در قالب «برنامه ملی اطلاعات» آمریکا هزینه می شود که بودجه اقدامات بین المللی سازمان هایی همچون سیا، FBI، NSA و دیگر نهادهای امنیتی این کشور را شامل می شود.

افزایش تمرکز آمریکا بر جاسوسی اطلاعاتی و حملات سایبری

جزئیات بودجه بخش های نظامی و اطلاعاتی آمریکا به طور عمومی منتشر نمی شود و تنها کلیات از آن در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

اما با این وجود منابع آگاه معتقدند در سال آینده میلادی دولت آمریکا قصد دارد تمرکز خود در هزینه های نظامی و به طور خاص بخش اطلاعاتی و جاسوسی را از مسئله «مبارزه با تروریسم» به «جاسوسی اطلاعاتی» و «حملات سایبری» در دیگر کشورهای جهان تغییر دهد.

تغییر بودجه های جاسوسی متناسب با تغییر استراتژی های اطلاعاتی

در ماه های گذشته دولت آمریکا اسنادی همچون «امنیت ملی» و «استراتژی های اطلاعاتی ملی» را متناسب با سیاست های خارجی مد نظر خود به روزرسانی کرده است و بودجه سال ۲۰۲۰ میلادی این کشور اولین بودجه رسمی در راستای اجرای استراتژی های جدید مد نظر دولت است.

از این رو بسیاری معتقدند بخش اصلی بودجه های نظامی و اطلاعاتی دولت آمریکا قرار است صرف اقدام علیه دو کشور روسیه و چین بشود؛ چراکه در سند جدید «استراتژی های اطلاعاتی ملی» آمریکا، این دو کشور به عنوان دو ابر قدرت جدید و رقیب اصلی آمریکا در عرصه جهانی مطرح شده اند.

مقامات رسمی دولت آمریکا معتقدند تغییر پارادایم از مبارزه با تروریسم به مبارزه اطلاعاتی با کشورهایی همچون چین و روسیه، که در عرصه امنیت ملی آمریکا در ماه های اخیر رخ داده است، نیازمند منابع مالی گسترده ای است. از این رو دولت آمریکا قصد دارد به مرور بر میزان منابع مالی خود در این بخش ها بیفزاید.

بودجه بخش های نظامی و اطلاعاتی دولت آمریکا، به مانند دیگر قوانین بودجه ای دولت، پیش از اجرایی شدن باید مورد تأیید کنگره این کشور قرار بگیرد؛ اما این بخش از بودجه همواره کمترین تأثیر را از نظام دو قطبی سیاسی حاکم بر این کشور داشته است و پیش بینی می شود که مورد تأیید هر دو بخش جمهوری خواه و دموکرات قرار بگیرد.

منبع: نیویورک تایمز yon.ir/KlsfU

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.