۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۷۲۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر وطن خواه، معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، در پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: فروش دولتی نفت قابل رصد و تحریم است. وی افزود: نوآوری همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در این است که مباحث کلان را با شیوه ای هوشمندانه پیگیری می کند و این در نوع خود کم نظیر است.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر سیروس وطن خواه، معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: کشور ایران سرزمین انرژی است که منابع غنی و متنوع انرژی دارد و نیاز است از این ظرفیت بی انتها استفاده بهینه و کارآمد صورت بگیرد.

فروش دولتی نفت قابل رصد و تحریم است

وطن خواه گفت: با این حال حوزه انرژی کشور با مسائل کلانی مواجه است که در این میان مسائلی از قبیل بحث انتقال و ترانزیت انرژی از مباحث راهبردی است، اما متأسفانه در این ۴۰ سال انقلاب آنچنان مورد توجه قرار نگرفته و مغفول مانده است.

وطن خواه گفت: آمارهای اقتصادی نشان می دهد یکی از پیشران های اصلی اقتصاد کشور بخش انرژی است، این در حالی است که ما آنچنان نتوانسته ایم از ظرفیت متنوع و غنی انرژی کشور بهره برداری متناسب داشته باشیم.

وطن خواه با بیان اینکه بخش های مختلفی از اقتصاد به حوزه انرژی وابسته است، گفت: از کل صادرات کشور به طور میانگین بیش از ۵۰ درصد صادرات دولتی نفتی است و از طرفی عمده درآمدهای ارزی ما وابسته به صادرات انرژی است.

وی افزود: با اینحال همین میزان از صادرات نفتی قابل رصد و تحریم است.

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای به بخش انرژی کشور دارد

معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری ادامه داد: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بندهای مشخصی بر اصلاح و تقویت بخش انرژی تأکید دارند و به مسائلی از قبیل اصلاح الگوی مصرف، مقاوم سازی حوزه انرژی در برابر تکانه ها و تهدیدات خارجی و غیره تأکید شده است که این نشان دهنده اهمیت بالای بخش انرژی است.

وی افزود: باید بپذیریم که الگوی مصرف ناصحیح ما به پاشنه آشیل حوزه انرژی کشور تبدیل شده است و میزان و نحوه مصرف انرژی در کشور ما به شکل متحیّر کننده ای ناکارآمد است.

وطن خواه ادامه داد: باید بپذیریم که ادامه این روند مصرف انرژی، کشور را از بازار های جهانی بیرون می کند.

وی با بیان اینکه ضعف در حوزه انرژی و عدم توجه به مسائل کلان این بخش موجب تحریم پذیری کشور شده است، گفت: در صورت اجرای بندهای توصیه شده در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی رهایی از تحریم های انرژی امکانپذیر خواهد بود.

وطن خواه گفت: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به راهکارهای عملیاتی در حوزه انرژی تأکید شده است که در میان آن ها بحث ذخایر راهبردی و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه نفتی قابل ذکر است.

نوآوری همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در طرح مباحث کلان

وطن خواه در رابطه با پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که امروز در حال برگزاری است نیز گفت: خوشبختانه همایش امسال ابتکارات خوبی در حوزه مسائل اساسی و کلان انرژی به خرج داده که کم نظیر است و مسائلی مهمی از قبیل دیپلماسی انرژی، تأمین مالی پروژه های کلان نفتی، مبحث تنظیم گری و غیره را به بحث و بررسی گذاشته است.

وی با بیان اینکه همایش امسال از این نظر که تلاش کرده است مسائل واقعی حوزه انرژی را به صورت عملی بررسی کند، گفت: امیدوار هستم که این روند ادامه پیدا کند و تجزیه و تحلیل و ارائه راهکارها در حوزه مسائل انرژی ادامه دار باشد.

معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: یکی از مسائل خط مقدم ایجاد تحول در گام دوم انقلاب، توجه به مباحث کلان حوزه انرژی است و برای افزایش امنیت بین المللی و داخلی اقتصادی، محافظت از اقتصاد در مقابل تحریم های انرژی و سایر مسائل است که حتما نیاز به اصلاح و بازنگری دارد و باید روند انرژی کشور تغییر یابد.

انتهای پیام/ پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.