۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۸۶۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

غفوری عضو انجمن انرژی های تجدیدپذیر، در نشست «بررسی چالش های اقتصاد صنعت برق» گفت: برای درمان اقتصاد صنعت برق، اصلاح تعرفه های انرژی اقدامی حیاتی است. مصرف کنندگان برق به دلیل قیمت بسیار پایین این انرژی در کشورمان، حساسیتی نسبت به کنترل میزان مصرف خود در ساعات مختلف شبانه روز ندارند و همین امر بالابودن میزان مصرف انرژی برق را رقم زده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مهندس غفوری، عضو هیأت مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر، در نشست «بررسی چالش های اقتصاد صنعت برق» که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد با انتقاد از وضعیت توزیع یارانه انرژی در بین مردم گفت: در حال حاضر یارانه انرژی مشترکان پرمصرف در بخش برق بیش از ۱۰ برابر کم مصرف هاست.

این نشست توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در چارچوب یکی از پیش نشست های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

پیشنهاد دو راه حل برای درمان اقتصاد صنعت برق

وی با اشاره به میزان ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی که در سال توسط دولت پرداخت می شود، اظهار داشت: برای جبران این خسارت دو راه حل پیشنهاد می شود که یکی از آنها اصلاح تعرفه پرمصرف هاست و طرح آن در حال حاضر در دست دولت است و دیگری استفاده از کارت انرژی است.

قیمت پایین برق، حساسیت مصرف کننده را کاهش می دهد

غفوری با طرح این سوال که چرا نمی توانیم تعرفه های برق را اصلاح کنیم، خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان برق به دلیل قیمت بسیار پایین این انرژی در کشورمان، حساسیتی نسبت به کنترل میزان مصرف خود در ساعات مختلف شبانه روز ندارند و همین امر بالابودن میزان مصرف انرژی برق را رقم می زند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته تعیین تعرفه برق و رگولاتوری بر عهده بخش خصوصی است، تصریح کرد: وقتی که تعرفه هر کیلووات ساعت برق در کشور ما نیم سنت یورو است در عمل نهادهایی مانند سابا و ساتبا نمی توانند برای اقتصاد برق، درمان قابل توجهی داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر با استناد به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اظهار داشت: در صورتی که طبق این ماده انرژی رایگان در اختیار مردم قرار دهیم باز هم بازده آن موقت خواهد بود و باید به فکر راهکار بلندمدت باشیم.

ساماندهی «اقتصاد برق» نیازمند اصلاح ساختار تعرفه‌های انرژی

وی خاطرنشان کرد: برای درمان کوتاه مدت اقتصاد صنعت برق، باید اصلاح تعرفه ها را در دستور کار قرار دهیم و برای برنامه میان مدت می توان بر روی کارت انرژی حساب کرد.

وی افزود: در صورتی که بخواهیم به صورت بلندمدت اقتصاد صنعت برق را درمان کنیم لازم است که ساختار اعمال تعرفه انرژی برای همیشه اصلاح شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.