۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۷۱۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سفیر روسیه در ایران با بیان اینکه ایران و روسیه برای حذف دلار و مقابله با تحریم ها، از روبل و ریال برای پرداخت های دوجانبه خود استفاده می کنند، گفته است: سازوکار مالی اینستکس نمی تواند مسائل تحریمی اساسی و مشکلات حیاتی ایران را حل کند. این سازوکار به جای پاسخ به نیازهای ایران، در حال حاضر تنها به ابهامات موجود افزوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران با اشاره به بازگشت تحریم های آمریکا علیه کشورمان پس از خروج آمریکا از برجام گفته است: «وضعیت اقتصادی در ایران از زمان اعمال این تحریم ها کمی بدتر شده است. رسانه های ایران با ناراحتی این موضوع را بیان می کنند و مقامات این کشور نیز به طور کلی این سختی ها را قبول دارند اما ایران در عین حال، کشوری قدرتمند و با ظرفیت اقتصادی بالا است.»

استفاده از روبل و ریال میان ایران و روسیه جهت حذف دلار

لوان جاگاریان در زمینه شیوه تبادلات مالی میان ایران و روسیه گفته است: روسیه و ایران اساساً در تجارت میان خود از دلار دور شده اند و از پرداخت های روبلی و ریالی در معاملات خود استفاده می کنند.

جاگاریان اعلام کرده است حرکت به سمت استفاده از ارزهای ملی در تجارت یکی از حیاتی ترین مسائل برای ایران و روسیه بوده است و دو کشور در نظر دارند از تمام ابزارهای موجود برای افزایش این قبیل اقدامات استفاده کنند.

توان بالقوه ساختار بانکی ایران و روسیه جهت بی اثر کردن تحریم ها

این دیپلمات روسی گفته است: ما قبلاً استفاده از  دلار آمریکا را برای همکاری با ایرانی ها کاهش داده ایم و از ارزهای ملی خود استفاده می کنیم و اگر به هیچ وجه گزینه دیگری برای مبادلات خود نداشته باشیم، آن وقت در صورت نیاز از یورو استفاده خواهیم کرد.

وی افزوده است: ساختارهای بانکی دو کشور دارای توان بالقوه ای برای مقابله با این مشکلات هستند.

جاگاریان گفته است: پس از اینکه آمریکا از توافق هسته ای خارج شد، با وجود تلاش کشورهای اروپایی برای ادامه تجارت با ایران، این تلاش ها هنوز به منافع ایران منجر نشده است.

«اینستکس» مسائل تحریمی ایران را حل نمی کند

سفیر روسیه در ایران اعلام کرده است: سیستم پرداختی موسوم به اینستکسکه اخیراً کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا برای تسهیل مبادلات مالی با ایران راه اندازی کرده اند، بیش از آن که پاسخ به سؤالات باشد، ابهامات جدید ایجاد کرده است.

جاگاریان با بیان اینکه سازوکار مالی اینستکس برای حل مسائل اساسی تحریمی ایران نیست، گفته است: سیستم پرداخت اینستکس تنها در ارتباط با مسائلی است که در فهرست سیاه ‌آمریکا نیستند، اما مبادلات مالی مربوط به بخش های حیاتی با ایران در قالب این سیستم انجام نمی گیرد.

وی ادامه داده است: نفت مهمترین کالا برای ایران است. به همین دلیل در حال حاضر درخصوص اینستکس ابهام مهمی مطرح است که آیا اتحادیه اروپا می تواند در قالب این سازوکار مالی، نفت ایران را خریداری کند و پول آن را بپردازد یا خیر.

سازوکار استفاده از ارزهای ملی راهکار اساسی خلاصی از مضرات دلار

به گفته جاگاریان کشورهای اتحادیه اروپا باید نشان دهند که می توانند سیاست خارجی مستقل خود را بدون ترس و نگرانی از شرکاء و هم پیمانانشان ادامه دهند.

گفتنی است که روسیه به دلیل تشدید تنش ها با آمریکا، با چندین کشور دیگر از جمله هند، چین و ترکیه اقدامات لازم برای مقابله با سلطه دلار در تجارت جهانی را در دستور کار قرار داده اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور ترکیه سال گذشته میلادی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا درخواست کرده است تا یک سیستم پرداخت رایج بدون استفاده از دلار برای تقویت حاکمیت اقتصادی اعضای اتحادیه ایجاد کنند. اعضای این اتحادیه شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان هستند و توافقنامه تجارت آزاد با شرکای متعدد دیگری از قبیل ایران و چین نیز منعقد کرده اند.

استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین المللی راهکار اساسی برای خلاصی از دلار در تبادلات بین المللی است و در این سازوکار سلطه آمریکا بر مبادلات مالی کشورها از بین می رود. در مقابل سازوکار اینستکس به دلیل نحوه عملکرد آن که در اختیار اروپا قرار دارد و کانال محدود شده ای است، لذا نمی تواند مشکلات کشور در زمینه تبادلات بین المللی را رفع کند.

منابع:

تاس yon.ir/EJb4V

راشاتودی yon.ir/JZUwt

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.