۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۵۹۲ ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ دسته: انرژی
۰

نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، با انتقاد از نگاه به خارج در مدیریت کلان وزارت نفت، گفت: وزارت نفت باید به سمت ایجاد بنگاه های فناوری محور و توسعه تکنولوژی در صنعت نفت با تکیه بر توان داخلی حرکت نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا انصاری نماینده داراب، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای صنعت نفت برای اقتصاد کشور، از وزیر نفت درخواست کرد مسئله خلق فناوری در صنعت نفت و ایجاد بنگاه‌های فناوری محور را به طور ویژه مورد توجه قرار دهد.

ضرورت شفاف سازی درخصوص ادعای وزیر نفت قطر

وی با اشاره به سخن وزیر نفت قطر که گفته بود در میدان مشترک ایران و قطر دیگر نفتی برای ایران باقی نمانده است و به لطف دوستان آمریکایی، توانسته ایم همه این نفت را برداشت کنیم، بیان کرد: از وزیر نفت می‌خواهم توضیح دهد که چقدر این جمله صحیح است. بنده می پرسم که در طول این سال ها با این همه پتانسیل و نیروهای انسانی توانمندی که در داخل کشور وجود دارد تا چه حد برای پیشرفت در زمینه فناوری حرکت کرده ایم؟

انصاری در ادامه با ابراز تاسف از دیدگاه حاکم بر مدیریت صنعت نفت کشور اظهار داشت: اولویت‌ها، استراتژی‌ها و اقدامات و برنامه‌های وزارت نفت برای ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه و تغییر رویکرد صنعت نفت کشور از تولید بدون استفاده از فناوری به سمت تولید با بهره گیری از فناوری مدرن، چه بوده است؟

مأموریت های وزارت نفت در ارتقاء توان داخلی

نماینده مردم داراب در مجلس ضمن تاکید بر ارتقای توان تولید داخل و بهره گیری از حداکثر توان پیمانکاران تصریح کرد: خلق فناوری در صنعت نفت توسط متخصصین داخلی، مسئله بسیار مهمی است و وزارت نفت باید به آن توجه داشته باشد.

انصاری در ادامه به ماموریت وزارت نفت در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: در این راستا برای ما ایجاد ظرفیت جذب فناوری مهم است. امروز مراکز فناوری ما تا چه حد ظرفیت جذب پیدا کردند و توانسته اند در همکاری با شرکای خارجی خود فناوری را به داخل جذب کنند و آن را توسعه دهند؟

ایجاد بنگاه های فناوری محور لازمه رقابت در صنعت نفت

وی با تاکید بر لزوم حرکت وزارت نفت به سمت ایجاد بنگاه های فناوری محور، گفت: هزینه‌های تولید با فناوری‌های نوین کاهش پیدا می‌کند و کشوری می‌تواند صاحب مزیت رقابتی باشد که خودش توانمندی خلق و توسعه فناوری را داشته باشند.

انصاری در ادامه بیان کرد: امروز ما چقدر توانسته ایم در حوزه ارتقای فناوری های موجود گام برداریم؟ وزارت نفت چقدر در ایجاد شرکتهای دانش بنیان در حوزه های مختلف صنعت نفت موفق بوده است؟ آن چه که برای ما  مهم است این است که شرکت های دانش بنیان ما در طراحی و مهندسی و خلق فناوری در حوزه های مختلف نفت و گاز و کالاها و تجهیزات پرمصرف صنعت نفت، موفق باشند.

وی در پایان گفت: تجربه علمی دنیا نشان می‌دهد که فناوری های نرم یعنی فناوری های مدیریت و سیاست گذاری، بسیار حائز اهمیت است و سیاست گذاری نیاز به اتاق فکر دارد تا بتوانیم این چرخه را شکل دهیم. پیشنهاد می کنم وزارت نفت اتاق فکر برای سیاست گذاری در جهت توسعه فناوری و تغییر پارادایم به سمت تولید با بهره گیری از فناوری مدرن ایجاد کند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.