۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۹۴۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵ دسته: انرژی
۰

تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت، عامل اصلی عدم استقبال از عرضه نفت در بورس در سومین مرحله را ایجاد فاصله زمانی طولانی با مرحله قبلی عنوان کرد و گفت: با این وجود وظیفه شرکت ملی نفت عرضه منظّم در بورس است تا مشتریان نسبت به دسترسی همیشگی به خرید نفت، اطمینان خاطر داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت برای عرضه نفت در بورس گفت: وقفه زمانی بیش از دو ماه میان عرضه دوم و سوم دلیل اصلی عدم معامله در سومین دوره عرضه نفت در بورس بود.

کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره به جدید بودن عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی خاطرنشان کرد: در سومین دوره ما تنها یک هفته فرصت برای انتشار اطلاعیه عرضه داشتیم که در این فرصت کم، بازار توانایی بروزرسانی و ایجاد آمادگی در متقاضیان برای این حجم سنگین معامله را ندارد.

وی در ادامه بر نیاز بازار بورس به فرصتی قابل توجه برای آداپته کردن خود تاکید کرد و افزود: متقاضیان و خریداران نفت خام ایران از بورس به فرصت نیاز دارند و ما باید تحمل داشته باشیم تا فعالان این حوزه و سایر دستگاه ها خود را با شرایط وفق دهند و با گذشت زمان بازار به سطح قابل قبولی برسد.

مشتریان باید از عرضه منظّم نفت در بورس مطمئن باشند

تبیانیان ادامه داد: باتوجه به اینکه عرضه نفت در بورس یک مکانیزم جدید برای فروش نفت در زمان تحریم است، باید انتظار معقول داشته باشیم که ممکن است در تمامی عرضه ها معامله صورت نگیرد. اما وظیفه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران عرضه مستمر و منظّم نفت در بازار بورس است، تا خریداران نسبت به دسترسی همیشگی به کالا از طریق بورس مطمئن باشند.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی به تفاوت شرایط میان دوره سوم با عرضه های قبلی اشاره کرد و گفت: در عرضه سوم، تفاوت اول کاهش میزان پیش پرداخت مورد نیاز از ۱۰ درصد به ۶ درصد است؛ مسئله دوم فراهم شدن امکان تسویه کاملا ریالی و رفع این عنوان دغدغه مهم خریداران است؛ و مورد سوم مدت زمان تسویه از ۶۰ روز به ۹۰ روز افزایش یافت.

وی در ادامه تصریح کرد: علیرغم تغییر شرایط در دوره سوم با توجه به وجود وقفه زمانی معامله صورت نگرفت و طولانی بودن زمان اخذ مجوز نیز مربوط به هماهنگی نهادهای بالادستی در ساختار اقتصادی کشور است.

محدودیتی برای عرضه وجود ندارد

کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره به وضعیت کشور در شرایط تحریم افزود: ساختار معامله نفت خام در حال حاضر مکانیزم سختی برای کشور دارد و از طرفی کشش بازار آنقدر نیست که ما هر هفته یا هر دو هفته یک بار معاملات سنگین داشته باشیم، اما اینکه عرضه ها باید به صورت متوالی و مستمر انجام شود مورد تاکید است.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی اظهار داشت: حتی اگر معامله انجام نشود ما بر آن هستیم تا یک عرضه مستمر داشته باشیم و ما به عنوان عرضه کننده مشتاقیم که این فرآیند به عنوان یکی از راه های بی اثر کردن تحریم ها به صورت مداوم صورت گیرد.

وی در پایان گفت: ما هیچ محدودیتی برای عرضه نفت در بورس نداریم و با بازخوردهایی که از بازار می گیریم امیدواریم که در دوره های بعدی معاملات انجام شود.

به گفته تبیانیان چهارمین عرضه روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه است که اطلاعیه آن هفته آینده منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.