۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۱۴۲ ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ دسته: انرژی
۰

پس از عرضه نفت در بورس طی دو دوره موفقیت آمیز و صدور مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا برای عرضه ۳ میلیون بشکه دیگر، روند قانونی شدن این اقدام هوشمندانه در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. بر این اساس پس از موافقت اعضای کمیسیون انرژی مجلس، عرضه نفت در بورس در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ نیز به تصویب رسید و طبق آن، دولت مکلف است نفت را به صورت ماهانه در بورس عرضه نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از دو دوره عرضه نفت در بورس که با فروش موفقیت آمیز یک میلیون بشکه همراه بود، عنوان شد که روند تبدیل قانونی شدن آن در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

از لحاظ قانونی طبق بند ۱ از ماده ۱۳ «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» که در اردیبهشت ماه سال ۹۴ تصویب شده است، عرضه نفت از طریق بورس انرژی مورد تاکید قرار گرفته است.

در ماده ۴ از بند «ح» قانون برنامه ششم توسعه نیز که در اسفندماه سال ۹۵ تدوین شده است، بر ضرورت فروش نفت در بورس انرژی ایران تاکید شده است.

مهر تأیید کمیسیون تلفیق بودجه بر عرضه نفت در بورس

بر این اساس روز گذشته با موافقت اعضای کمیسیون انرژی مجلس، عرضه نفت در بورس در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ نیز به تصویب رسید. بر پایه این مصوبه دولت مکلف است نفت را به صورت ماهانه در بورس عرضه کند.

با در نظر گرفتن این روند، انتظار می رود پس از مجوز اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای فروش ۳ میلیون بشکه نفت در بورس، روال عرضه آن طی روزهای آینده در بورس طی شود.

عرضه نفت در بورس به عنوان یکی از راه های بی اثر کردن تحریم های نفتی از سوی کارشناسان مطرح بود که علی رغم تلاش برخی عوامل داخلی و خارجی برای جلوگیری از آن، در آبان ماه امسال اجرایی شد و طی دو دوره، یک میلیون بشکه از آن به فروش رفت.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.