۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۰۸۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا از وضعیت پرداخت یارانه های مستقیم به کشاورزان متضرر از جنگ تجاری، این کشور در سال گذشته بیش از ۹.۵ میلیارد دلار یارانه به کشاورزان پرداخت کرده و برنامه های متعدد دیگری برای افزایش حمایت ها در سال جدید میلادی درنظر دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از آغاز جنگ تجاری بین آمریکا و چین بسیاری از کارشناسان از زیان قابل توجه کشاورزان آمریکایی بعد از آغاز جنگ تجاری این دو کشور علیه یکدیگر خبر دادند.

محصولات کشاورزی یک برگ برنده جدی برای مقامات چینی در جنگ تجاری با آمریکا محسوب می شد، چرا که از طرفی کشور آمریکا یکی از صادرکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی در جهان است و از طرف دیگر کشور چین با بیش از ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت، با وجود تولید گسترده، یکی از بزرگترین واردکنندگان این محصولات محسوب می شود.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۳۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر کرده است که کشور چین با واردات ۱۹.۲ میلیارد دلار و سهمی حدود ۱۵ درصد، رتبه دوم را در بین مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی آمریکا دارد.

برنامه های دولت آمریکا به منظور کاهش زیان کشاورزان در جنگ تجاری با چین

به همین منظور دولت آمریکا پس از تصمیمات متقابل دولت چین در افزایش تعرفه ی محصولات کشاورزی، برای جلوگیری از زیان بالای کشاورزان خود اقدام به تهیه سیاست حمایتی جدید از کشاورزان کرد.

بر همین اساس دولت قصد دارد حدود ۱۲ میلیارد دلار یارانه اضطراری به کشاورزانی که در این جنگ تجاری آسیب می بینند، پرداخت کند و از سویی دیگر بازارهای دیگری را برای فروش محصولاتشان مهیا کند.

دولت آمریکا با استفاده از کمیته ی تخصیص اعتبارات کالا(ccc) با خرید محصولات تولیدی کشاورزان از آن ها محصولاتشان را در بازارهای دیگر به فروش رساند.

به عنوان مثال با شروع سال جدید میلادی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی از وضعیت واردات دانه سویا اعلام کرد: آمریکا به بزرگترین تامین کننده سویا این اتحادیه تبدیل شده است.

بر اساس اعلام کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا میزان واردات دانه سویا این اتحادیه از آمریکا در دو ماه جولای و دسامبر حدود ۵.۲ میلیون تن بوده است که نشان دهنده ی رشد ۱۱۲ درصدی واردات این محصول نسبت به سال گذشته از آمریکا است.

حمایت ۹.۵ میلیارد دلاری آمریکا از کشاورزان متضرر در جنگ تجاری

اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان در حالی انجام شده است که طی ماه های اخیر دولت آمریکا و چین به منظور کاهش مشکلات تجاری در حال مذاکره با یکدیگر هستند.

وزارت کشاورزی آمریکا در پایان سال ۲۰۱۸ میلیادی با انتشار گزارشی اقدام به بررسی وضعیت یارانه های پرداختی به کشاورزان آسیب دیده در این جنگ تجاری کرده است. در این گزارش میزان یارانه های پرداختی به کشاورزان تا ماه اخیر حدود ۹.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

محصولاتی نظیر سویا، گوشت خوک، پنبه، سورگوم، گندم و ذرت مهم ترین محصولاتی بودند که در این جنگ تجاری یارانه مستقیم از دولت دریافت کردند.

در جدول زیر گزارش وزارت کشاورزی آمریکا درخصوص میزان پرداخت یارانه ها به کشاورزان نشان داده شده است:

افتخار دولت آمریکا به حمایت از کشاورزان در جنگ تجاری

در این راستا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در سخنرانی های پایان سال خود به حمایت از کشاورزان در جنگ تجاری افتخار کرده و از اجرای مرحله دوم یارانه های حمایتی از کشاورزان با شروع سال جدید میلادی خبر داد.

به همین منظور وزارت کشاورزی آمریکا به منظور بهبود وضعیت قیمت محصولات کشاورزی در بازار قصد دارد تا با بودجه ۱.۲ میلیارد دلاری محصولات کشاورزان را از آنان خریداری و در بازار عرضه کند.

از سویی دیگر دولت آمریکا به منظور از سرگیری صادرات سویا و سایر محصولات کشاورزی در حال مذاکره مجدد با چین است تا از این طریق بتواند بخشی از محصولات کشاورزی خود را به این کشور صادر کند.

بررسی آمارهای وزارت کشاورزی آمریکا نشان می دهد اخیرا حدود ۱.۱ میلیون تن دانه سویا از سوی چینی ها خریداری شده است و انتظار می رود این میزان خرید طی روزهای آینده به ۵ میلیون تن نیز افزایش پیدا کند.

منابع:

سی ان بی سی yon.ir/BpXkk

بلومبرگ yon.ir/1sSp2

اسپوتنیک yon.ir/7O5Yg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.